Irene de Puig:
La democrĂ cia exigeix deliberaciĂł
Conreant el pensament creatiu i crĂ­tic a l’escola

“Anem per la vida com a vassalls, clients, electors, consumidors, inversors. Cal recuperar el protagonisme i retornar el subjecte al seu lloc. SĂ­ que hi ha poders fĂ ctics poderosos però tambĂ© nosaltres, cadascĂş de nosaltres en singular i encara mĂ©s col·lectivament, tenim moltes oportunitats per a prendre decisions o per rebutjar-ne d’altres. (…) Ajudar a comprendre, donar significaciĂł a certes situacions i experiències ha de fer els estudiants mĂ©s sensibles i mĂ©s conscients del seu paper com a ciutadans”
Accés al vídeo de la conferència

Escola Miquel MartĂ­ i Pol
foto 2El passat 7 de maig ens vam trobar 86 mestres a Barberà del Vallès. Els mestres de l’escola havien obert les portes perquè qui volgués s’hi pogués passejar per dins, conversar i fer les preguntes que li vinguessin al cap.
Cap a les 18 ens vam aplegar al gimnàs, ens hi esperaven uns refrescos i un munt de sorpreses. La M José, la Tania, la Yiaza i l’Albert ens van explicar el per què de moltes de les coses que fan al Miquel Martí i Pol.
Ens vam centrar en les capses, diu que han adaptat el que van aprendre de l’escola el “Roure Gros” de Santa Eulàlia de Riuprimer.
Van començar per poquetes. Elaboren propostes que converteixen en investigacions i procuren que els materials siguin evocadors, necessaris, que hi hagi preguntes i que animi als alumnes a fer-se’n. Una mestra ens explicava, més o menys: “ a vegades vas de viatge i veus una cosa i penses: ostres! Això podria ser una capsa”
Presentació desè aniversari

Escola Camins
El passat dijous 26 de febrer i en el marc de la proposta de treball per aquest curs de la xarxa d’escoles que aprenen vam visitar l’Escola Camins de les Franqueses del Vallès.
L’equip de mestres de l’Escola Camins, van decidir explicar-nos un aspecte del seu projecte que intenten cuidar especialment:
20150305_181053Com acompanyar i incorporar als mestres en els projectes d’escola, per tal que coneguin i arribin a estimar-la, per construir-la i enriquir-la plegats ?
Ens van fer experimentar una part de les accions i sensacions que viuen en el seu primer dia els Mestres que s’incorporen a l’Escola .
Ho van aconseguir a partir de repartir-nos en tres activitats relacionades amb la dansa, amb l’art i amb les ciències, on cadascú de nosaltres va tenir l’oportunitat de vivenciar una sessió de treball per conèixer i facilitar la integració de la metodologia de l’escola.
Si al començament ens van obsequiar amb un sucs de fruita ecològics i de proximitat com l’alimentació de l’escola, i la seva directora ens va explicar el conte “ Neda que neda” de Leo Leoni, al final en gran grup ens van fer reflexionar sobre com construir una cultura de centre amb un significat compartit.
….TOT ÉS CAMĂŤ DES D’ARA

Calendari
Dijous 26 de febrer de 2015 Visita escola Camins de Les Franqueses del Vallèsde 18 a 20 h
Dijous 7 de maig del 2015visita escola Miquel Martí iPol de Barberà del Vallès de 18 a 20 h
Dijous 25 de juny de 2015 de 16 a 17 a la Sala de juntes del rector de la UAB
Conversa – conferència amb …..

Activitats ICE 2014-2015 017

Activitats ICE 2014-2015 022

Activitats ICE 2014-2015 019

23-10-2014 Planificació “ CENTRES QUE APRENEN “
OrganitzaciĂł del curs a partir de les preguntes que es generin en la sessiĂł.
a la sala de Juntes de l´ICE de la UAB de 18 a 20 hores
Assistents, Escoles: Can Llobet de Barberà del Vallès(3), Marta Mata de Barberà del Vallès (3), Collserola de Sant Cugat del Vallès(2), Virolet de Sabadell (2), El Viver de Santa Perpètua (3), La Immaculada de Vilassar (1), Polinyà (2), Sant Martí de Poble Nou (2), Miquel Martí i Pol, Can Fabra de Sant Andreu (1), Montserrat de Rubí (1), Mas Rampinyo de Montcada (2), El Sol i la Lluna de Castellà del Vallès (3), Camins de Les Franqueses (2), Els Aigüerols (1)
S’han disculpat: Escola Joan Maragall de Rubí i Escola Fluvià de Barcelona

