lupaUs proposem trobar-nos el proper dijous 28 de novembre a l’ICE de la UAB.
Per fer què?

Per endinsar-nos en l’escola que aprèn. I ens preguntem:
Què hem après a la nostra escola?
Què necessitem aprendre?
Què ens atrevim a mostrar?

Al voltant d’aquestes preguntes centrarem la nostra conversa amb la finalitat de posar en comú les nostres inquietuds, agrupar-les i en funció de les prioritats poder organitzar visites a escoles que ofereixin respostes a les necessitats manifestades.

Sabeu que aquestes trobades no estan pensades per a la participació individual; les persones participen en representació de l’escola i del seu projecte educatiu, més o menys fet, més o menys estable…

Pla de treball i mamòria del curs 2013 – 2014

El passat 28 de novembre ens vam trobar la xarxa de les escoles que aprenen. Vam ser 37 persones de les escoles: Antonio Machado (MatarĂł), Els AigĂĽerols (Sta Perpetua de Mogoda), El CalderĂ­ (Caldes de Montbui), Camins (Les Franqueses del Vallès), Can Fabra (Sant Andreu del Palomar), Can Llobet (BarberĂ  del Vallès), Collserola (Sant Cugat del Vallès), FluviĂ  (Sant MartĂ­, BCN), La Immaculada (Vilassar de Dalt), Joan Maragall (RubĂ­), Marta Mata (BarberĂ  del Vallès), Mas Rampinyi (Montcada), Montserrat SolĂ  (MatarĂł), PolinyĂ  (PolinyĂ ), El Sol i la Lluna (Castellar del Vallès), Soler de Vilardell (Sant Celoni), Virolet (Sabadell); l’escola La Maquinista ens va enviar les seves aportacions per escrit, l’Escola Miquel MartĂ­ i Pol de BarberĂ , la Llacuna de Barcelona i l’escola Joan Coromines de MatarĂł van excusar la seva assistència.
De la trobada podriem destacar moltes frases, pero n’escollim aquesta de la Carme Amaya, directora de l’escola AigĂĽerols de Les Franqueses del vallès: “Si jo marxĂ©s, l’escola contiuaria funcionant perquè l’hem fet entre totes”

AgrupaciĂł de temes que van sortir:

A.- Estem interessats en com aprèn l’alumnat:
• Necessitem acompanyar-nos a les aules per conèixer i fomentar “processos potents”
• Interès per una concepció global de l’aprenentatge.
• Com construir l’aprenentatge a l’aula?
• Quins són els processos mentals que fa l’alumnat mentre aprèn?
• Com aprèn?
• Com podem no deixar-nos continguts?
• Una dimensió més humana de l’aprenentatge: com assegurem processos individuals potents?
• Quines experiències clau hem d’assegurar que visqui el nostre alumnat?
• Millorar les propostes de CM i CS incloent les especialitats en la xarxa de l’aula.
• Millorar la dinàmica dels projectes de treball. Aprofundir en l’essència del grup a través del projecte.
B.- El paper del Mestre:
• Considerem que és clau el paper del Mestre.
• Dediquem esforços de modelatge als mestres que arriben nous, molts d’ells amb propostes de treball força tradicionals (fitxes)
• El paper del Mestre: com interacciona en moments concrets?
• Com animem al claustre.
• L’escola podria funcionar sense mi.
• Millorar les pràctiques dels espais d’aprenentatge.
C.- No sabem què deixar de fer perquè tot ens engresca:</em>
• Voler fer-ho tot ens porta a uns horaris fragmentats.
• Ens cal decidir què fer.
• Ens hem d’organitzar per poder fer: projectes, recons, ambients al passadís…
• Com donem cabuda al temps necessari per reflexionar, tanta activitat fa que costi mantenir temps per (dels?) als nenes i les nenes.
D.- Considerem un handicap el pas d’E. Infantil a Primària:
• Com integrem a E. Primària l’estil de treball més globalitzat que es fa a E.Infantil?
• Com contemplar el pas d’E Infantil a Primària?
E.- Altres:
. El temps d’esbarjo com a temps curricular/ Li donem un paper important al pati.
• FamĂ­lia – Escola: acompanyament emocional; mĂ©s del 50% de famĂ­lies no accepta la metodologia de l’escola.
• Ens preocupa el tema dels deures.
• Considerem que els nens i les nenes estan massa sols a casa

