Producció de textos

 

Aquest itinerari vol posar en relleu la idea que l’objectiu final de l’escriptura de qualsevol tipus de text que se’ns demani és l’eficàcia comunicativa. Per això hem de subratllar el que es demana a l’enunciat i a les subtasques i fer-ho tan bé com puguem.

Objectiu
Pensar en:

  • la construcció del discurs: que hi hagi les parts que toquen segons el format (si generalitzem sempre ens caldrà una introducció, nus i conclusió) i estiguin ben desenvolupades (per exemple, que no hi hagi conclusions sobtades, ràpides, mal resoltes), que els paràgrafs estiguin equilibrats, ben connectats, que no repeteixin idees, que les frases no siguin excessivament llargues i enrevessades. Que tot plegat estigui ben puntuat i que amb una primera lectura entenguem el missatge.
  • l’adequació del text: qui rebrà el text, el destinatari, per donar-li tota la informació que necessiti (TOTES les subtasques) i que no hagi de sobreentendre dades, que aquestes dades siguin rellevants; pensar en el to i el registre amb què ens expressem formalment; pensar en la llargada del text, que no sigui massa breu, ni una còpia idèntica de l’estímul.
  • el repertori lèxic: l’ús de sinònims s’agraeix, com també que hi hagi varietat sintàctica, que el vocabulari sigui precís, ric. Que no es facin servir mots buits, i evitar que hi hagi un abisme entre una paraula excessivament formal (àdhuc) i una de col·loquial o que es va repetint. Optem per la naturalitat i la genuïnitat.

Adquirir eines i estratègies perquè ens sigui més fàcil enfrontar-nos a un paper/pantalla en blanc i el resultat tingui més èxit.

pt

 

Pràctica (autocorrectiva)

Abans de començar:

  1. Situa’t amb aquesta avaluació inicial.
  2. Decàleg de la redacció.

Comencem:

  1. Ordena els paràgrafs de l’exercici segons l’enunciat.
  2. Funció de les introduccions: atraure el lector i explicar què hi trobarà.
  3. Millora fragments per ser més eficaços.
  4. Cohesiona les frases.
  5. Treballa l’ambigüitat.
  6. Detecta la ineficàcia. Diferents graus d’eficàcia.
  7. Intel·ligibilitat de les frases.
  8. Tria la puntuació més adient.

Acabem:

Finalment revisa el que has escrit amb aquesta graella d’autoavaluació de textos escrits.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada