Marta Estella

Mar 10 2009

Eines: com escoltar a la xarxa (2)

Posted in Eines |

En l’apunt anterior  destacava la importància d’escoltar a la xarxa el que es diu de nosaltres, dels nostres referents, dels nostres competidors, i comentava la utilitat de les alertes de Google. El que em resulta més útil, però, per escoltar a la xarxa són les subscripcions RSS (Really Simple Sindication). De manera molt resumida, és la possibilitat que ens ofereixen els blogs i molts webs de subscriure’ns-hi, de manera que cada vegada que publiquen un contingut nou, el rebem directament, sense necessitat d’anar al web i entrar-hi.

Per fer una subscripció ens cal un agregador o lector, una eina imprescindible per a qualsevol persona que hagi d’estar al corrent de les tendències en el seu àmbit professional, de les notícies crítiques en el seu entorn, del que passa al món…, és a dir, per a gairebé tothom. Habitualment faig servir el Google Reader, un servei gratuït de Google que em permet, en poc temps, estar al dia de webs i blogs ben diversos, des de blogs de companys de professió, el blog per a la comunicació interna del Servei, les notícies de la UAB i d’altres institucions, el que es publica sobre llengua al Recercat fins a l’actualitat de l’escola de la meva filla. A més de seguir blogs i webs concrets, també em serveix per seguir paraules clau que m’interessen. En aquest cas, el Google Reader dóna la llista de webs i blogs on apareix el terme que hagi triat per a la cerca. El funcionament és molt senzill, ja que funciona com una adreça d’internet que es pot consultar des de qualsevol navegador i des de qualsevol ordinador. El Google Reader també permet marcar com a destacats les entrades que ens han interessat més i compartir les que vulguem, en un espai públic que ens ofereix Google, que podem integrar també en un blog o un web.

Darrerament he començat a fer servir el Feedly, un agregador que s’integra amb el Google Reader i funciona com a plugin del Firefox. Respecte d’aquest darrer, trobo que millora molt l’experiència d’usuari en la presentació de continguts (en format de diari) i que ofereix una aplicació interessant, el Feedly Mini, una petita barra que apareix al capddavall de les pàgines on ens trobem i que facilita molt poder destacar o compartir la pàgina al Google Reader, enviar-la al Twitter, o veure les vegades que ha estat compartida a serveis com Digg o Friendfeed, entre altres utilitats. Un altre tret interessant és que, quan fem una cerca al Google, ens presenta, agrupats, en primer lloc els resultats qua apareixen en els blogs i webs que seguim habitualment. Si ja feu servir el GoogleReader, és el recomano.

Ocasionalment, encara faig servir el FeedReader, un lector que, a diferència dels anteriors, en la versió gratuïta hem d’instal·lar en un ordinador i només el podrem consultar des d’aquí. Com a punt fort, hi trobo les possibilitats que té de personalitzar el seguiment de paraules clau perquè faci cerques en uns llocs predeterminats que podem seleccionar (per exemple, YouTube, Del.icio.us, etc.) i els smartfeeds, que podem configurar perquè cerqui en variables com el títol, el cos del text, la data, etc.

Acabo amb un vídeo de Commoncraft sobre què és i com fer servir l’RSS:

This entry was posted on Dimarts, 10 Març, 2009 at 7:44 and is filed under Eines. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.