Anàlisi d’una pràctica educativa amb suport digital.

Hola bona nit, avui valoraré una pràctica educativa d’un professor que vaig tenir a segon de Batxillerat, que va ser el primer (en aquell moment) dels que havia tingut, en utilitzar el Power Point (fins aquell moment els i les docents utilitzaven sempre per explicar o bé la pissarra o bé el llibre o bé el projector de transparències). El judici de valor que faré a continuació té com a objectiu determinar si la pràctica d’aquest professor va ser innovadora, i es basa en el marc teòric de Bosco (2008). Així doncs, sense més preàmbuls, en primer lloc exposaré arguments a favor i en contra de considerar la pràctica com a innovadora i per últim dictaminaré si em sembla que té aquesta naturalesa o no.

Arguments a favor:

  • Ús d’un nou recurs instructiu: Com deia, els artefactes tecnològics que utilitzaven les professores per arribar a les alumnes eren el llibre i el projector de transparències. Per tant, la utilització de la projecció de diapositives mitjançant Power Point suposava introduir un nou artefacte tecnològic en aquest sentit.

 

  • Utilització d’una nova estratègia didàctica: El professor variava el que feia a l’aula. Ja no havia de dedicar temps a copiar a la pissarra el que volia explicar sinó que ja ho podia portar “copiat” fruit d’un treball anterior a l’execució de les classes, i per tant el procés d’instrucció podia ser més eficient. A banda, l’alumne pot alliberar-se total o parcialment de la tasca de prendre apunts ja que la informació que proporciona el professor i que serà avaluada en els exàmens ja es troba al Power Point (d’ara endavant, PPT), amb la qual cosa disposa de més capacitat d’atenció per altres aspectes tals com resoldre dubtes, compartir reflexions…

 

  • L’eina del PPT afavoreix la comprensió del contingut per part dels alumnes: el fet de poder incorporar imatges i text en les exposicions del docent afavoreix que els discents puguin donar significat a la informació que els arriba, ja que les imatges (per exemple en el cas de les classes d’història, com era el cas) ajuden al receptor de la informació a posar-se en context (complint-se aquella dita de que “una imagen vale más que mil palabras”).

Pel que fa els arguments en contra, n’hi ha un: el canvi no va suposar cap innovació en la concepció que tenia el docent sobre el procés instructiu, és a dir, malgrat la introducció del PPT l’esquema de comunicació de la classe seguia consistint en la unidireccionalitat ( hi ha un agent actiu/ emissor d’informació (docent) i un agent passiu/ receptor (alumne)).

Així doncs, com a conclusió, determino que la pràctica analitzada va ser innovadora perquè els arguments a favor pesen més que els contraris.

 

 

Publicat dins de General | Envia un comentari

La meva competència digital

Hola! A continuació penjo un enllaç sobre un vídeo que he fet d’autoanàlisis de la competència digital a partir del marc teòric dels autors Area i Pessoa (2012). També afegeixo un link que permet veure aquest marc teòric. Que vagi molt bé!

Vídeo: https://youtu.be/oZmXK2bhqPY

Marc teòric: https://www.revistacomunicar.com/pdf/preprint/38/01-PRE-12378.pdf

Publicat dins de General | Envia un comentari

Hola, ja sóc aquí!

Bona tarda, o buona sera com dirien els italians 🙂

Us dono la benvinguda al meu blog. En aquest espai hi aniré penjant contingut relacionat amb l’assignatura de TAC. Us animo a que comenteu tot el que vulgueu, dessitjo molt que aquest sigui un espai de col·laboració! A reveure!

Publicat dins de General | Envia un comentari