L’Agulla Hipodr猫mica 茅s un espai que et convida a fer un viatge pel m贸n real. La finalitat d’aquest blog 茅s analitzar la informaci贸 en els mitjans de comunicaci贸 (de diversos suports) per a saber diferenciar una informaci贸 certa d’una inventada o manipulada.

La manipulaci贸 informativa 茅s una arma per a manipular la societat, per a establir estereotips i poder influenciar en la opini贸 de la gent. Els consumidors d’informaci贸, els receptors, perden el seu criteri cr铆tic davant la informaci贸 massiva proporcionada pels mitjans. Tothom ha d’aprendre a diferenciar els trets m茅s caracter铆stics dels mitjans que denoten manipulaci贸 (titulars, imatges, fonts…) i saber qu猫 ens hem de creure i qu猫 no.

La sobreinformaci贸 茅s un problema important avui en dia. I com m茅s evoluciona la societat m茅s m猫todes de manipulaci贸 sorgeixen. Hem de saber filtrar all貌 que ens interessa, all貌 realment important, i diferenciar-ho de les informacions manipulades.

La Teoria Hipod猫rmica de la Comunicaci贸, tamb茅 coneguda com teoria de la bala m脿gica, fa refer猫ncia a un model de comunicaci贸 basat en la psicologia conductista i que es centra en explicar els efectes dels mitjans de comunicaci贸 de masses sobre l’opini贸 p煤blica. Aquesta teoria va sorgir a finals de l’any 1920 arran d’uns estudis realitzats amb l’objectiu d’analitzar la influ猫ncia de la propaganda en la participaci贸 ciutadana massiva durant la Primera Guerra Mundial.

Els elements que m茅s caracteritzaren el context de la teoria hipod猫rmica s贸n, per una banda, justament la novetat del fenomen de les comunicacions de masses, i per l’altra banda, la connexi贸 de l’esmentat fenomen amb les tr脿giques experi猫ncies totalit脿ries d’aquell per铆ode hist貌ric. Reclosa entre aquests dos elements, la teoria hipod猫rmica 茅s una aproximaci贸 global al tema dels mitjans, indiferent a la diversitat entre els diferents mitjans, que respon principalment a la pregunta: quin efecte produeixen els mitjans a una societat de masses?