Marta Estella

Feb 18 2009

Encomana el català: on és la política lingüística?

Posted in General |

Encomana el catalàLa Generalitat de Catalunya ha engegat la campanya “Encomana el català“, que té com a objectiu “sensibilitzar la població que sap parlar català perquè mantingui la llengua en aquells contextos en què la sol canviar, per exemple amb persones que l’entenen però no la parlen o en contextos multilingües”.

És una campanya que confirma la tendència de la Secretaria de Política Lingüística a treballar en dues grans línies:  proporcionar recursos lingüístics i sensibilitzar la ciutadania, especialment sensibilitzar les persones que parlen català a  mantenir-se monolingües en aquesta llengua. Una tendència que començo a trobar decebedora. D’una Secretaria de Política Lingüística n’esperaria que fes sobretot això, política lingüística, però els pocs debats i decisions sobre política lingüística se situen en altres àmbits. Si parlem de l’educació, tant és quan es tracta de les llengües a primària, com bé deia l’Albert Branchadell en aquest article a El Periódico, com quan es parla de la llengua a la universitat; la Secretaria de Política Lingüística és absent del debat. I és significatiu que en el portal de llengua (catalana) de la Generalitat,  l’única referència explícita a la política lingüística sigui una pàgina amb enllaços sobre l’occità, l’informe de política lingüística i una relació d’organismes per al foment de la llengua catalana.

Val a dir que valoro molt positivament els recursos promoguts o desenvolupats des de la Secretaria de Política Lingüística, alguns de realment extraordinaris, com el Parla.cat, l’Optimot, el traductor automàtic o Plats a la Carta, i també la professionalitat, la dedicació i la generositat de les persones que hi treballen, amb moltes de les quals he tingut el plaer de compartir jornades, reunions i projectes. Però, com ens deia un dia l’amic Jordi de Bofarull, referint-se a les universitats, de recursos ja n’hem elaborat molts. És l’hora de fer mesures, de fer política lingüística, i això és el que sobretot n’espero, d’una Secretaria de Política Lingüística.

This entry was posted on Dimecres, 18 Febrer, 2009 at 0:47 and is filed under General. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 Responses to “ Encomana el català: on és la política lingüística?”

1. Meius Says:

Marta,
    Saps què penso? Que hem treballat massa temps els tècnics per una banda i els polítics per una altra. Sovint es perd la perspectiva, i cal que algú et faci tocar de peus a terra. A mi m’agrada força aquesta campanya, perquè penso que és un dels problemes que tenim, que el castellà és la llengua per defecte, la llengua comuna real. I han demanat l’opinió als col·lectius d’immigrants, vaig ser a la primera sessió i feia goig de veure tanta gent. Ara bé, funcionarà? Hi ha cap manera de saber-ho, de fet, si una campanya d’aquest tipus té una incidència real?

El procés que hem iniciat les universitats, de treball conjunt entre polítics i tècnics, s’hauria d’estendre, penso, als altres àmbits. Com tu dius, amb els recursos no n’hi ha prou. Feien falta, però ja els tenim. Ara toca fer política seriosament, i això vol dir fixar drets i deures ben clars, per als uns i per als altres. Com deia ahir a l’Avui en Vicent Sanchis, i també li ho vaig sentir a la ràdio, en fem força de tenir drets com a catalanoparlants si els que no ho són no tenen cap deure. És paper mullat. Penso que és aquí on s’ha d’incidir. Els verbs que cal utilitzar, ja no són els d’impulsar, fomentar…. sinó els d’obligació, d’acció.

2. Marta Estella Clota Says:

Sí, Meius. No volia qüestionar la campanya; només destacar que un govern ha de fer sobretot polítiques.