Proposta didàctica per a practicar la intercomprensió romànica amb l’aplicació “Falsos Amics”

 

Aquest blog proposa un itinerari de treball per a l’app “Falsos amics” (aplicació gratuïta disponible amb mòbils i tauletes), que practica la metodologia d’intercomprensió entre llengües romàniques (català, espanyol, francès, italià, portuguès i romanès) amb els següents objectius:

1. Saber utilitzar els recursos lingüístics disponibles amb vista a optimitzar la comprensió d’un text escrit en llengua catalana.

2. Extreure del coneixement d’una o més llengües romàniques els elements necessaris per a optimitzar la comprensió d’un text en llengua catalana.

3. Habituar-se a les característiques lingüístiques més destacades de la llengua catalana: a les que són previsibles per la seva regularitat en relació amb altres llengües romàniques i a les que són específiques i resulten productives en aquesta llengua.

4. Valorar el respecte per la diversitat cultural i lingüística i prendre-hi actituds conseqüents.

S’ha programat una seqüència de cinc cites, que repassen les cinc llengües romàniques que conté l’aplicació en combinació amb la llengua catalana. A partir de cada parella de falsos amics (CA/ES, CA/FR, CA/IT, CA/PT, CA/RO) es proposen les activitats següents:

– Identificació del fals amic segons les diverses estratègies de comprensió: explicació o causa, coneixement del món, enumeració, llengua especialitzada, context, recreació, funció metalingüística i lèxic panromànic.

– Recerca de bons amics, al llarg de les frases en què s’expressen els falsos amics (paral·lelismes previsibles per la seva regularitat en relació amb altres llengües romàniques, i divergències específiques).

– Intent d’usar el fals amic descobert en altres contextos comunicatius.

Finalment, aquest blog també invita els usuaris a col·laborar en la col·lecció de falsos amics, a partir del coneixement d’altres llengües (romàniques i, fins i tot, no romàniques).

Benvinguts i disposeu-vos a jugar amb els falsos amics sense pors ni prejudicis. Més enllà del petit entrebanc inicial que representen, de seguida ens conviden d’una banda a la reflexió i a la valoració de la diferència, i de l’altra, a la gratificació de la seva superació.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.