Competència digital

En el següent enllaç hi trobareu un contingut multimedia creat mitjançant una eina digital, en concret el VideoScribe on es defineix el concepte de competència digital, d’on sorgeix i quina implicació hi tenim els docents i els futurs docents en aquesta.

https://youtu.be/aHecXUKKnXQ

Bibliografia emprada:

Area, M. y Pessoa, T. (2012) De lo sólido a lo líquido: las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la web 2.0., Comunicar, 38, XIX, pp.13-20.

Aquesta pràctica correspon a la número 1 del portafoli d’aprenentatge.

 

Aplicacions de la web 2.0 que et faciliten el teu dia a dia!

En aquesta entrada del meu blog de l’assignatura de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement m’agradaria parlar sobre les aplicacions de la web 2.0. En concret m’agradaria analitzar i explicar l’ús que jo en faig de Google Drive i de Symbaloo.

Així doncs, començaré explicant-vos la meva experiència amb el Google Drive. Aquesta aplicació de la web 2.0 la vaig conèxier quan estava acabant segon de batxillerat a la meva antiga escola, quan ens van proposar fer un projecte per grups de quatre sobre les possibles sortides acadèmiques i professionals al acabar l’etapa educativa. Com tots sabreu, segon de batxillerat és un curs on els alumnes tenen molta pressió ja que s’han de preparar per la selectivitat i el nivell d’exigència és molt alt. El que va passar és que mai trobàvem una estona per dedicar-li temps a aquest projecte així que vam decidir acudir a les noves tecnologies i vam descobrir el Google Drive, és a dir, un recurs digital mitjançant la qual els usuaris poden treballar en xarxa i tot queda guardat al núbol. Així doncs vam trobar l’eina perfecte per a desenvolupar el nostre projecte ja que teníem un document compartit entre els quatre membres del grup, on tots nosaltres el podíem visualitzar i editar des de qualsevol plataforma digital, és a dir, des de l’ordinador de l’escola, de casa, des de la tablet o des del mòbil.

A partir d’aquí no hi ha hagut cap dia que no hagi necessitat aquesta aplicació de la Web 2.0, ja que des de que vaig començar la universitat és el mitjà que més he utlitzat perquè la gran majoria d’assignatures, per no dir totes es basen, a part d’evidències dels exàmens, en projectes/treballs en grup i al anar a la UAB, on cada alumne quasi ve d’un poble diferent i on tots treballem és el recurs ideal per a poder desenvolupar els requeriments que ens sol·liciten els professors!

 

En segon lloc, m’agradaria parlar-vos sobre una altra aplicació de la Web 2.0, es tracta del Symbaloo. És un escriptori online, és a dir, un escriptori al qual podem accedir des de qualsevol ordinador, mòbil o tablet amb connexió a Internet, sense la necessitat d’instal·lar res, tan sols accedint a la web de Symbaloo. Des del meu punt de vista, és molt útil per a tenir organitzades totes les pàgines web que ens interessin d’una manera molt visual i fàcil. També serveix per a estar sempre actualitzat i saber les innovacions de les pàgines web mitjançant el RSS.

D’altra banda, també m’agradaria destacar una gran funció de Symballo què és que pots compartir els escriptoris amb les persones que tu vulguis o amb la xarxa en general, i conseqüentment tu com a usuari pots buscar i accedir a escriptoris que altres persones han volgut compartir. Una vegada explicada aquest gran funció, poden ser evidents els usos educatius d’aquest eina, des del meu punt de vista destaca que els alumnes i els professors poden utilitzar aquest recurs digital per a guardar totes les pàgines web que els hi interessin, i les poden organitzar com ells vulguin, per exmple per projectes o per assignatures. A més a més, pot funcionar com a plataforma virtual en la que es puguin fer els portafolis dels alumnes amb la fotografia de cada alumne com a icona.

Espero que aquesta entrada sigui molt útil per a tots vosaltres, usuaris que consulteu el meu blog!

