Identitat lingüística

Mar 19 2013

Diari de les pràctiques (etapa d’observació): sessió 3

Posted in General |

Avui he assistit a dues classes de dos cursos de supervivència. El primer d’Anna Estapé i el segon de Marc Lluch. Tots dos van començar l’11 de març i d’aquí dos dies faran l’examen. Per tant, es tracta de l’antepenúltima sessió de les 15 hores presencials.

Abans de la primera classe, de 12 a 2 del migdia, he parlat amb la professora del grup que vaig conèixer la setmana passada i de com ha evolucionat. Hem incidit en l’aprofitament desigual de l’autonomia a l’estudi i de les propostes que s’han fet per anar ampliant pel seu compte. En aquest sentit, han fet el futur i la perífrasi d’obligació perquè ells ho han demanat.

La professora defensa que les classes són un apropament al català i la finalitat és que continuïn estudiant i practicant, ja que el motiu que destaca per aprendre la llengua entre els seus estudiants és el fet de seguir bé les classes. Segons m’explica, a l’aula orienta els alumnes perquè, un cop acaben el curs, continuïn treballant, i posa diversos recursos a la seva disposició.

La classe ha començat amb els àpats, els hàbits de cada país i  les formes corresponents en català. Això ha permès practicar les hores.

Després la professora els ha proposat un exercici segons el qual s’havien d’aixecar i  buscar algú que… fa una acció determinada, extret del material del dossier 3 del seu blog. A l’últim, han fet una posada en comú.

A continuació han corregit un exercici de comprensió escrita sobre els hàbits dels catalans que havien d’ordenar. Tot seguit s’ha recordat que a la classe anterior van treballar el passat llunyà i l’han practicat.

Finalment, hem vist un vídeo on una noia americana parlava de la seva experiència catalana. A continuació, la professora ha fet preguntes com: Q va venir a fer? què li va costar tant? , etc. A partir d’aquí, els estudiants han parlat de com es van adaptar al canvi quan van arribar a Barcelona.

Quant als deures per al dia següent, han de pensar en un personatge i fer la biografia. A les propostes del blog hi ha personatges catalans i els ha demanat que revisin el material del pretèrit imperfet.

Després de la classe, la professora i jo hem continuat parlant i seguirem en contacte per aclarir-me qualsevol dubte. El cert és que m’agrada el seu estil, molt motivador i participatiu. Crec que les sessions a les quals he assistit han estat profitoses i entretingudes.

Quant al segon grup, que fa el curs de 3 a 5 de la tarda, l’aula és  molt més ampla que la de l’anterior, amb la disposició de les taules en forma de U, també. D’altra banda, m’ha resultat familiar veure penjat el mapa dels Països Catalans i folis amb frases-clau: Q vol dir…? Mho pots repetir, si us plau? Aquesta, de fet, és una decoració habitual a bona part de les aules del CPNL on he fet classe i m’agrada.

Marc Lluch  m’ha explicat que hi ha 22 persones matriculades i hi assisteixen regularment 13. Alhora, he comprovat que les nacionalitats són diverses (el Brasil, el Perú, França, Itàlia, Portugal, Eslovènia).

El material que utilitza el professor és un dossier que s’han de comprar amb tres unitats que contenen una tasca final. També té un blog i, sobretot, he observat que treballa amb moltes presentacions en PowerPoint relacionades amb els temes de les sessions.

Un cop els alumnes s’han posat un paperet a les taules amb el nom per identificar-los, la classe ha començat amb el retorn d’un exercici d’expressió escrita i el professor ha presentat una diapositiva amb els errors més freqüents que han aparegut. Situats a la unitat 2: Ciutats i gent, hem vist moltes imatges sobre punts culturals de Barcelona. Ja que els alumnes han treballat el verb conèixer, l’han practicat amb preguntes com: Coneixes la Sagrada Família?

Seguint el dossier, els alumnes han fet un exercici amb adjectius per qualificar Barcelona, els han revisat per parelles i després han fet una posada en comú. També han treballat  les formes haverhi i ser i han un exercici escrit. Les correccions s’han seguit amb una presentació i les activitats s’han anat succeint fins a apropar-nos a la tasca final: Explica com és la teva ciutat.  De fet, l’últim dia de classe cada alumne haurà d’exposar amb imatges com és la seva ciutat davant dels altres.

Ha estat una sessió eminentment cultural,  amb les activitats ben trabades fins arribar a la tasca final. Ha predominat el treball per parelles i s’ha donat importància,  a través de les activitats proposades, a l’expressió escrita.

Un cop ha acabat la classe, he pactat amb el professor que si tinc algun dubte li escriuré un correu electrònic.

Els dos cursos tenen l’examen final el proper dijous. Quant al primer, es tracta d’un exercici de comprensió lectora on han de resumir les idees principals del text en la seva llengua o en català. Ana Estapé em comentava que el grup de supervivència que havia tingut abans havia assolit molt bé la comprensió del text.

Pel que fa al segon, consisteix en tres exercicis que tracten les comprensions oral i escrita i la gramàtica, respectivament.

Entre classe i classe m’he reunit amb Marta Miró per parlar del joc que volem presentar per Sant Jordi. El compromís ha estat que li enviï la proposta redactada. També hem acordat que a la sessió de Pràctiques d’Acolliment Lingüístic parlaré de com enfoquem el voluntariat lingüïstic al CPNL.

This entry was posted on Dimarts, 19 Març, 2013 at 16:44 and is filed under General. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.