Marta Estella

Mar 04 2009

Eines: com escoltar a la xarxa (1)

Posted in Eines |

Suchitra prints

Suchitra

Entre les eines que trobo més útils per a la meva feina hi ha les que em permeten escoltar què es diu a la xarxa sobre qüestions concretes, com el servei lingüístic on treballo, o puntualment temes que són crítics durant uns dies; per exemple, quan als mitjans es fan boles de neu sobre qüestions relacionades amb la llengua a la universitat.

Hi ha molts casos coneguts d’organitzacions i personalitats que han desatès aquesta escolta del que es deia d’elles a la xarxa, i han tingut durant molt de temps, de manera ben visible —entre els primers resultats quan s’introduïa el seu nom en un cercador— informacions que perjudicaven seriosament la seva reputació o credibilitat. Per exemple, la informació de com era de fàcil obrir, amb un bolígraf Bic un cadenat d’una empresa que presumia de fer els cadenats més segurs del món i els feia pagar a preu d’or; el relat d’un mal servei rebut en una transnacional d’equipament per a la casa; la informació d’afectats per una operació financera vinculada a un banc que va acabar sent una estafa, o la informació sobre polítics de primera fila.

Una eina molt senzilla que ens permet escoltar què es diu a la xarxa de nosaltres o dels nostres competidors són les alertes de Google. Google Alerts  ens permet introduir una seqüència que ens interessi seguir a la xarxa i rebre un missatge de correu diari, setmanal o cada cop que hi hagi un resultat que Google consideri rellevant, o bé subscriure’ns-hi per RSS. Per exemple, jo tinc una alerta de Google per a Servei de Llengües i per a UAB Idiomes. Gràcies a aquestes alertes vaig poder tenir notícia que un dels primers resultats que apareixia per a UAB Idiomes fa un temps era una agència alemanya que oferia cursos d’espanyol a Barcelona fent servir el nom de la UAB, i un altre, un mapa de Google en què UAB Idiomes Barcelona apareixia situat al carrer correcte però a Artés, el Bages, en comptes de Barcelona. El fet d’asabentar-se de resultats com aquest permet poder-hi reaccionar i resoldre el problema. Així mateix, l’alerta per a Servei de Llengües m’ha servit per a conèixer recursos oferts per altres serveis lingüístics que desconeixia i que he trobat interessants. També he de dir que entre el que rebo hi ha soroll (resultats que em semblen irrellevants), però, vist el poc temps que hi he de dedicar, el soroll es compensa amb escreix pels resultats que sí que valen la pena.

This entry was posted on Dimecres, 4 Març, 2009 at 22:56 and is filed under Eines. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.