Marta Estella

Nov 15 2009

Els alumni, un perfil emergent a les universitats

Posted in General |

Webwizard, Floating network

Ja ha passat el temps en què el vincle dels estudiants amb la universitat s’estroncava en acabar els estudis i passava a formar part de l’anecdotari dels sopars de companys de promoció. Les universitats catalanes han començat a apostar per mantenir la relació amb els seus antics estudiants mitjançant les xarxes d’alumni, una relació sens dubte beneficiosa per a totes dues parts.

Tinc l’experiència de formar part de la incipient xarxa Alumni de la UOC, la comunitat de graduats i graduades d’aquesta universitat. Tot i el poc temps que hi porto i l’encara curta vida del projecte mateix, en aquesta valoració primerenca aprecio sobretot els serveis que la xarxa Alumni m’ofereix en dos grans àmbits: el dels continguts i el de les relacions.

Pel que fa als continguts, valoro sobretot el fet de mantenir l’accés als materials de les assignatures que he estudiat a la UOC —amb les actualitzacions que s’hi fan periòdicament—, mitjançant l’espai d’intranet-campus virtual-secretaria que amb la nova interfície “La meva UOC” evoluciona cap a espai i xarxa personal d’aprenentatge. És un avantatge que pot quedar obsolet en la mesura que la Universitat aposti per alliberar continguts docents, però ara mateix representa un valor. Valoro també els serveis vinculats a la biblioteca (accés al catàleg; servei de préstec, en prova, i consula d’una selecció de recursos electrònics), si bé en aquest cas es tracta d’un servei complementari al que ja m’ofereix la UAB pel fet de treballar en aquesta universitat.

Quant a les relacions, em sembla un encert que s’hagi optat per potenciar la relació entre els graduats i graduades, tant en l’espai d’intranet, com en espais externs. En el primer cas, es promou, d’una banda, l’extensió del vincle dels antics estudiants cap a l’organització en què aquests treballen mitjançant ofertes de formació continuada i, de l’altra, l’aprofitament del capital dels alumni a la mateixa UOC com a planter de tutors. En els espais externs, s’intervé en els que ja utilitzen els professionals, com Linkedin, on s’ha creat el grup Alumni UOC. Tot i que formo part d’aquest grup, he de reconèixer que no hi participo gaire; la dispersió d’interessos professionals dels seus membres fa que no em sigui prou atractiu, una qüestió que sembla que s’està reconduint mitjançant la proposta de creació de grups sectorials. Una altra qüestió que em retreu de la participació és el fet que la llengua principal de presentació del grup i l’única llengua vehicular de relació sigui l’espanyol, un fet que em sembla molt més que qüestionable en una universitat catalana.

Els serveis lingüístics universitaris tenim l’oportunitat i el repte d’aprofitar aquestes xarxes d’alumni per fer-hi arribar també els nostres serveis. Moltes persones continuen aprenent i millorant llengües en la seva vida professional, i també utilitzen altres serveis relacionats amb les llengües, com les traduccions i revisions de textos. Seria tot un èxit que ho fessin mitjançant el servei lingüístic de la universitat on s’han graduat.

This entry was posted on Diumenge, 15 Novembre, 2009 at 21:25 and is filed under General. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

3 Responses to “ Els alumni, un perfil emergent a les universitats”

1. Llorenç Says:

Hola Marta, fa temps que vaig llegint el teu bloc, que trobo molt interessant. Em sorprèn aquest ús que fas i es fa d’alumni. És, de nou, un anglicisme innecessari com una casa de pagès. En anglès alumni vol dir simplement “antics alumnes” de la universitat (amb cap mena de significat afegit…). Imagino que aquí ara s’ofereix algun servei més del que s’acostuma a fer amb els “antics alumnes” i per això se’n diu alumni??? Què en penses?

2. Marta Estella Clota Says:

Llorenç,

He utilitzat “alumni” per destacar que és la forma que han adoptat les universitats catalanes. Certament és un anglicisme –com “campus”– i és cert que en termes estrictament lingüístics no aporta significat afegit, però en termes de projecció sí: té molta més força que no “antics alumnes” i segur que funciona millor com a marca: a ningú el motiva gaire identificar-se com a “antic…”.

Les universitats estan fent una aposta per implicar més la comunitat de graduats en la seva activitat i projecció, i els serveis i espais de participació que es comencen a oferir a aquest col·lectiu són qualitativament diferents dels que tenien fins ara els antics alumnes o els “amics de…”, un fórmula que es va introduir fa anys.

Dit això, segur que es podria trobar una denominació diferent d’ “alumni” i d’ “antics alumnes”, però em sembla que hem fet tard, si volem que sigui una denominació que arreli.

3. Llorenç Says:

En part tens raó, però molt em temo que sovint aquest tipus de coses es queden en el nom i poca cosa més. A veure si és veritat que les universitats s’impliquen amb els seus “alumni” i ens valoren una miqueta més!