Pla de treball
Visita el dijous 6 de febrer a les 17:30 a l’Escola Fluvià de Barcelona
A l’equip educatiu d’aquesta escola li demanaríem que ens expliqui com s’ha organitzant per mantenir una coherència educativa des de p3 fins a 6è.
Alhora els demanarem que en l’explicació hi afegeixin el marc d’idees i pràctiques que els orienta per prendre decisions, si ens poden dir alguna cosa sobre com conceben el rol o els rols dels mestres i el treball que fan amb les famílies. Com arribar-hi?

Escola FluviĂ  del Poble Nou de Barcelona
3
El passat dijous 26 de febrer de 17:30 a 20hs ens vam aplegar 103 persones de 29 escoles per escoltar les explicacions de l’equip professional i visitar els espais de l’escola FluviĂ . Val a dir que Ă©s un lloc on t’hi fan senti bĂ©, cosa que diu molt del projecte educatiu, l’espai, les persones, la coca i la fruita amb que ens van rebre.

Si vas a la web de l’escola trobarĂ s informaciĂł Però si nomĂ©s vols tres idees posem a la teva disposiciĂł quatre coses que ens van dir les mestres del FluviĂ :
“Educar vol dir fer-se cĂ rrec d’un altre, i això ens carrega de responsabilitat als mestres”
“Ens movem en un binomi construcciĂł del coneixement i formaciĂł en uns valors compartits(…) aquesta construcciĂł volem que sigui permanent, no ens volem tancar…”
Com equip de mestres) “sempre ens preguntem: i això per què? (…) Ens interessa mĂ©s preguntar-no sobre què necessita aprendre un infant enlloc de què li hem d’ensenyar” “Ens cal una interpretaciĂł conjunta i constant del currĂ­culum…” “Ens hem equivocat molt… i això ens ha ajudat a avançar” ” Mimar la qualitat del com i del què fem” “Estem investigant, no parem; no parem de reflexionar sobre el que estem fent”
“Volem crear espais de confiança i seguretat amb les famĂ­lies” (d’aquĂ­ surt la idea de les Converses que acaba amb una Jornada al FluviĂ  amb les famĂ­lies.)

Escoles que hi van assistir: FluviĂ , Immaculada, La Llacuna, La Maquinista, L’Univers, Marta Mata, Masrampinyo, Miquel MartĂ­ i Pol, Nou de quart, Nova de CervellĂł, Paco Candel, Collserola, TurĂł de Guiera, Virolet, Antonio Machado, Can Fabra, Can Llobet, Charlie Rivel, PolinyĂ , Els Encants, El Sol i la Lluna, Els AigĂĽerols, Els Al·locs, Ferrer i Guardia, JesĂşs Maria, Joan Casas, Can Roca, La Carpa, FructuĂłs Gelabert.
5IMG_61686712

Visita el dijous 22 de maig a les 17:30 a l’escola Antonio Machado de Mataró
A l’equip de l’escola Antonio Machado els demanarem si ens volen explicar la reflexió que estan fent, sobre com aprenen els nens i els processos potents que procuren generar a les aules.
També els demanarem que ens parlin sobre com entén el rol o els rols dels mestres, i si tenen algun marc d’idees que els ajuda a prendre decisions de forma col•lectiva.
Carrer de Marià Ribas 76–88, Mataró - Catalunya, Espanya

Novament ens vam trobar unes 100 persones de 28 centres a l’escola de Mataró.
Posa la pell de gallina comprovar, trobada rere trobada, l’abnegació i l’esforç que es fa per assistir. L’ambient que es respira en aquestes trobades recorda l’origen de la paraula escola. Com bé explica el professor Joan Manel del Pozo, en els seus orígens el temps d’escola era el temps vinculat a l’oci necessari per fer-se preguntes sobre el món i trobar-ne explicacions.

