Marta Estella

Mai 28 2010

Edupunk, revolució en l’aprenentatge i liberalisme antisocial

Posted in General |

Fa un parell de dies, George Siemens preguntava al Twitter si estàvem d’acord amb aquesta afirmació:  “If you’re serious about education for the non-elite, you need institutions.” És una frase extreta de “Thoughts on DIY U“, una crítica molt interessant del llibre DIY U, d’Anya Kamenetz, publicada al blog Confessions of a community college dean. Jordi Adell, que ja s’havia fet ressò del debat generat amb motiu de la publicació del llibre, escrivia un nou apunt sobre la qüestió, i  piulava, a pròposit de la mateixa crítica: “Excel·lent critica a les arrels anarco-individualistes USA de la DIY U 🙂 Algú deuria escriure algo sobre PLEs i anarquisme”.

Vaig respondre a la pregunta de Siemens que sí, hi estic d’acord: el compromís amb l’educació per a tothom i per l’igualtat d’oportunitats passa per les institucions educatives. L’edupunk és un terme encunyat per Jim Groom el 2008 que ha fet fortuna en determinats ambients educatius. Té l’encert de projectar amb força i provocació els plantejaments més antagonistes amb l’educació tradicional, i per aquest motiu moltes educadores i educadors s’han apropiat el terme i els conceptes, difusos, que el sostenen. Com  a exemple, la definició que en fa Leslie Madsen Brook:

In short, edupunk is student-centered, resourceful, teacher- or community-created rather than corporate-sourced, and underwritten by a progressive political stance.

Però l’edupunk, el DIY U (o do it yourself University) , i en general, els posicionaments que qüestionen la institucionalització de l’educació també tenen derives cap a ideologies com el liberalisme antisocial o l’anarcoindividualisme a què es refereix Adell. Així, paradoxalment i contra l’ideari dels seus defensors, poden acabar servint el capitalisme que volen combatre i abonar el camí cap a la privatitzció de l’educació que postula l’Organització Mundial del Comerç (WTO).

És inqüestionable l’interès dels entorns i les xarxes personals d’aprenentatge, però no podem pretendre bastir un model de sistema educatiu sostingut ens aquests entorns. Les institucions públiques d’educació són imprescindibles, i els entorns virtuals d’aprenentatge, que sovint es declaren morts, també; modulables, amb capes que permetin la connexió a serveis externs, però imprescindibles. I com deia fa pocs dies Boris Mir en la sessió web sobre Competències digitals i aprenentatge, la regulació educativa i social de què ens hem dotat democràticament sempre anirà per davant dels aprenentatges informals, per molt que aquests siguin cada cop més importants.

En un moment com l’actual, en què els serveis públics estan en el punt de mira dels especuladors responsables de la crisi econòmica, la revolució en l’aprenentatge passa per defensar sense ambigüitats les institucions públiques d’educació. I defensar l’educació oberta, és clar que sí, però tenint en compte l’advertiment que fa Michael Feldstein:

If we are not careful, open education may actually end up reinforcing economic divides, all while we pat ourselves on the back for giving away “free education.” We are failing to educate millions of our citizens in this country, and billions around the world. It’s easy for those of us in the open education movement to see our work in opposition to proprietary technology companies, proprietary textbook companies, and the gatekeepers in the university system. But it’s not the “evil” LMS companies, or the “evil” textbook companies, or the “evil” administrators and bureaucrats that are failing these students. It is all of us. Education is an affirmative responsibility. We need to make educational resources freely available to those who need them, but we also need to do much more than that.

Imatge: Edu-what?, de dvidal.lorente

This entry was posted on Divendres, 28 Maig, 2010 at 9:46 and is filed under General. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.