EUTDH-Turisme i Hoteleria UAB

“Líders en qualitat, perquè la qualitat ens fa líders”

Mar 21 2014

XIII Simposi de l’EUTDH: ‘Turisme i Sobiranisme’ en el marc de l’any 2014

Ponents del XIII Simposi de l'EUTDH: 'Turisme i Sobiranisme'. Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera. Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. EUTDH UAB

L’Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera de la Universitat Autònoma de Barcelona (EUTDH UAB) organitza cada any un Simposi, que enguany ha arribat a la seva tretzena edició; el tema ha estat: Turisme i Sobiranisme, una temàtica d’especial significació en el present any 2014. L’acte va tenir lloc el proppassat dia 5 de març a l’Hotel Campus de Bellaterra i va comptar amb la presència de prop de 150 persones, entre alumnes, professors i gestors de l’esmentat centre, periodistes i d’altres persones, la majoria d’elles vinculades a l’àmbit universitari.

Com a ponents del Simposi van intervenir:

El moderador de l’acte, va ser el professor de l’EUTDH, Joan Massanés, Dr. en Ciències de la Informació per la UAB.

En el context de les diferents ponències, es va contestar a les dues preguntes que formulava l’organització del certamen, concretament:

• 1. El debat sobiranista pot retraure el fluix turístic envers Catalunya, si més no des del territori espanyol?

• 2. Darrerament s’ha afirmat des de determinats àmbits que “la Marca Catalunya no existeix”. A nivell turístic, es pot dir que Catalunya té una “marca pròpia”?

Joan Manel Tresserras, ponent del XIII Simposi de l'EUTDH: 'Turisme i Sobiranisme'. Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera. Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. EUTDH UAB

Joan Manuel Tresserras va afirmar que el procés sobiranista ens pot donar més visibilitat ja que és observat per molts mitjans internacionals i, en aquest sentit, pot ser positiu, però va indicar també que, si el marc negociador amb l’Estat espanyol es torna més violent, aleshores hi pot haver un descens en el nombre de visitants procedents d’Espanya. Pel que fa referència al tema de la “Marca Catalunya”, va dir que sí que existeix, però de forma limitada, en tot cas, va comentar, hi ha marques molt potents dins de la Marca Catalunya, com les marques Barcelona o Costa Brava.

Enric Marín, ponent del XIII Simposi de l'EUTDH: 'Turisme i Sobiranisme'. Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera. Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. EUTDH UAB

Tresserras va cloure indicant que, independentment del resultat del procés sobiranista, Catalunya necessita un canvi del seu model turístic que prengui com a eix vertebrador la cultura, i va esmentar diverses iniciatives desenvolupades al respecte durant el seu període de gestió a la Conselleria de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

De la seva banda, Enric Marín va esmentar que el fet sobiranista no té perquè perjudicar l’afluència de turistes a Catalunya, sinó més aviat a l’inrevés, ja que “desperta més curiositat que por, especialment des de la demostració cívica i molt visual del darrer Onze de Setembre”.

Joan Botella, ponent del XIII Simposi de l'EUTDH: 'Turisme i Sobiranisme'. Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera. Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. EUTDH UAB

Joan Botella va afirmar de forma molt contundent que la “Marca Catalunya” no existeix, que, en tot cas, els estrangers saben el què és Barcelona i la Costa Brava. En el que fa referència a un possible minvament del nombre de turistes com a conseqüència del procés sobiranista català, va esmentar les fortes reduccions de visitants a destinacions en conflicte, com en els casos de Croàcia i d’Egipte, però va comentar que no creia que això pogués passar a Catalunya. En aquest sentit, va recordar que precisament el “boom” del turisme espanyol es va produir en el període de la dictadura franquista i que “el turisme acostuma a ser sord al soroll polític de la destinació”. Una altra cosa seria, va cloure Botella, si Catalunya sortís de l’euro, ja que aleshores s’obriria un marc ple d’interrogants.

Marièn André, ponent del XIII Simposi de l'EUTDH: 'Turisme i Sobiranisme'. Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera. Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. EUTDH UAB

Finalment, Marièn André va comentar que la “Marca Catalunya” existeix sobre el paper des de l’any 2002 com a conseqüència de l’elaboració del Pla Estratègic del Turisme, però que com a marca turística “no ens n’hem sortit, tot i que anem pel bon camí”. Ens falten atributs propis que les persones associïn amb Catalunya, com succeeix, per exemple, en el cas d’Escòcia. La marca neix institucionalment, però no pels seus atributs. Pel que fa referència a la possible repercussió turística del procés sobiranista, André va afirmar que no sols no creu que resti visitants, sinó que el procés ha situat Catalunya en el mapa, i que això no hi ha diners que ho paguin. Va finalitzar emfatitzant la importància que té Barcelona com a “locomotora i producte estrella” de la marca Catalunya i que cal superar algunes sensibilitats malenteses al respecte.

Un cop desenvolupades les quatre ponències, els assistents van tenir l’oportunitat d’adreçar les seves preguntes als membres de la taula, després de les quals, el director general de l’EUTDH UAB, Francesc Uroz, va donar per finalitzat l’acte.

Assistents i ponents del XIII Simposi de l'EUTDH: 'Turisme i Sobiranisme'. Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera. Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. EUTDH UAB

This entry was posted on Divendres, 21 Març, 2014 at 21:00 and is filed under alumnes, Esdeveniments, ex-alumnes, institucional, Mitjans de Comunicació, Ponències, professionals, professorat, workshop. You can follow any responses to this entry through the feed. Both comments and pings are currently closed.

Els comentaris estan tancats.