EUTDH-Turisme i Hoteleria UAB

“Líders en qualitat, perquè la qualitat ens fa líders”

Jun 27 2013

Índex UAB: ‘L’activitat turística estrangera a Catalunya augmentarà un 5,1% el 2013 gràcies, en part, a l’impuls dels mercats emergents’

  • Catalunya rebrà 15,7 milions de turistes (+8,8%) que hi gastaran 13.400 milions d'euros (+9,3%).

  • Els turistes nord-americans, russos i asiàtics guanyen pes al sector.

  • Espanya espera també un augment del nombre de turistes estrangers i de la seva despesa.

Índex UAB d'Activitat Turística 2013. Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera. Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. EUTDH UAB

L'Índex UAB d'Activitat Turística del 2013 confirma la tendència creixent del sector durant els últims anys: enguany, s'incrementarà un 5,1% l'activitat a Catalunya pel que fa al turisme estranger. Augmentarà el nombre total de turistes (15,7 milions) i la despesa que hi realitzaran (13.400 milions d'euros). Es confirma també la importància ascendent de mercats emergents (Amèrica del Nord, Àsia oriental o Europa oriental), que creixeran més pronunciadament que els mercats tradicionals tant pel que fa al nombre de turistes com a la despesa. Al conjunt d'Espanya, s'espera un 3,3% més de turistes estrangers (59 milions en total) i un augment del 2,8% en la seva despesa (55.800 milions d'euros). Pel que fa als mercats tradicionals, tant a Catalunya com a Espanya es preveu una davallada significativa del turisme italià.

L'Índex UAB arriba enguany a la dotzena edició. Es tracta d'un indicador de l'evolució de l'activitat turística estrangera. Sempre es presenta a finals de juny, a les portes de l'estiu. Aquest any, l'Índex preveu que el sector continuï creixent (en concret, un 5,1%), tot confirmant una tendència que va començar el 2010 després de la davallada registrada els anys 2008 i 2009. Es considera que factors com l'estabilització econòmica dels mercats europeus, l'efervescència dels mercats emergents i els efectes de la Primavera Àrab han contribuït a aquest període de creixement sostingut entre 2010 i 2013.

S'espera que arribin a Catalunya, al llarg del 2013, 15,7 milions de turistes (un 8,8% més que el 2012). Es tracta del màxim nombre de turistes des de 2004. La xifra de pernoctacions hoteleres, en canvi, tindrà un creixement més moderat: un 0,5% més que el 2012. Incideix en aquesta xifra el fet que el mercat nacional farà un 5% menys de pernoctacions, en contrast amb el mercat estranger, que creixerà un 2,5%.

Pel que fa a l'impacte econòmic, els turistes estrangers faran una despesa d'aproximadament 13.400 milions d'euros, és a dir, un 9,3% més que el 2012. En aquest increment, es considera que incideix l'augment dels mercats emergents, que fan estades en general més llargues i majors despeses per viatge.

Per països, França, el mercat més important per al sector turístic català, augmentarà en nombre total de turistes, experimentarà un lleu declivi pel que fa a les pernoctacions i baixarà un 6% pel que fa a la despesa. D'altra banda, els mercats britànic i alemany viuran un creixement tant del nombre de turistes com de les pernoctacions.

Les dades negatives arriben dels mercats belga-holandès i, sobretot, italià (8,7% menys de pernoctacions, 19,1% menys de despesa).

Tal i com es va detectar a l'estudi de l'any passat, es registra un augment molt significatiu al grup de la resta del món, que integra mercats emergents com ara el rus, el nord-americà o l'asiàtic. Respecte del 2012, vindrà un 20,5% més de turistes d'aquests territoris, faran un 19% més de despesa i realitzaran un 5,8% més de pernoctacions. Val a dir que, analitzant les pernoctacions amb més perspectiva, l'increment des de l'any 2009 ha estat d'un 90%, xifra que demostra la creixent importància d'aquests mercats (en contrast, les pernoctacions dels turistes de mercats tradicionals han augmentat un 4,6% durant el mateix període).

La puixança de la marca Barcelona, la millora en la gestió de visats i en el transport aeri i la política de promoció duta a terme per marques turístiques, com la de la Costa Daurada, estarien bàsicament darrere d'aquests resultats previstos.

