Parkinson, Malaltia i Dolència

Fa 201 anys, a An Essay on the shaking palse (1817) el neuròleg britànic James Parkinson descrivia per primera vegada tremolors, lentitud del moviment i rigidesa en sis individus que va referir com paràlisi agitant. Serien els símptomes principals de la malaltia que portaria després el seu nom.

Avui, un 11 d’abril, la data del seu naixement, des d’Envellir bé, assignatura de la Universitat Autònoma de Barcelona que des de fa 16 anys ensenya als alumnes a Envellir, ens unim a la celebració del Dia Mundial del Parkinson en el seu honor. I ho fem d’una manera senzilla però emotiva, elaborant el nostre primer portfoli que recopila, d’una banda, el material docent de la càpsula formativa elaborada per la Kinesiòloga Lic. en Kinesiología per la UFRO xilena Lidia Castillo Mariqueo de la Universitat de Temuco, per apropar als nostres novells estudiants de segon del grau de medicina a la malaltia, en qualitat de professora convidada en els Seminaris Workshop Especialitzats d’Envellir bé d’enguany.

Support independent publishing: Buy this book on Lulu.    (Enviament GRATUÏT fins el 23 d’abril, amb el codi ONESHIP)

I en la seva segona part, rendim homenatge a l’home, que no va limitar-se a descriure símptomes, sinó que va esforçar-se a millorar la salut i el benestar de la població, des de la seva professió mèdica i des de la política.

Perquè en realitat, així ho va promulgar la pròpia OMS en definir la salut com “un estat de complet benestar físic, benestar mental i social i no solament l’absència d’afeccions o malalties“. I tot i que aquesta definició no s’ha modificat des de 1948, són poques les experiències docents que aborden el concepte de la salut des dels dos contrapunts de la seva dual naturalesa, la malaltia (disease) i la dolència  (illness).

Agrupació de persones amb la Malaltia de Parkinson, familiars i amics – Temuco, Xile

I és per això que hem volgut que sigui l‘Associació de persones amb Parkinson de Temuco, Xile, on la Lidia ha treballat com a voluntària durant uns anys, qui amb les seves narracions escrites amb mans tembloroses però el cor agraït ens acosti a la malaltia. Són aquestes vivències en primera persona de les que parla la Psicologia Mèdica, que revelen la dimensió psicològica i social de la malaltia. Perquè com diu la Fundació Espanyola del Parkinson “El que fa més mal del Parkinson és com em mires” i gràcies a les seves paraules podem aprendre a mirar d’una altra manera.

Lydia Giménez-Llort, Bellaterra, 11 d’abril de 2018, Dia Mundial del Parkinson

Ref. Portfolio Parkinson, enfermedad y dolencia. Editorial Lulu, Washington, USA   Castillo-Mariqueo, L., Giménez-Llort, L, Agrupación Parkinson Temuco Chile (2018)
ISBN: 978-0-244-08008-2
Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *