Avaluació Mòdul 55

Al darrer mòdul del postgrau, el 55, titulat Materials i recursos per a l’ensenyament i l’aprenentatge del CLE, hem estat veient gran quantitat de recursos “de nova generació” per a usar en l’ensenyament del català com a llengua estrangera. Per a l’avaluació d’aquest mòdul se’ns ha demanat d’adequar una activitat d’un llibre de text de CLE mitjançant alguna d’aquestes noves eines per tal de donar-li un enfocament renovat. En el següent enllaç us deixo la proposta que hem fet conjuntament amb les companyes del postgrau, L’Arian Casellas i la Rosa Ferrer: Avaluació mòdul 55

Bloc 2A Intervencions guiades: Dijous, nivell B1

Fa dies que no escric al blog, i és que he estat ocupada preparant les programacions per aquesta tercera i última estada de pràctiques. Però això us ho explicaré més endavant. Avui, seguint els fets cronològicament, us faré cinc cèntims de com va anar la segona intervenció guiada que vaig fer el dijous 3 d’abril amb un dels grups de nivell B1 (P4).

Aquell dia va ser una classe una mica especial, ja que a la segona part el Pau va fer una breu explicació de la figura de Mercè Rodoreda i La Plaça del Diamant per tal que els alumnes puguessin seguir més fàcilment la pel·lícula que aniríem a veure l’endemà, Berenar a Ginebra, de Ventura Pons. D’aquesta jornada també us en faré un resum un altre dia. Com veieu, tinc tantes coses a explicar que no dono l’abast!

Pas a pas. Pel dijous 3 d’abril el Pau em va proposar que la primera meitat de la classe la fes jo. Aprofitant que el grup de divendres passat, del mateix nivell, havien avançat feina, dijous jo conduiria unes activitats que ja havia vist com es desenvolupaven. Es va tractar de fer exercicis i algun joc relacionat amb el vocabulari dels materials i les seves qualitats. Així doncs, després que el Pau corregís els deures que tenien pendents de la setmana anterior, em vaig aixecar i vam començar a treballar.

En aquest document hi trobareu la programació que em vaig preparar: Bloc 2A_Programació Intervenció guiada dijous 3 abril

I en aquest altre la valoració que faig de com va anar la sessió: Bloc 2A_Reflexió intervencions guiades, dijous 3 abril_Materials i Qualitats

 

 

Bloc 2A Intervencions guiades: Dimecres, nivell A2

Començo aquesta segona part de les pràctiques repassant com va anar la petita intervenció que vaig fer ahir amb el grup de nivell A2 dels dimecres. La intervenció, com ja he comentat en altres entrades, no va ser “lliure” sinó guiada pel lector. Per decidir què podia fer, vam estar buscant algun tipus d’activitat o joc fins que vam arribar a l’activitat del “Quinto dels verbs irregulars” que havíem fet al Postgrau amb la professora Montserrat Vilà. La idea va agradar al Pau, ja que al test que tenen els alumnes la setmana que ve també hi entren els verbs irregulars. A part d’aquest petit joc, com que la setmana passada vaig corregir les redaccions d’aquest grup, ahir, al tornar-los-les, també els vaig fer quatre cèntims dels errors més freqüents que m’hi havia trobat. Amb aquesta entrada, doncs, valoraré la intervenció del “Quinto” i també el feed-back que vaig fer als alumnes de les seves redaccions.

Quinto

Abans de res m’agradaria començar posant-vos en situació: Dimecres passat a aquesta classe hi havia un total de 22 alumnes. Ahir, però, n’eren 27. Només són cinc més, però si tenim en compte que estava una mica nerviosa, l’aula semblava més plena que mai. “Si supero aquesta estada”, pensava, “quan tingui aules més petites espero que em sigui més fàcil…”. I encara penso igual! Per tal que la meva intervenció no fos de cop, és a dir, arribar a l’aula i moldre, el Pau primer va fer unes petites explicacions dels dos dialectes principals dels Països Catalans. Bàsicament ho va fer perquè ell parla l’occidental de Lleida, i jo l’Oriental del nord (tot i que ja estan acostumats a aquestes diferències perquè al CD que escolten a l’aula per fer els Àudios bàsicament s’hi sent dialecte central). Diria que el tema va interessar als alumnes, sobretot quan Pau els va explicar que als PPCC tenim quatre maneres diferents de dir “T’estimo” (tres segons “La gossa sorda”!). Després d’aquesta situació lingüística van procedir a corregir els deures pendents. I en acabat, em vaig aixecar i em vaig plantar davant dels 27 alumnes (més el Pau).