A mida que anem visitant escoles descobrim la cura, i el “carinyo” amb que els equips prepareu la nostra vinguda al vostre centre. Dediqueu temps (tot i la feinada del dia a dia) a parlar entre vosaltres per tal de compartir què ens explicareu i com ho fareu.

La gent del Machado en va parlar del paper fonamental dels mestres procurant que tot l’alumnat tingui cabuda a l’aula, de com s’ho fan perquè nenes i nens siguin conscients dels aprenentatges i dels processos, de com generen una cultura en la que l’alumnat va prenent en les seves mans els processos d’aprenentatge, de la actitud dels i les mestres per possibilitar contextos i propiciar el compartir sentit i significats amb l’alumnat. Tot això ben il·lustrat amb treballs d’aula on quedaven força explícits també conceptes, procediments i continguts factuals.

Ens van arribar a dir: “a nosaltres ens ha passat el mateix que als alumnes partint d’una pregunta” (…) ens hem adonat que hi ha coses que no tenim gaire clares, per exemple que les converses dels nostres alumnes siguin de compartir coneixement (…) tambĂ© ens ha servit per observar coses de les que estem contents de que ens passin…”

En aquest enllaç s’hi troba una explicació sobre la visita feta per l’Escola Antonio Machado

Celebrem i agraïm que l’Àgata Fàbregas, periodista de TV3 tingués interés per donar a conèixer el que fem a la xarxa, realitzant aquest reportatge.
Xarxa d’escoles que aprenen
Fins la propera.

2 Responses to “ 2013-2014”

  1. Marian Vallmitjana ha dit:

    Tinc una neta de 3 anys. Estem interessats en la vostra xarxa d escoles q aprenen. Vivim a Torredembarra, Tarragonès. Voldria saber si per aquesta zona hi ha alguna escola de la xarxa, o interès per crear la , si mes no amb un tipus de pedagogia mes activa i mes avançada.
    La nena q va nĂ©ixer al desembre i fa P3, es passa el dia punxant cenefes i fen fitxes de cenefes i lletres. Es molt Imitadora i cuan fa de senyoreta amb els ninos els renya, castiga, fa estar quiet, no toquis, no parlis, etc……. La mateixa pedagogia q vaig tenir als anys 50.
    Agraeixo q m informeu d una escola propera o grup interessat en fer la.
    GRAAAAAAACIEEEESSSSSS

    • David Vilalta Murillo ha dit:

      Benvolguda Marian,
      grĂ cies per confiar en nosaltres. Coneixem el munt de preocupacions i preguntes que suposa tenir un net o fill o filla en edat d’escolaritzaciĂł i trobar la millor escola per a ells. un dels elements que compartim en la nostra xarxa Ă©s el fet de que els pares (i els avis) voelm el millor pels nostres fills i nets i els mestres tambĂ© volem el millor pel nostre alumnat. Això demana molta complicitat, comunicaciĂł, saber escoltar, i confiar els porfessionals en els pares i els pares en els professionals.

      Per la pregunta que ens fue, en aquests moments no hi ha escoles de Torredembarra en la nostra xarxa, però estem segures que hi ha mestres i escoles que estan innovant ja fa anys.

      Se m’acut que podeu preguntar als Moviments de RenovaciĂł Pedagògicas de Catalunya escrivint un correu a mrp@pangea.org

      Espero que pogueu resoldre positivamente les vostres preocupacions,

      atentament


      David Vilalta Murillo
      david.vilalta@uab.cat

Deixa un comentari

Si us plau, demostra que no ets un robot * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.