Marta Estella

Mai 08 2010

Aplicacions pedagògiques del web 2.0

Posted in General, Jornades |

Ahir va tenir lloc a UAB Idiomes Barcelona la jornada sobre Aplicacions pedagògiques del web 2.0. Una jornada exquisida que tanca el cicle d’actes organitzats aquest curs per commemorar el desè aniversari d’aquest centre. Felicito l’equip de professionals d’UAB Idiomes Barcelona per l’encert de la jornada, tant en el plantejament com en la materialització. Vaig tenir el plaer de presentar-hi la sessió de la tarda, en la qual Ian James, Joan-Tomàs Pujolà i Enric Serra van traçar camins ben suggeridors sobre la pràctica docent en l’aula d’idiomes i sobre els fonaments que sostenen l’ús intensiu del web 2.0 i la integració de la literacitat digital en l’ensenyament i aprentantge de llengües. Un bon final per a una jornada que havia començat amb força, amb les intervencions de Nicky Hockly i Jamie Keddie, que van mostrar una excel·lent tria de recursos i activitats, seguides de la presentació del model d’UAB Idiomes 2.0 a càrrec de Javier Sánchez Bolado i Kieran Donagy i, per tancar el matí, l’experiència de Beatriz González i Lola Torres en el foment de l’autonomia dels aprenents.

Vaig sortir-ne amb energia i ganes de debatre sobre moltes de les qüestions que es van anar desgranant al llarg de la jornada. N’apunto tres que em pre-ocupen darrerament:

• Constato una eclosió de pràctiques docents en l’ensenyament de llengües mediades per la xarxa, o el web 2.0, que contrasta amb les gairebé nul·les manifestacions sobre aquesta qüestió en termes d’estratègia directiva dels serveis lingüístics i dels centres d’idiomes: quins són els objectius prioritaris de l’organització en relació amb la xarxa, i quin n’és el marc de funcionament. A què es deu aquest silenci en l’àmbit directiu? No s’han sabut comunicar prou bé els beneficis de la xarxa, o els riscos de no marcar-hi la pròpia empremta?  Sobre l’estratègia 2.0 en els serveis lingüístics, en parlava no fa gaire a l’article “Els serveis lingüístics 2.0”, publicat a Llengua i Ús, núm. 46 (p. 38).
  • En relació amb el punt anterior, trobo a faltar també anàlisi de resultats, tant en el nivell d’evidències sobre els efectes de les aplicacions pedagògiques del web 2.0 en l’aprenentatge de llengües, com en el nivell més estratègic: ROI, mètriques, etc. No les tenim perquè no hi ha estratègia directiva?, perquè potser és prematur? No ens recreem en l’experimentació?
  • Trobo a faltar les veus dels aprenents de llengües, més enllà de testimoniatges puntuals, unes veus que en uns moments en què sembla que tot està en qüestionament, em semblen fonamentals. Per exemple, es poden bandejar els campus virtuals per obsolets, però un estudiant universitari que, amb els nous graus, pot arribar a tenir tres i quatre professors en una mateixa assignatura, com viuria un procés d’aprenentatge que calgués evidenciar en múltiples plataformes escollides per aquest contingent de docents?

De ben segur que sobre aquestes i altres qüestions tindrem ocasió de parlar-ne amb els amics i amigues d’UAB Idiomes i d’altres professionals que tresquen pels mateixos camins.

Fotografia: Agustí Camps

This entry was posted on Dissabte, 8 Maig, 2010 at 23:04 and is filed under General, Jornades. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

6 Responses to “ Aplicacions pedagògiques del web 2.0”

1. Nicky Hockly Says:

Fue un placer conoceros y los profesore de UAB, y ver las cosas interesantes que estais haciendo con estas herramientas Web 2.0 en la UAB. Os dejo un enlace para mi PowerPoint ‘Five Ways to integrate technology into the classroom’. Espero que os sea útil.

Saludos,
    Nicky Hockly

2. Jamie Keddie Says:

Me gustaría dar gracias a todos por invitarme y por darme la oportunidad de participar en un día estupendo.
    Entregaré muy pronto los links a los videos y lesson plans que usaba.
    Saludos a todos¡
    Jamie 🙂

3. Marta Estella Clota Says:

Moltes gràcies, Nicky i Jamie, per les vostres contribucions a la jornada i per la generositat de compartir amb tots nosaltres els materials que vau utilitzar en la presentació.

4. Autonomía en el aprendizaje de LE. Jornadas 2.0 UAB Idiomes Barcelona | Lola Torres Says:

[…] reseñas y opiniones sobre las Jornadas: http://blogs.uab.cat/martaestellaclota/2010/05/08/aplicacions-pedagogiques-del-web-20/ http://enricserrabloc.blogspot.com/2010/05/483-sintonia-20.html […]

5. Lola Torres Says:

Muchas gracias, Marta. Fue un día estupendo. Intercambiamos muchas ideas y experiencias muy interesantes.
    Gracias también a Jamie y Nicky por sus charlas tan motivadoras.
    Seguimos. Un saludo,
    Lola.

6. Marta Estella Clota Says:

Gràcies a vosaltres, Lola, per l’excel·lent jornada. Segur que continuarem en contacte.
    Marta