EUTDH-Turisme i Hoteleria UAB

“Líders en qualitat, perquè la qualitat ens fa líders”

Jun 18 2012

Debats Turístics de l’EUTDH’12 : Noves tendències en la comercialització i el posicionament dels espais per a congressos i convencions

El passat dia 10 de maig, va tenir lloc la vuitena edició dels Debats Turístics de l’Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera de la Universitat Autònoma de Barcelona (EUTDH UAB) els quals, en aquesta edició de 2012, tenien per títol: “Noves tendències en la comercialització i posicionament dels diferents espais per a congressos i convencions”. El certamen es va desenvolupar a les instal·lacions d’aquest centre universitari, concretament en una de les seves aules, la qual els estudiants van transformar en una autèntica sala de convencions.

Els Debats Turístics, que tenen una periodicitat anyal, els organitzen els alumnes, amb la coordinació dels professors de les assignatures Organització de Congressos i Esdeveniments, que s’imparteix al quart curs del Grau en Turisme de l’EUTDH, i Organització de Convencions, del tercer curs del Graduat en Direcció Hotelera. Aquesta iniciativa els hi permet posar en pràctica els coneixements apresos durant el curs, apropar-se a la realitat del sector i a aquest a la Universitat.

Amb la finalitat de tenir l’opinió dels diferents estaments, es van buscar ponents representatius de l’Administració Pública, de l’àmbit hoteler, així com dels espais de congressos i esdeveniments. Concretament: Anna Sánchez, cap de l’Oficina de Promoció Turística de la Gerència de Serveis de Turisme de la Diputació de Barcelona; Carmen Roman, cap de Vendes de MCI a Catalunya de la cadena NH Hoteles, i Haritz Gojenola, director del Palau de Congressos de Catalunya.

Anna Sánchez: “Barcelona és molt més”

Anna Sánchez va fer esment dels principals trets d’un Convention Bureau. En aquest sentit va afirmar que en les darreres dècades no han canviat massa els objectius, però sí que ho ha fet, i força, la manera de dur-los a terme. “En el cas de Barcelona -afirmà-, es tracta de promoure la província com a seu d’esdeveniments de tota mena, posant a l’abast dels organitzadors diferents infraestructures, ja siguin palaus firals i auditoris, o masies, castells i altres tipus d’espais singulars. Es tracta de ser conscients de si una destinació és atractiva per oferir-hi esdeveniments i assessorar de forma gratuïta al respecte”.

“Tot i que el Barcelona Convention Bureau funciona des de l’any 1998 –continuà Sánchez- el full de ruta per promoure la província de Barcelona cal buscar-lo en el Pla de Màrqueting que estem desenvolupant des de l’any 2010”. En aquest sentit va esmentar que els turistes només coneixien de la província de Barcelona El Penedès, Vic, Cardona, Montserrat, Sitges i algunes platges concretes. Sota l’eslògan “ Barcelona és molt més”, Sánchez ens indicà que s’ha dividit la província en tres marques: Costa de Barcelona, Paisatges de Barcelona (que substitueix l’antiga “Barcelona Central”, i Pirineus, la qual inclou el Bergadà. Tot i això, afegí, les dues marques principals segueixen essent Sitges i Montserrat.

Pel que fa referència a la tipologia dels congressos, va esmentar que la majoria són de petita o mitjana dimensió, però que això ja succeïa abans de la crisi, la qual, va concloure, de moment no l’hem notat d’una forma exagerada.

Carme Roman: “Els contractes a Espanya a vegades són com paper mullat. Això a l’estranger no passa”

Carme Roman va comentar que, després de la seva unió amb la Cadena Hesperia, NH té en aquests moments uns 400 hotels distribuïts per 25 països de tot el món, cosa que la converteix en la primera cadena d’hotels urbans d’Espanya i Portugal.

Pel que fa referència a la política de la cadena, Roman comentà que la directriu principal és la de tenir uns hotels molt sostenibles, com ho demostra el fet que en els primers mesos de l’any 2012 es porta estalviat un 20% d’energia i aigua consumida amb relació a l’exercici anterior.

En relació a la possible incidència de la crisi, Roman va dir: “Afrontem la crisi seguint una triple política: en primer lloc, la qualitat en el servei, perquè és cert que el client actualment demana un bon preu, però no renuncia a la qualitat; en segon lloc, disposem d’una àmplia cobertura geogràfica, ja que pràcticament tenim hotels a totes les ciutats d’Espanya; finalment, oferim gairebé allotjaments a mida, ja que tenim diferents línies: hotels urbans, la línia “collection” (autèntics palauets “tipus paradors”) i, fins i tot, estem desenvolupant la línia “Nao”, que consisteix en hotels que s’adapten a la ciutat on estan en funció de si és una localitat famosa pels seus espais d’òpera, etc. En aquests moments en tenim un a Berlín i un altre a Milà”.

Pel que fa referència a l’àmbit dels congressos, Roman va esmentar que NH ofereix els següents aspectes:

  • Uns procediments molt estandarditzats, tant a nivell intern com extern.

  • Polítiques de fidelització dels clients.

  • Ofertes puntuals en èpoques de baixa ocupació.

  • Rapidesa en la resposta.

  • Flexibilitat en els contractes, ja que, amb la crisi, les reserves ja no es fan amb l’antelació d’abans.

  • Col·laboració amb organismes oficials.

  • Eines on line, que substitueixen als antics fulletons i demés elements en suport paper.

Roman va concloure lamentant que: “Els contractes a Espanya, a vegades són com paper mullat, la qual cosa ens crea molts problemes. Això a l’estranger no passa”.

Haritz Gojenola: “la situació actual no és una crisi, sinó un repte”

Haritz Gonejola va començar afirmant que la situació actual no és una crisi, sinó un repte. Mai havíem viscut una situació com aquesta, per tant, cal reinventar-se. Però, què és reinventar-se en el sector dels congressos? “Per a mi, es tracta de la conjunció de cinc factors:

  • 1. Estar molt a prop dels clients. Jo sóc el director de la meva empresa, però no per això deixo de visitar als clients les vegades que calgui per estar més a prop d’ells.

  • 2. Generar negoci al voltant dels palaus de congressos. No es pot sobreviure tan sols llogant espais, cal fer que els clients treballin amb els nostres proveïdors. A més, hi ha massa palaus de congressos.

  • 3. Donar-li la importància que realment té a l’equip humà. Tots parlem d’això però, en moments tan difícils com l’actual, el factor humà adquireix encara una rellevància encara més gran.

  • 4. Oferir un bon servei. Estem en un moment en el qual tots els clients ajusten molt els pressupostos, però tothom vol estar ben servit. No podem usar un pressupost ajustat com un argument per baixar el nivell del servei.

  • 5. Malgrat que la conjuntura actual sembla que ens obliga a viure al dia, cal fer previsions a mitjà i llarg termini. En aquest sentit, Madrid està actuant millor que Barcelona; IFEMA és una bona prova d’això.

Repeteixo que aquesta crisi suposa un important repte per al sector. He comentat que sobren palaus de congressos; és evident que no sobren macroespais, però sí dels de mitjana grandària. En definitiva, solament aquells que siguin capaços de reinventar-se sobreviuran”.


This entry was posted on Dilluns, 18 Juny, 2012 at 14:58 and is filed under alumnes, Esdeveniments, Graduat en Direcció Hotelera, Grau de Turisme, Ponències, practiques, professionals. You can follow any responses to this entry through the feed. Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

Els comentaris estan tancats.