Marta Estella

Oct 09 2009

Refinar els resultats de les cerques a internet

Posted in Eines |

El creixement exponencial de la informació a la xarxa fa que cada cop sigui més important disposar de recursos per trobar allò que realment ens interessa sense haver de fer gaires tombs. Explico en aquest apunt quatre utilitats que em van bé:

Search Options de Google: presenta, a l’inici de la pàgina de resultats, l’enllaç a “+Show options”, que ens permet filtrar els resultats per mitjà (vídeos, blogs, fòrums…), per data (del dia, de la setmana, d’una franja de dates), per pàgines vistes vs. no vistes, minimitzar o maximitzar els resultats de llocs orientats a comprar, i també veure diferents formats de presentació dels resultats: l’estàndard, una línia de temps o una roda que mostra visualment el mapa de relacions entre conceptes a partir de la nostra cerca. És una opció que només funciona per a l’anglès, és a dir, si activem aquesta llengua com a llengua d’interfície en els paràmetres de cerca de Google. Al final de l’apunt hi trobareu un vídeo explicatiu de com funciona.

Search Options

SearchWiki: ens permet reordenar la llista de resultats  per posar en primer lloc els que ens semblen més rellevants i recuperar aquesta reordenació en futures cerques, com també escriure comentaris sobre els resultats. Mentre que la reordenació dels resultats només ens afectarà a nosaltres —no afecta altres usuaris, si més no, de manera directa—, els comentaris són públics. Per utilitzar aquesta opció cal que estiguem connectats a un compte de Google, que és el que ens permet identificar-nos i recuperar més endavant les nostres cerques reordenades.

Searchwiki

Gestió dels motors de cerca del Firefox: podem afegir diversos  motors de cerca i utilitzar en cada cas el que ens convingui més; per exemple, el motor de Creative Commons per trobar obres amb aquesta llicència (molt útil per trobar imatges que podem utilitzar sense vulnerar els drets d’autor), els de YouTube, Flickr, LinkedIn, Viquipèdia, DIEC o Getty Images, per esmentar-ne uns quants de variats. Per afegir, o treure, un motor hem d’anar a la caixa de cerca de la barra superior del Firefox, situada a la dreta, desplegar el menú i seleccionar “Gestiona els motors de cerca” > “Aconsegueix més motors de cerca”. Aquesta acció ens porta als complements de Firefox que ens serveixen per a fer cerques específiques.

Una altra opció és entrar en un repositori com Mycroft i triar els complements de cerca que ens convinguin d’entre els més de 19.000 que hi ha. Com a mostra, els de les categories Diccionaris i Universitats. En aquesta darrera podem trobar-hi un complement per cercar en el catàleg de les biblioteques de diverses universitats, entre les quals la UAB, la UPC, la URV i la UPF.

Firefox motors

Cerca de definicions: per cercar definicions de termes, podem escriure “define: el terme-que-volem-cercar” directament a la caixa de cerca i ens apareixeran els resultats que en contenen una definició.

This entry was posted on Divendres, 9 Octubre, 2009 at 16:54 and is filed under Eines. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.