Grup d’Educació i valors ètics
Blogs de la UAB |

Posted
27 març 2009 @ 12pm

Posted in

Ens presentem

El Grup d’educació en valors ètics de l’ICE de la UAB, és un grup constituït per professionals del camp de l’educació que treballen des de l’educació primària fins a la universitat. Reflexionem i generem un discurs teòric sobre valors i educació que parteix de lectures, tant d’obres de ficció com d’assaig, de la conversa i de l’intercanvi, així mateix els membres de l’equip duem a terme accions formatives a centres educatius dirigides a diversos col·lectius. El grup està dirigit pel Dr. Joan-Carles Mèlich i coordinat per la Dra. Agnès Boixader.

Algunes idees que ens defineixen:

L’educació comença quan s’estableix una relació ètica, és a dir, quan se sent la veu de l’altre i s’hi vol donar resposta. La veu de l’alumne crida al professor, al mestre, l’educador en general a donar resposta sense esperar res a canvi. Aquest escoltar l’altre, saber què em vol dir i donar-hi resposta és el que entenem per responsabilitat.

L’ètica no és l’atenció a un deure, sinó una relació d’alteritat, una relació de no indiferència, de responsabilitat, d’hospitalitat, de compassió. És el rostre, la mirada de l’altre, l’altre en la seva singularitat, qui ens interpel·la, ens reclama i ens empeny a l’acció. Però una relació mai ens deixa satisfets del tot, perquè mai estem del tot segurs d’haver sabut fer el que calia. Malgrat tot segueix el desig d’acompanyar gratuïtament l’altre, especialment en moments de dolor, de trasbals o de soledat imposada i és aquest desig constantment insatisfet que posa a prova la capacitat de viure una vida viscuda cercant el nord dels valors ètics.

L’altre absent és l’altre que no hi és perquè ja es mort o perquè encara ha de néixer. El paper de la memòria és fonamental perquè no es pot oblidar la història. Al costat de la memòria, hi trobem la imaginació que relaciona el passat i el futur, perquè si no som capaços d’imaginar no som capaços de recordar. La imaginació és necessària també, per imaginar futurs possibles, per dibuixar una utopia.

No Responses to “ Ens presentem”

There are no comments yet. You could be the first!

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.