 

Espanya: més turistes i més despesa, però menys pernoctacions

 

Índex UAB d'Activitat Turística 2013. Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera. Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. EUTDH UAB

Espanya en conjunt podria aconseguir els 59 milions de turistes estrangers al llarg del 2013, un 2,3% més que el 2012. La despesa que hi faran s'estima en 55.800 milions d'euros, un 2,8% més que l'any anterior. D'aquesta manera, l'economia espanyola podria encadenar així quatre anys consecutius d'augment de turistes internacionals i de la seva despesa, després de la gran caiguda experimentada en 2009.

Quant al nombre de pernoctacions hoteleres (es preveu uns 276 milions), destaca que augmentarà un 2,2% pel que fa als turistes estrangers però caurà un 8,7% pel que fa al mercat nacional: en conjunt, es preveu una baixada de l'1,8%, confirmant el declivi que es va registrar ja el 2012.

Els grans mercats emissors creixeran en nombre de turistes. L'evolució de les pernoctacions serà dispar: estable pel que fa als francesos, minvant en el cas dels alemanys (-1,3%) i a l'alça en quant als britànics (5%). Respecte a la despesa, destaquen els augments dels mercats alemany (2,1%) i britànic (3,8%).

Les dades més negatives, com en el cas de Catalunya, provenen del mercat italià, quart en importància. Vindrà un 3,7% menys de turistes transalpins (gairebé 325.000) i faran un 12,2 menys de pernoctacions. Aquestes dades confirmen la tendència a la baixa registrada ja a l'estudi del 2012.

 

Barcelona, una destinació urbana d'èxit

 

L'Índex d'enguany incorpora un informe especial sobre el model turístic de Barcelona, que ha demostrat ser un èxit en atreure 7,4 milions de turistes l'any 2012 (i gairebé 16 milions de pernoctacions hoteleres). La capital catalana és la quarta ciutat europea que més turistes internacionals rep, superada només per Londres, París i Roma. Els turistes internacionals representen el 78,2% del total (concretament, el 51,2% són europeus i el 26,7% són de la resta del món). El país que més destaca és Estats Units , que aporta un 8,5% dels turistes a Barcelona.

Val a dir, a més, que el turisme per vacances representa el 50% de la demanda, seguit per un 42% de turisme de negocis i un 8% restant per motius personals (visites a familiars, temes de salut, etc.).

Entre els motius de l'èxit de Barcelona com a potència turística, l'informe destaca les infraestructures de transport i comunicació (com ara l'expansió recent de l'aeroport), l'arribada creixent de creuers, l'àmplia oferta d'allotjament i la gran riquesa de recursos culturals, patrimoni i oferta museística. D'altra banda, el dinamisme de l'economia i l'organització de fires i congressos incideixen també en l'increment del turisme de negocis.

 

Novetats a l'Índex

 

La 12ª edició de l'Índex UAB d'Activitat Turística inclou algunes novetats. Pel que fa a Catalunya, enguany es fa una anàlisi comparada sobre la creació d'ocupació en els subsectors turístics en els últims anys per províncies , amb l'ajuda de les dades sobre afiliats a la Seguretat Social.

A l'estudi de la conjuntura a Espanya, s'inclouen dues notes addicionals: una repassa el paper dels serveis turístics en la balança de pagaments espanyola i l'altra examina l'evolució de la població ocupada en els subsectors turístics, a partir de les dades de l'EPA. Es fa palès la capacitat de creació d'ocupació, o de menor destrucció, dels subsectors turístics enfront de la resta , així com el paper significatiu de la balança de serveis turístics dins de la balança de pagaments espanyola.

Índex UAB d'Activitat Turística 2013. Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera. Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. EUTDH UAB

Índex UAB d'Activitat Turística 2013. Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera. Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. EUTDH UAB

Índex UAB d'Activitat Turística 2013. Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera. Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. EUTDH UAB

Índex UAB d'Activitat Turística 2013. Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera. Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. EUTDH UAB

Índex UAB d'Activitat Turística 2013. Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera. Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. EUTDH UAB

Índex UAB d'Activitat Turística 2013. Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera. Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. EUTDH UAB


This entry was posted on Dijous, 27 Juny, 2013 at 20:35 and is filed under estudis, Informes, Mitjans de Comunicació, Publicacions, Recerca. You can follow any responses to this entry through the feed. Both comments and pings are currently closed.

Els comentaris estan tancats.