Marta Estella

Gen 20 2009

El català a la universitat, encara (i II)

Posted in General |

Snake

En l’apunt anterior, feia referència al model bífid en política lingüística universitària: una línia de promoció del català i una altra per a l’anglès, que sovint discorren en paral·lel, i sovint també es veuen com a contraposades. A la UAB, el Pla de llengües: una aposta estratègica pel multilingüisme parteix d’una visió més integral:

Aquests dos plantejaments [el compromís amb el català i l’aposta per la projecció internacional] s’han de reforçar mútuament: la llengua catalana només pot desenvolupar-se dins un marc que potenciï el multilingüisme; el multilingüisme ha d’esdevenir un dels trets d’identitat de la UAB.

Crec de debò en aquest punt de vista. En un entorn globalitzat com l’actual, en què el multilingüisme és la norma, i el monolingüisme l’excepció, la promoció de l’ús del català, com a llengua pròpia de Catalunya i de tots els nivells de l’educació, cal vehicular-la per mitjà d’estratègies pel multilingüisme que estableixin el marc de desenvolupament de l’ecosistema lingüístic, i les mesures de foment necessàries perquè aquest marc sigui una realitat.

Les polítiques de promoció només del català no poden aspirar més que a reservar un espai simbòlic i protegit per a la llengua catalana, fora del sistema real de comunicació de les persones i les institucions. Les polítiques pel multilingüisme, en canvi, s’han revelat com les més beneficioses per a la promoció de l’ús de les llengües menys difoses. Un bon exemple és el gir que ha fet els darrers anys la Comissió Europea i, en general, els àmbits de treball europeus, amb l’adopció de fórmules com l’1+2 llengües, el concepte de llengua adoptiva com a llengua addicional a l’anglès com a llengua franca, el lema “not only English”, etc.

D’altra banda, en aquest entorn globalitzat les universitats catalanes no podem pretendre destacar com a universitats en anglès. El tret diferenciador, el valor afegit ens vindrà donat pel fet de ser universitats realment multilingües que comportin un enriquiment de l’experiència intercultural als estudiants que hi vinguin.

This entry was posted on Dimarts, 20 Gener, 2009 at 23:38 and is filed under General. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.