 

Aquesta pràctica correspon a la número 3 del portafoli d’aprenentatge.

Animació amb Scratch!

En el següent enllaç hi trobareu una animació feta a partir de la programació en Scratch. Es tracta d’un joc on una jugadora de bàsquet ha d’esquivar la pilota de bàsquet!

Des del meu punt de vista és una activitat que es pot dur a terme amb alumnes de cicle superior de primària, és a dir, que els propis estudiants poden desenvolupar el seu propi joc. A partir de la mostra poden arribar a crear el seu personalitzat.

https://scratch.mit.edu/projects/187514028/#fullscreen

Aquesta pràctica correspon a la número 6 del portafoli d’aprenentatge.

Les xarxes socials com a recurs educatiu

Influencer? No gracias, yo trabajo! 

És un evidència que avui en dia, en ple segle XXI les xarxes socials són un fenòmen  quasi imprescindible, per a tothom que tingui la gran sort de formar part del primer món. Les xarxes socials no són més que un producte creat a partir d’una construccció social basat en les noves tecnologies.

És bastant sorprenent ja que degut a la meva experiència de treballar amb nens i de fer-los la típica pregunta que tothom ens ha fet alguna vegada quan som petits de: què vols ser de gran? Doncs ara la resposta majoritària per part dels infants és que volen ser Influencers. 

Els diaris digitals com per exemple 40defiebre defineixen aquest perfil de la següent manera: “Un influencer es una persona que cuenta con cierta credibilidad sobre un tema concreto, y por su presencia e influencia en redes sociales puede llegar a convertirse en un prescriptor interesante para una marca.

Per què els infants volen ser Influencers, doncs perquè mitjançant l’ús d’Instagram principalment poden observar com persones de carrer poden arribar a convertir-se actualment en grans celebritats i tant sols per penjar fotos en ubicacions paradisíaques amb roba de marca i un gran somriure, o no.

És aquí on podem veure el gran impacte que poden arribar a tenir les tecnologies digitals i per tant les xarxes socials, ja que actualment són el principal canal de difusió pel mercat i s’han convertit aquestes plataformes en un autèntic negoci.

Relacionant tot aquest tema de les tecnologies digitals i en concret amb el de les xarxes socials m’agradaria compartir una experiència com a professional en l’àmbit de l’educació, ja que actualment estic treballant de coordinadora d’extraescolar d’anglès a l’escola Sant Ignasi de Barcelona, és a dir, formo part d’una acció formativa extracurricular del centre i és per aquest motiu que amb l’equip decidim treballar per projectes per tal de que els alumnes estiguin més motivats per a participar-hi.

Citant a Boza Carreño (2011), destaco que una bona pràctica educativa basada en les TIC sempre ha d’estar motivada pels seus propis protagonistes, ja sigui per part dels professors com dels alumnes que busquen un canvi en la seva pràctica docent. Va ser així doncs com vam emprendre la creació d’un compte d’Instagram (privat) per tal de que els alumnes puguessin publicar i compartir els seus projectes i els seus interessos que es treballen a les classes d’anglès extraescolars.

 

Bibliografia emprada:

Bosco, A.; Sánchez Valero, J.A. Y Sancho Gil, J.M. (2016) Teaching practice and ICT in Catalonia: Consequences of educational policies. KEDI Journal of Educational Policy. 13 (2). p 201-220.

Boza Carreño, A. Y Toscano Cruz, M de la O. (2011) Buenas prácticas en  integración de las TIC en educación en Andalucía: Dos estudios de caso. VI congreso virtual de AIDIPE. Seminario Internacional de Políticas Educativas Iberoamericanas.

 

Aquesta pràctica correspon a la número 2 del portafoli d’aprenentatge.

Hola, món!

Anotació

Benvinguts al blog de la Mariona Boixadera, estudiant de 4t de Pedagogia i que actualment està cursant l’assignatura de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement!

En aquest blog hi trobareu recursos pedagògics digitalitzats, on es treballaran les competències digitals basades en la innovació educativa.