Identitat lingüística

Abr 16 2013

Diari de les pràctiques (etapa d’observació): sessió 6

Posted in General |

Avui m’he reunit amb Enric Serra, el meu tutor i facilitador de les pràctiques, per valorar com van les observacions de les classes, el Joc dels Falsos Amics, la redacció del Pràcticum, aquest diari, etc. Ara, tot just esperem la Diada de Sant Jordi. L’ambient el trobarem a la Plaça Cívica a partir de les 11 i, nosaltres com a Servei de Llengües, també hi participarem. En aquest sentit, són diverses les activitats que proposem durant els propers dies:

Xarxa de poemes: Compartir  un poema o un fragment de poema al nostre mur de Facebook; pot ser escrit, enregistrat en vídeo o àudio, dibuixat…; en la llengua pròpia, en la llengua d’estudi, etc. Del 16 al 26 d’abril ens podrem llegir al Facebook del Servei de Llengües.

Lectura col·lectiva i multilingüe d’Indigneu-vos, de Stéphane Hessel: El dia 23, entre les 12.45 i les 13:15 h, a l’escenari de la Pl. Cívica.

Emporta’t un llibre! Al taulell de llibres que tindrem els dies 22 i 23, a l’edifici del Servei de Llengües (edifici B4) hi trobarem llibres que són per triar i remenar. És de franc. També s’hi pot col·laborar portant llibres de casa i que vulguem regalar.

El Joc dels Falsos Amics: Els dies 16, 17, 18, 19, 22 i 23 d’abril, concursa amb nosaltres i guanya un curs d’idiomes al Servei de Llengües. Trobareu més informació en aquest enllaç.

D’altra banda, hem parlat de la seqüència didàctica que hauré de preparar d’ara en endavant centrada en la intercomprensió lingüística entre llengües romàniques  en un grup inicial de 15 hores (de supervivència). Tots dos hem estat d’acord a incloure l’aplicació dels Falsos Amics, ja que he col·laborat amb el joc de Sant Jordi. També caldrà que em reuneixi amb els professors que han treballat en aquest sentit perquè m’orientin i m’assessorin i analitzar detingudament els recursos que hi ha actualment.

A l’últim, de 4 a 6 he assistit a una sessió d’un curs bimodal superior per a la preparació de l’examen CIFOLC (el nivell D,  en definitiva). No ha estat una experiència vinculada a l’acolliment lingüístic, però m’ha semblat molt interessant. Les meves referències, de fet, són les classes dels cursos escrits del CPNL presencials, la qual cosa té poc a veure amb el que he observat, pel que fa a la metodologia i altres aspectes.

Els cursos bimodals tenen el seu precedent en els cursos  anuals de 80 hores presencials. Amb el temps, la demanda va anar minvant i la virtualitat va anar guanyant pes.  Per tant, es va confiar en l’autonomia de l’aprenent. En aquesta direcció, els cursos són de 8 hores presencials. En els últims anys han tingut més èxit aquesta modalitat que el sistema tradicional, ja que acull un públic que vol fer l’examen CIFOLC i no s’hi vol passar gaire estona a l’aula.

A les 4 de la tarda ha començat la 2a sessió de les 4 de presencials del curs. La professora, Esther Tur ha exposat què faran avui: un seguiment del treball autònom, parlar de les eines, dels materials didàctics, dels deures que s’han lliurat i introduir el text arrgumentatiu.

Quant a l’argumentació, els ha explicat que el dia de l’examen oral (8 de juny)  disposaran de 12 minuts per preparar la defensa d’una idea com si formessin part d’una taula rodona, amb l’ajuda d’uns textos de suport. També hauran de llegir un fragment en veu alta. L’exposició la podran fer amb un guió consultable. Dos professors els escoltaran a l’hora convinguda. Ha posat l’exemple d’una prova oral gravada i els alumnes, per grups, han valorat la intervenció.

Pel que fa a les pautes a seguir fins a la sessió 3, Esther Tur els ha dit que cal que treballin en els dossiers, que revisin les cartes i els resums que tenen corregits i que han de presentar per correu un text argumentatiu i preparar una intervenció oral. Els ha facilitat recursos per treballar aquests aspectes, com l’Argumenta, i els ha convocat per a la propera classe, el dia de maig.

Aquesta sessió m’ha semblat molt dinàmica i ben dirigida per part de la professora. Els alumnes, que han treballat de manera autònoma, han vist satisfets els dubtes i han rebut força orientacions per continuar treballant des de casa. Després de la classe, m’he acomiadat d’Esther Tur, a qui escriuré per si hi tinc algun dubte.

This entry was posted on Dimarts, 16 Abril, 2013 at 21:41 and is filed under General. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.