Marta Estella

Gen 18 2009

El català a la universitat, de nou (I)

Posted in General |

Ambiguous information

Will Lion

Lliurat el projecte del màster, reprenc l’activitat al blog. Aquesta setmana, la M. Jesús Ferrés donava notícia de la jornada que està preparant la Plataforma Universitària pel Català sobre l’ús de la llengua catalana a les universitats.

Esgotat el discurs de la normalització lingüística universitària, la ‘gestió del multilingüisme’ ha esdevingut una etiqueta aglutinadora de visions diverses. Aquesta funció aglutinadora ha estat positiva en la mesura que ha facilitat un lloc per a la política lingüística en l’agenda del sistema universitari català. Ara, però, que ja hem superat la fase de descoberta dels mots salvadors, cal començar a concretar línies d’acció: què vol dir la gestió del multilingüisme?, quantes / quines llengües?, quines funcions per a quines llengües?

El model que ha tingut més projecció en el conjunt del sistema universitari català  ha estat un model bífid, amb una línia de treball sobre la promoció de l’anglès i una altra sobre el català. La de l’anglès s’ha traduït en accions clares: la fixació d’un nivell de sortida per als estudiants de grau i d’entrada per als de postgrau, l’anglès com a requisit cada cop més estès en els processos de selecció i promoció de personal d’administració i serveis, els ajuts per a l’aprenentatge de la llengua, etc. Pel que fa al català, l’explicitud ha estat molt inferior i l’ambigüitat un recurs sovintejat. Com a línies d’acció, s’han esmerçat molts esforços a intentar desplegar la LUC, sense cap resultat tangible fins ara, i la mesura més clara ha estat la introducció de l’anomenada ‘seguretat lingüística’, un concepte sobre el qual cal discussió, difícil d’aplicar, i que en qualsevol cas s’hauria d’entendre com un compromís amb la transparència informativa i els drets dels usuaris, no una acció a favor ni en contra de cap llengua. Amb aquest balanç entenc que hi hagi estudiants que comencin a mobilitzar-se preocupats per la situació del català a la universitat, i crec que des dels serveis lingüístics hem d’aportar reflexions i propostes per desenvolupar un model de sostenibilitat lingüística a les universitats catalanes, ancorat en les línies estratègiques europees sobre multilingüisme.

This entry was posted on Diumenge, 18 Gener, 2009 at 11:16 and is filed under General. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.