Marta Estella

Des 19 2008

Multilingüisme i educació, encara (ICOM)

Posted in Jornades |

cartell “pixka bat es mucho”Jasone Cenoz, de la Universitat del País Basc, ha inaugurat la darrera jornada de l’ICOM, amb la conferència “Multilingualism in school contexts”. A partir de la definició següent d”educació multilingüe’:

Multilingual education refers to schools that teachmore than two languages and aim at multilingualism and multiliteracity

ha proposat un model d’educació multilingüe basat en els contínuums que es produeixen en:

• la distància entre les llengües (més o menys distants)
  • el context sociolingüístic macro (més o menys multilingüisme en l’estatus, els mitjans de comunicaicó, el nombre i visibilitat dels parlants)
  • el context sociolingüístic micro (més o menys multilingüisme a casa, al barri, amb els amics)
  • l’escola, integrada en aquest context sociolinguistic (més o menys  multilingüisme en les assignatures, la llengua d’instrucció, el professorat)

Un model holístic basat en els contínuums que permet donar compte de la complexitat i el dinamisme de l’educació —en oposició a les limitacions dels models basats en categories—, i que considera tots els trànsits que fa l’alumne en la vida quotidiana: entre casa, l’escola, el barri, els espais de relació amb els amics…

També ha exposat la necessitat de prendre en consideració el fet que les comunicacions per mitjans electrònics entre els joves, i també en la publicitat, cada cop més són multilingües (ús de diverses llengües en una conversa) i multimodals (combinació de text, vídeo, imatge fixa, colors, emoticones, hiperenllaços, etc.).

Ha acabat l’exposició amb la presentació d’una agenda de treball per a la recerca i l’aplicació a l’escola, que, en aquest darrer cas, comprèn la necessitat de fer ponts entre les llengües en el currículum i a la pràctica, la utilització de la llengua com a recurs, la necessitat de desenvolupar la consciència lingüística i metalingüística, i la de treballar la interacció lingüística i la literacitat multimodal.

Una sessió interessant, i suggeridora també de línies en les quals treballar a la universitat, tot i que aquest no era el propòsit de la conferència.

This entry was posted on Divendres, 19 Desembre, 2008 at 0:47 and is filed under Jornades. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.