suor freda

No sé si el Pau ho va fer expressament, però un cop jo ja estava dreta, repassant la intervenció que faria, va aprofitar per recordar als alumnes que quedaven pocs dies per apuntar-se a les proves de nivell de l’IRL i a les estades de Girona i Andorra. Això, com vaig comentar-li més tard, em va anar molt bé, ja que vaig tenir temps d’acostumar-me a estar davant dels alumnes abans de posar-me a parlar.

Vinga, comencem. El els següents documents que enllaço hi trobareu:

1. La programació de l’activitat del Quinto dels verbs irregulars: Intervencio 1_Quinto dels verbs irregulars

2. La reflexió sobre aquesta primera intervenció a l’aula: Reflexio intervencions guiades_1 Quinto verbs irregulars A2

3. Els errors més freqüents que vaig comentar als alumnes i una petita reflexió de com va anar aquesta activitat: Reflexio intervencions guiades_2 Comentari errors redaccions A2

(Primera imatge obtinguda de blog.diablesdesplugues.org)

Recapitulem: Primera setmana a Belgrad, bloc d’observació

Bé doncs, ja fa una setmaneta que corro per la Facultat de Filologia de la Universitat de Belgrad, fent observació a les classes de català, i abans d’encetar el segon bloc de pràctiques voldria ressituar-me tot recapitulant una mica fins a dia d’avui.

observacio

– La meva estada es divideix en tres parts d’una setmana cada una: La primera he fet observació, la segona faré petites intervencions guiades a l’aula, i la darrera setmana ja conduiré jo sola algunes classes (no totes senceres, ja que són de tres hores, però sí la meitat).

– El professor m’ha lliurat les programacions de cada classe, cosa que m’ha facilitat de seguir-les i també les observacions que havia de fer. M’ha estalviat, no cal dir-ho, haver d’estar apuntant tot el què feien i les característiques de cada activitat.

– Properament els alumnes tindran un test o examen de català. El professor, com vaig comentar, els en va detallar l’estructura perquè estessin més tranquils de cara el dia de la prova (Estructura del test). Més enllà d’aquesta prova, pel què fa l’avaluació, l’assignatura consta d’un total de 100 punts els quals es poden anar obtenint mitjançant l’avauació contínua: Aproximadament la meitat d’aquests 100 punts l’alumne pot obtenir-los amb l’entrega de petits treballs o tasques al llarg del curs (com les redaccions), i l’altra meitat s’obtenen amb l’examen final de l’assignatura. Per tant, si un alumne és constant i s’esforça mínimament, la prova de final de curs és merament un tràmit. Això sí, de l’examen final s’ha de treure com a mínim un cinc per poder fer mitjana amb les tasques de l’avaluació contínua i aprovar el curs.

– Com he anat comentant, l’observació que he fet s’ha centrat en quatre grups diferents d’alumnes i ha tingut lloc en tres aules diferents. Han estat tres grups de nivell A2 (català de primer any i segon semestre) i dos grups de nivell B1 (català de segon any i segon semestre). Jo, dels cinc grups, només n’he pogut observar quatre (dos de cada nivell) ja que el divendres dos grups coincideixen en horari. En el següent document es pot veure una taula amb els horaris, les aules i els professors: HORARIS. I en aquest altre trobareu un croquis de les diferents aules: Croquis de les aules

– En alguna ocasió he parlat de les diferències entre els grups que he observat, però en cap moment he fet referència a les diferències entre les classes del Pau i les de l’Stefan, un noi serbi que fa classes de català sense cobrar a canvi de no pagar la matrícula del doctorat. Les característiques bàsiques que defineixen aquest grup són: Són dissabte al matí (habitual en les assignatures de llengua optativa); El grup és més reduit que els altres dies (3 nois i 8 noies); El professor és serbi.

