Marta Estella

Mai 12 2010

Competències digitals i aprenentatge

Posted in Jornades |

Ahir al matí vaig assistir a la conferència sobre “Competències digitals i aprenentatge”, que Boris Mir va oferir en la 20a sessió web. En destaco les idees i frases que em van interessar més:

• L’escola és un espai d’aprenentatge, però també de custòdia i de socialització. No es pot aprendre sis hores seguides cada dia.
  • L’escola és un servei i alhora una institució. Aquesta tensió porta a regular les competències digitals, de la mateixa manera que es regulen els altres sabers integrats en els currículums. La regulació educativa i social de què ens hem dotat democràticament sempre anirà per davant dels aprenentatges informals, per molt que aquests siguin cada cop més importants. L’escola no desapareixerà, i de fet, els darrers anys ha augmentat significativament el percentatge d’escolarització en les etapes pre i postobligatòria, alhora que l’etapa obligatòria s’ha ampliat dos anys.
  • El treball per competències és incongruent amb l’organització escolar, estructurada per nivells a l’educació infantil i primària, o per especialitats a l’educació secundària. Amb una organització com aquesta, de qui és responsabilitat la competència digital?
  • La competència digital s’ha d’abordar des del saber, no des de la dimensió generacional ni des de la dimensió tecnoideològica. Estar connectat tot el dia no vol dir ser competenent digital: una persona competent digital ha de ser capaç de generar coneixement, de resoldre problemes amb la tecnologia.
  • Les competències digitals a l’escola són una carrera de fons. Ara estem en la fase d’enamorament, però ha de ser com un matrimoni.
  • Potser més que aspirar a l’objectiu de fer un ús intensiu de les TIC a l’escola, cal aspirar a aconseguir que les TIC estiguin a disposició permanent, com s’esdevé a Finlàndia.
  • La visió amb implementació porta a la innovació; la visió sense implementació és al·lucinació. La gestió del canvi és començar a fer coses. La visió la construïm mentre caminem.
  • Les innovacions han de ser escalables perquè siguin efectives, especialment en una estructura de les dimensions del sistema educatiu de Catalunya, amb gairebé 1.200.000 alumnes i més de 62.000 docents en centres públics. Una cosa són els exploradors i una altra els urbanistes. Els exploradors serveixen per obrir camí, però els urbanistes  són imprescindibles.
  • La innovació pot ser tranquil·la o disruptiva. Cal valorar què és el millor per a cada centre escolar. La innovació s’ha de fer des de les aules i per a les aules, però l’escola no es pot canviar a si mateixa, cal la implicació de tots els agents que hi estan relacionats.

En conjunt, una exposició que va integrar a la perfecció l’esbós d’un full de ruta ambiciós amb la previsió del procés que cal seguir per arribar-hi, feta des de l’experiència i el coneixement. Una exposició que, tot i estar pensada per a l’escola, té el valor de ser aplicable a qualsevol altra organització.

Si us ha interessat aquest tastet del que va dir Boris Mir, podeu consultar-ne la presentació que va utilitzar per acompanyar l’exposició, que m’imagino que ben aviat podrem trobar també, juntament amb el vídeo de la conferència, a la pàgina de la 2oa sessió web. I podeu seguir també el debat obert al blog Gencat.

Imatge: fotografia de Boris Mir publicada a la pàgina web de la 20 sessió web.

This entry was posted on Dimecres, 12 Maig, 2010 at 8:54 and is filed under Jornades. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

4 Responses to “ Competències digitals i aprenentatge”

1. El bloc de gencat. Generalitat de Catalunya » Competències digitals i aprenentatge a les aules Says:

[…] aquest apunt. De moment, n’hem penjat les fotografies i hem recollit alguna síntesi i altres apunts dels assistents a l’acte. En el nou sistema educatiu català, les competències digitals no […]

2. Boris Says:

Benvolguda,

moltes gràcies per la referència i les valoracions. M’ha agradat molt la teva tria personal. Crec que és una magnífica síntesi que millora l’original, aconseguint una coherència que jo no sabria obtenir.

Molt cordialment,

Boris

3. Marta Estella Clota Says:

No pot haver-hi bona síntesi sense una bona narració, al darrere. Em va semblar una conferència excel·lent, que trobo que seria molt interessant que es pugés escoltar en un espai adreçat a mestres d’escola.

4. Boris Says:

Probablement tens raó. L’haurem de trobar aquest espai, potser.

A mi em preocupa especialment la desconnexió entre el món educatiu i la resta d’agents socials: empresa, creadors, mitjans de comunicació, etc. Tothom parla amb posicions prèvies fortament ideologitzades sobre l’escola i el canvi educatiu. Hi ha molt desconeixement i poques accions sistèmiques, que són les que calen. Ens hem d’anar a explicar a tot arreu.

Seguim en contacte, si et sembla.