Marta Estella

Posted in General |
Kortepohja Student Village

Kortepohja, vila universitària

L’edifici de la fotografia, a Jyväskylä, és propietat de la Students’ Union de la Universitat. És a Kortepohja, una de les dues viles universitàries que hi ha a la ciutat. Kortepohja és dels estudiants: ho són els apartaments (on s’hi poden allotjar prop de 2.000 persones), l’edifici de l’escola bressol i l’escola de primària, l’empresa de manteniment de la vila i el servei de venda de bicicletes de segona mà.

A Finlàndia l’educació superior és gratuïta, però els estudiants de grau s’han de sindicar obligatòriament. Amb les quotes, 92 euros l’any, les Students’ Unions gestionen un capital i un patrimoni molt considerables. La Students’ Union de Jyväskylä és propietària i gestora de Kortepohja, de l’edifici d’Estudiants i d’una de les cafeteries de la Universitat. S’ocupa així mateix de negociar i facilitar serveis diversos als estudiants, com l’assistència mèdica a preu simbòlic, descomptes als mitjans de transport públic o el kit de supervivència, ja esmentat. També edita i produeix una revista de qualitat professional. I organitza activitats diverses, des de festes a mercats d’intercanvi. Per desenvolupar la seva activitat la Students’ Union compta amb estudiants contractats per a les diverses secretaries en què s’organitza: relacions internacionals, afers acadèmics, cultura, medi ambient, esports, desenvolupament i cooperació… En l’àmbit de les relacions internacionals, que vaig poder conèixer durant la meva estada, moltes de les activitats de la Universitat les organitzen conjuntament la Students’ Union i l’Oficina de Relacions Internacionals.

La Students’ Union, molt professionalitzada, viu en una relació de simbiosi amb la Universitat, molt diferent de la relació marcada per l’antagonisme que coneixem a les universitats catalanes. No estic segura que la simbiosi sigui el millor model, però és un model que a Catalunya trenca esquemes i, no només per això, val la pena conèixer.

I aquí acabo aquest relat en set apunts de la meva estada Erasmus a la Universitat de Jyväskylä, una experiència professional i personal fructífera i molt recomanable.

This entry was posted on Divendres, 10 Juny, 2011 at 15:44 and is filed under General. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

3 Responses to “ Jyväskylä [i 7]: el poder dels estudiants”

1. Fiona Says:

Quina sort! Com pot ser que mentres els finlandesos esten gaudint d’una educació superior gratüita molts més països estem acarant l’impossibiitat d’enviar els nostres fils a la universitat. Com a arribat a passar que a la EU l’educació és tan heterogeniA?

2. Marta Estella Clota Says:

Fiona, suposo que ens hem de remetre als orígens: mercat comú europeu. En l’educació superior, l’homogeneïtzació s’ha limitat a l’estructura dels estudis, per afavorir la mobilitat i la unitat del “mercat educatiu”.

3. Marta Estella » Taller “Compartir coneixements de la mobilitat Erasmus” Says:

[…] les organitzacionsLluc Potrony en Auditar les llengües a les organitzacionsMarta Estella Clota en Jyväskylä [i 7]: el poder dels estudiantsFiona en Jyväskylä [i 7]: el poder dels estudiantsMarta Estella Clota en Jyväskylä [4]: […]