Les diferències més visibles són les relacionades amb l’ús del català o el serbi. A la classe de l’Stefan el serbi té molta més presència que a les del Pau. Els alumnes, em comenta l’Stefan, no estan gaire acostumats a escoltar el català, i els costa entendre’l. I és que el primer semestre la professora que tenien era una doctoranda sèrbia com ell. És per això que la gran majoria d’explicacions es fan en serbi, i com a conseqüència d’això, a mi em costa bastant seguir la classe. Al parlar més la llengua dels alumnes la pissarra es fa servir poc, ja que es recolza en la llengua per explicar el significat dels mots. A part de la llengua, una altra diferència és a l’hora de fer els exercicis, amb una dinàmica i ritme de treball més lent que a les classes del Pau .

aprenent

I bé, diria que això és tot el que em quedava per comentar. A partir d’aquí les properes entrades del blog ja estaran relacionades amb la segona fase de l’estada, les intervencions guiades. Quines sensacions tinc de cara aquest nou repte? Doncs no les tinc totes… Espero que vagi bé, que els nervis no em traeixin, que em sàpiga explicar el millor possible, que pugui evitar l’ús de paraules com “buenu” o “vale”, i que aconsegueixi reduir el “doncs” que tant m’agrada fer servir… Les petites intervencions d’aquesta segona setmana ja les tinc a punt: Avui dimecres faré el joc del Quinto per repassar els verbs irregulars amb els del nivell A2, i els faré un resum dels errors més freqüents que vaig trobar al corregir les seves redaccions. I demà dijous faré un seguit d’activitats relacionades amb el vocabulari dels materials i les qualitats. Ja us explicaré com ha anat!

(Imatges obtingudes de reflexionsdunadocent.blogspot.com i  pairadimes.davidtruss.com)

Bloc 1 Observació: 3C La competència dels alumnes

I l’entrada que tenia pendent del primer bloc que, ara sí, dono per tancat:

Havent observat tres dels alumnes que assisteixen a les classes de català, un de cada nivell, comento amb aquest document (Bloc 1 Observacio_3C la competencia dels alumnes) si hi ha relacions entre les seves competències i motivacions, si s’observen millores parcials en les habilitats i finalment com es tracta la diversitat dins l’aula.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

(Imatge obtinguda de campusyempresa.com)

Bloc 1 Observació: 4. La gestió de la comunicació

I aquesta ja és la darrera entrada pel què fa al primer bloc d’observació a les classes de català de la Universitat de Belgrad (Bloc 1 Observacio_4 la gestio de la comunicacio). Els temes que comentaré són els següents, agrupats en tres blocs:

El professor: Quantitat de parla docent, com parla el professor,  tipus de preguntes que fa el professor, tipus de feed-back del professor.

Els alumnes: Què fan els alumnes quan parlen, com i quan prenen la paraula els alumnes.

A l’aula: Qui introdueix els temes, patrons habituals de comunicació, llengües que es fan servir a classe, estratègies pròpies d’una classe de llengües, es fan bromes, es riu, es parla de temes aliens.

gestio comunicacio

(Imatge obtinguda de comexpest.blogspot.com)

Bloc 1 Observació: 3 D. La gestió de l’ensenyament

Tot i que encara em falta fer l’entrada corresponent a l’apartat “3C: La competència dels alumnes”, avui publico el 3D. Així doncs, us presento un document (Bloc 1 Observacio_3D la gestio de lensenyament) que, tot i ser un pèl llargot, creieu-me, he intentat recórrer a la simplificació…  En el què m’he fixat aquí ha estat, resumint, en com el professor gestiona el desenvolupament d’una sessió.

gestio ensenyament

Els punts que es tracten són: Formes socials d’aprenentatge, les activitats, l’inici i el final de la classe (el ritme), les instruccions, continguts que es tracten, què fa el professor durant la classe, materials que es fan servir i estratègies de contextualització.

(Imatge obtinguda de hoyjugamosenclase.blogspot.com)

Bloc 1 Observació: 3 B. La motivació

I aquesta ja és la darrera entrada d’observació basada en la classe del dimecres 26 de març (nivell A2). Aquí parlo de la motivació/manca de motivació dels alumnes, o més ben dit dels comportaments que es desprenen d’aquestes actitutds:

Què fan els alumnes a classe? Quns indicador de motivació es detecten? On podem trobar els motius de la motivació o manca de desmotivació?

