Textos argumentatius (àrea 1)

Aquest itinerari se centra en l’elaboració d’un article d’opinió o un editorial, que són els gèneres textuals propis de la segoma tasca de l’àrea 1 de la prova de nivell superior (C2) de llengua catalana de la CIFALC.

Objectiu
L’examinand ha de poder redactar textos propis de caràcter divers en què hi predomina l’argumentació, a partir de diferents estímuls. Cal analitzar les dades dels estímuls, valorar-les, descriure-les, especular, etc. A partir d’aquests estímuls, l’examinand ha d’escriure textos adequats al registre, al gènere, a la finalitat i al destinatari determinats en els enunciats de les tasques.

A més, ha de demostrar que té els recursos lèxics adequats al nivell (riquesa i precisió lèxica) i fer un ús adequat de tots els elements de cohesió (puntuació, connectors, marcadors textuals i construccions sintàctiques) que es requereixen per tal que el text es pugui comprendre després d’una lectura ràpida. El text, en general, ha de tenir un grau elevat de correcció des del punt de vista ortogràfic, morfosintàctic i lèxic.

Pràctica
A la revista mensual de la vostra universitat, hi ha una secció, «Reutilitzem», en què els lectors poden expressar la seva opinió sobre aspectes relacionats amb el reciclatge i el medi ambient. Arran de l’eslògan «Separar bé, la nostra responsabilitat» s’ha creat un debat sobre aquesta qüestió.

Com a lector/a habitual decideixis enviar-hi un article d’opinió en què:
— Valores la utilitat de la campanya.
— Argumentes sobre qui recau la responsabilitat del reciclatge.
— Especules sobre el futur del reciclatge a la nostra societat.

Consulta la informació següent que has recollit per elaborar el teu article d’opinió:

La solució no passa per campanyes publicitàries culpabilitzadores que invoquen el voluntarisme ciutadà fins a l’extenuació per seleccionar bé els envasos.

Molts països han canviat el xip. Han introduït el sistema de dipòsit i retorn d’envasos utilitzats al comerç i al súper per millorar-ne la recollida.

Es recicla per preservar l’ambient, per civisme, per sentit comú.

Amb aquesta campanya no es promou el reciclatge i la reducció dels residus sinó tot al contrari i, a més, a costa de fer cada cop més complicada la seva separació.

Gràfic: (vegeu-lo al model de prova).

Nota: Elabora el teu text sense copiar literalment la informació que s’aporta. No es tindrà en compte si el contingut és verídic a l’hora d’avaluar el text.

Abans de començar:

Tasca
Un cop fets els passos anteriors que t’han ajudat a situar-te, redacta l’article (350-400 paraules) proposat, amb els connectors adequats. Si vols aprofundir més en la defensa de la teva opinió, et recomanem que consultis el material següent, referent als textos argumentatius.

Revisió
Finalment, fes la revisió del teu article a partir d’aquesta graella d’autoavaluació.

Envia el teu article d’opinió al teu tutor/a.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.