Ordre del dia:
Resum de la sessiĂł.
Desprès d’una roda de presentacions, la Carmina explica que es podrà certificar 10hores si s’assisteix a totes les convocatòries del curs. L’escola també rebrà un diploma de participació.
En David Vilalta presenta la sessiĂł a partir de la diapositiva:
Quins tipus d’aprenentatge posem en moviment?
REPRODUCTIU ? Conèixer/recordar/Comprendre
TRANSFERENCIAL? Recordar/ Aplicar
CRĂŤTIC? Analitzar i sintetitzar
CREATIU? Avaluar/crear/projectar

A les escoles podem identificar rutines, repeticions despersonalitzades, és interessant fer-nos conscients d’aquets processos.
Ara bé, si l’objectiu és educar persones que puguin decidir des de la incertesa, educar ciutadania que prengui decisions implicant-se . Llavors que té a veure això amb ensenyar a llegir, a escriure, a calcular?
-Com podem fomentar el pensament creatiu en el nostre alumnat ? Com capacitar-los perquè siguin creatius en la incertesa?

Des d’aquesta perspectiva, es demana un treball en grups per tal de plantejar-se preguntes des d’aspectes organitzatius de centre i des de les diferents concepcions sobre l’aprenentatge i les matèries. Detall de les preguntes generades:
Des de l’organització.
-Temps per parlar i compartir en el claustre
-Com organitzar els recursos humans, els horaris, el currículum per fomentar l’autonomia i el pensament crític i creatiu?
-Si per innovar necessitem crítica, per arribar al canvi metodològic com fer veure a d’altres càrrecs que el que proposes és constructiu però no és competència docent?
-Com gestionar el temps per afavorir la comunicaciĂł?
-Com millorar l’obertura de pensament per part dels mestres?
-Com podem estructurar organitzativament els diferents espais d’aprenentatge del centre per fomentar el pensament creatiu/ crĂ­tic dels infants?… i dels docents?
-Com reflexionar sobre les intencions , implĂ­cits dels metres a les aules ?
-Com replantejar els horaris d’un projecte per fer-los viables en els nostres centres?
-Com organitzar els horaris per tenir temps per tot????
-Quina concepciĂł tenim dels diferents espais al centre?
-Com gestionar la pressió del departament amb proves ( competències) què són incoherents amb la manera de treballar?
-Quina és la millor manera de fer l’acompanyament dels mestres nous ?

Des de les concepcions de l’aprenentatge:
-Com tenir en consideració les intel•ligències múltiples
-Com preparar els nostres alumnes per l’entrada a la secundària?
-Com trencar els estereotips/ l’imaginari?
-Com plantejar l’avaluació per tal de ser coherents amb la nostra concepció d’aprenentatge i alhora seguir la normativa?
-Com anar transferint a l’alumnat el procés de documentació escrita que fa el mestre per generar coneixement i reflexió a l’alumnat
-Com fomentar el pensament científic , generar espais d’investigació i d’incertesa ?
-Quin valor afegeix partir d’elements motivadors, provocadors?

A tall de sĂ­ntesis genera inquietud:
•L’enfoc de l’anàlisi per part del departament de les proves de competències Com gestiona les estadístiques.
•Les distribucions d’espais i d’horaris per fomentar la conversa i el pensament creatiu
•Les pors de “ bons docents” als canvis metodològics
•Com incorporar la reflexió dels alumnes en els processos d’aprenentatge creatius, es a dir com ensenyar a modelar
•Com acompanyar i incorporar als mestres en els projectes.
•El saga com a eina de gestió
•Com dissenyar uns criteris d’avaluació vàlids per avaluar i per qualificar, perquè costa transferir la competència a una nota.
•El paper de la formació i l’auto formació.

Deixa un comentari

Si us plau, demostra que no ets un robot * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.