Aquestes són les preguntes que van guiar la meva observació. Espero que amb el següent document (Bloc 1 Observacio_3B la motivacio) us pugueu fer una idea de l’ambient que es respira en una aula de llengua catalana a la Universitat de Belgrad! No us espereu un comentari exhaustiu (perquè no ho és), sinó que el que us presento és una fotografia quadriculada d’aquella sessió:

Bloc 1 Observació: 3 A. L’entorn de l’ensenyament-aprenentatge

Aquesta descripció està feta basant-me en l’obervació de la classe del dimecres 26 de març de 2014, de nivell A2 (P2).

aula decorada

L’aula, l’espai i l’entorn immediat, l’horari de les classes, l’espai i l’entorn immediat, el nombre d’alumnes, les relacions entre l’alumnat, característiques específiques d’alguna alumnes, l’atmosfera de treball i l’agrupament de l’alumnat dins l’aula.

Tots aquests elements són els que es desenvolupen en aquesta entrada d’observació. Podeu llegir el document complet a: Bloc 1 observacićo 3A

Bloc 1 Observació: 2. Tasques de dinamització

Celebracions de festes, activitats d’integració, sensibilització, altres: A diferència dels Centres de Normalització Lingüística de Catalunya, els estudiants de la Facultat de Belgrad ja coneixen el seu l’entorn i per tant la dinamització que es faci al centre serà més acadèmica o interna, és a dir, no buscant establir una relació entre l’alumne i l’entorn immediat on es viu, sinó promocionant l’entorn del païs de la llengua que s’estudia. Com comentava a l’entrada anterior, però, aquestes activitats no formen part de la programació d’assignatures optatives com el català, sinó que són, per dir-ho d’alguna manera, “extra acadèmiques”.

dia catalunya

Centrant-me en els estudis de català de la Facultat de Filologia de Belgrad, s’observa que en un passat s’han dut a terme moltes actuacions culturals de promoció de la cultura i el territori català. Al blog http://catalabg.wordpress.com  hi ha una mostra de les activitats realitzades fins el març de l’any 2012: Actuacions musicals, jornades catalanes, promoció de trets culturals concrets, recitals de poesia, xerrades de professors experts en algunes matèries, etc. Les activitats descrites en aquest blog corresponen a una època en què les classes de català a la Facultat comptaven amb una segona plaça de lector per part de l’Institut Ramon Llull, ja que el nombre elevat d’alumnes així ho requeria. Aquesta plaça, però, desaparegué degut a la crisi econòmica, i el promotor del blog deixà la tasca.

Les activitats a la Facultat, però, no han cessat: Se segueix programent una activitat de promoció cultural i/o literària cada semestre, com per exemple un concert del cantautor solsonenc Roger Mas. Per aquest curs 2013-2014 l’activitat del primer semestre va ser una jornada dedicada al poeta Joan Brossa, i per aquest segon semestre la xerrada d’un expert serbi en Ramon Llull (nivell A2), i unes classes dedicades a la figura de Mercè Rodoreda que inclouran la visualització de la pel·lícula “Un berenar a Ginebra” de Ventura Pons (nivell B1). Aquestes activitats culturals sovint solen estar vinculades estretament amb el desenvolupament de les classes, ja que després de cada jornada s’encarrega als alumnes algun tipus de tasca que comptarà per a l’avaluació final de l’assignatura.

petit de ca l'eril

Exposicions: Com comentava en entrades anteriors, ben a prop de la Facultat de Filologia hi ha l’Instituto Cervantes, una institució que promou el coneixement de les llengües de la península, i que disposa d’espais adequats per fer exposicions, normalment d’autors i artistes relacionats amb Espanya. A més a més, sovint els alumnes de la Facultat es desplacen a aquestes instal·lacions per fer ús de les aules i veure algunes projeccions.

Sortides: La Facultat no organitza viatges a territoris catalans, però sí que fa promoció de les estades catalanes que organitza l’Institut Ramon Llull cada estiu a Barcelona, Girona i Andorra.

(Imatges obtingudes de http://catalabg.wordpress.com/)