Síntesi i transformació d’un text oral (àrea 2)

Aquest itinerari se centra en l’elaboració d’un text formal (d’unes 200-250 paraules) a partir de l’audició d’un fitxer de so (d’uns 8-10 minuts) formal o estàndard. S’haurà de fer una transformació de gènere, adaptant i integrant la informació del contingut de l’àudio necessària per acomplir la tasca demanada. Per això, caldrà escriure un text adequat al registre, al gènere, a la finalitat i al destinatari determinats en l’enunciat de la tasca. Aquest és el gènere textual propi de l’àrea 2 de la prova  de nivell superior (C2) de llengua catalana de la CIFALC, en què es treballa les habilitats de comprensió oral i expressió escrita.

Objectiu
L’examinand ha de demostrar que comprèn un text oral de caràcter divulgatiu i que té la capacitat de manipular-lo, transformar-lo i d’integrar la informació en un text escrit que s’adequa al registre, al gènere, a la finalitat i al destinatari determinats en l’enunciat de la tasca.

A més, ha de demostrar que té els recursos lingüístics adequats al nivell i fa un ús
adequat de tots els elements de cohesió (puntuació, connectors, marcadors textuals i construccions sintàctiques) que es requereixen per tal que el text es pugui comprendre després d’una lectura ràpida. El text, en general, ha de tenir un grau elevat de correcció des del punt de vista ortogràfic, morfosintàctic i lèxic.

Pràctica
El Departament d’Infermeria de la vostra universitat ha organitzat un cicle de conferències sobre estratègies per assolir el benestar personal. En una de les taules rodones d’aquest cicle el filòsof Xavier Rubert de Ventós i l’emprenedor Àlex Rovira han parlat de com es pot assolir la felicitat personal.

Després d’assistir-hi, com a col·laborador del web del Departament d’Infermeria heu decidit redactar una notícia per al web en què:

— Exposeu els motius que van dur els autors a escriure els seus llibres.
— Definiu la felicitat i els dos perfils de persona que determina.
— Expliqueu la relació que s’estableix entre la felicitat i la figura de la mare.

Escoltareu l’àudio dues vegades. Durant les dues audicions, preneu apunts, per poder recollir tanta informació com us sigui possible, i destriar-ne posteriorment la informació rellevant de la secundària, per tal de tenir la informació que heu d’incloure a la notícia que se us ha encarregat (200-250 paraules). Penseu a utilitzar els connectors adequats per enllaçar les idees.

Envieu el resultat final d’aquesta síntesi i transformació de text oral al vostre tutor/a.

Noms propis que apareixen al text: Crítica de la modernidad, El mapa del tresor, amo ut suis, El dret a la peresa, Paul Lafargue, Marx, L’home que plantava arbres, Jean Giono

Nota: L’arxiu d’àudio que escoltareu és un document real i pot contenir algun error de correcció. En cap cas s’han de reproduir les incorreccions en la presentació escrita que redacteu.

Abans de començar:

Situeu-vos amb aquesta avaluació inicial autocorrectiva, que us proposa reflexionar sobre les característiques principals del tipus de text que heu d’elaborar.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.