Marta Estella

Mar 03 2010

“Copy què…?” De com el coneixement es defensa compartint-lo, amb respecte

Posted in Jornades |

[Amalgama 2010,  a partir de Red colourful buttons, de  Kup Kup Land]

Aquest divendres, Ignasi Labastida serà a la UAB per oferir-nos la conferència “Copy què? Compartint coneixement amb respecte”, dins el cicle de conferències Amalgama 2010, organitzat pel Servei de Llengues. Reprodueixo la breu presentació que vaig preparar fa uns dies per difondre aquest acte:

El format digital ha revolucionat els imaginaris i les pràctiques sobre l’ús, l’apropiació i la transformació del coneixement i la cultura. L’abundància i el baix cost són els trets constituents de l’economia dels bits, davant l’escassetat i els costos elevats que caracteritzen l’economia dels àtoms.

En aquest context, cada cop hi ha més persones i organitzacions que aposten decididament per alliberar continguts a la xarxa, i alhora emergeixen nous models que contribueixen a la sostenibilitat d’aquestes iniciatives. Així mateix, es generen noves necessitats, com poder disposar d’instruments que facilitin la pràctica de compartir el coneixement i d’utilitzar, amb respecte, els recursos d’altri.

Més enllà de la rellevància actual en el camp de la producció i reproducció de continguts digitals, la reflexió sobre els drets de propietat intel·lectual s’estén a tots els àmbits de la vida. Recordo com em va impressionar la intervenció de Vandana Shiva en les II Jornades crítiques sobre propietat intel·lectual, també conegudes com a jornades copyleft, que van tenir lloc a Barcelona a l’abril del 2004. Hi va denunciar les pràctiques de biopirateria que les transnacionals biotecnològiques duen a terme a l’Índia. Dels diversos casos que va exposar, recordo especialment la narració de la lluita per tirar enrere la patent que Monsanto havia registrat sobre l’arròs basmati, amb l’excusa de registrar una galeta que contenia aquest tipus d’arròs com a ingredient. En el seu discurs, Vandana Shiva mostrava amb claredat la immoralitat de pràctiques com aquesta i els efectes devastadors que les patents sobre la vida tenen en el coneixement desenvolupat al llarg dels anys per les comunitats de l’Índia i d’arreu,  i com posen en perill l’evolució mateixa d’aquest coneixement.

Coneixement de la vida quotidiana, artesanal o acadèmic; produccions de la natura o mediades per la tecnologia… el coneixement i la creació es defensen compartint-los, amb respecte.

De compartir coneixement, amb respecte, en parlarem divendres, 5 de març, amb Ignasi Labastida. Serà a les 12, a l’aula M1 006 de la Facultat de Medicina de la UAB. Si no hi podeu venir i us interessa el tema, podeu seguir la conferència en directe des d’aquesta pàgina.

This entry was posted on Dimecres, 3 Març, 2010 at 15:54 and is filed under Jornades. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.