dimecres 26 de juny tancamnet del curs a cĂ rrec de:
MĂ rius MartĂ­nez, professor del departament de Pedagogia Aplicada UAB

ICE escoles que aprenen 27juny2013

10 d’abril de 2013, visita a l’escola Joan Maragall de Rubí:

JoanMaragallr2013El dia 10 d’abril una seixantena de persones d’unes vint escoles d’arreu del territori ens vam tornar a retrobar a l’escola Joan Maragall de Rubí. Una escola que s’incorpora amb molta il•lusió a la Xarxa d’Escoles Novelles.
Va tornar a ser una tarda agradable i enriquidora, s’havia quedat gairebé tot el claustre i ja feia dies que es preparaven per la nostra arribada. S’ho van estar preparant tenint en compte les preguntes que ens havíem fet al inici de curs.
Va començar l’Anna, la Directora, explicant-nos que ja feia deu anys que van iniciar una renovació per fer un procés de canvi progressiu i plantejar-se moltes coses. Aquest procés es va iniciar ple de dubtes, interrogants, incerteses i com a centre es van començar a formar, assessorar, conversar i a definir millor el PEC. L’Anna diu que aquest document va ser un instrument que va permetre definir un context visible, una construcció col•lectiva i van poder créixer d’una altra manera.
Seguidament la Carme, la Cap d’estudis, va fer de fil conductor de les sis experiències d’aula que ens van presentar diferents mestres de l’equip on ens van mostrar la vida de les aules i com van creixent com a escola; amb comunitat, diàleg, reflexió i coratge.
Per veure les experiències cliqueu aquí.

Després de les experiències d’aula ens vam dividir en tres grups per conversar, debatre sobre:
“com pot una escola dotar-se de mecanismes que l’ajuden a avançar”
“com podem dotar-nos d’una banda de la flexibilitat necessària per a evolucionar i de l’altre de la coherència i la continuïtat que necessita el nostre projecte?”

De les converses destaquem algunes idees i inquietuds que van aparèixer:

– La importĂ ncia que el projecte del centre estigui prou clar i assumit, tambĂ© pels que arriben a mig camĂ­ perquè no es pot qĂĽestionar tot cada any.

– Per a algunes escoles els plans d’autonomia, entrar en una planificaciĂł estratègica, ha estat un instrument molt Ăştil per a planificar actuacions que parteixen d’anĂ lisis i acords de l’equip.

– Com els Equips Directius exerceixen la seva responsabilitat, com prenen les decisions… Ă©s important que els equips directius estiguin dins les aules, en les discussions, a les activitats de formaciĂł… Que la seva sigui una mirada atenta i des de dintre.

– Moltes de les escoles organitzen acompanyaments als mestres nouvinguts. En algunes l’acompanyament es fa entrant un segon mestre a l’aula que intervĂ© i col•labora en l’activitat, això genera complicitats, reflexions, converses. En altres escoles aquest acompanyament no inclou intervenciĂł a l’aula, es tracta mĂ©s d’un assessorament a l’hora de reflexionar i planificar els processos.

– Moltes escoles expliquen que fan cicles pedagògics, que es queden una tarda a la setmana per explicar-se el que fan o per rebre formaciĂł…

– El Joan Maragall explica com organitza la seva formaciĂł interna que tĂ© dos formats. Les sessions en les quals s’estudia amb documentaciĂł el procĂ©s d’un grup classe. SĂłn sessions que es fan als cicles però es potencia que de forma voluntĂ ria hi puguin participar altres mestres. Hi ha dues persones a l’equip directiu que van a totes les sessions (com a mĂ­nim una per grup classe) Es dĂłna importĂ ncia a construir una manera de mirar-nos el que fem per donar-li valor, per compartir dubtes i reflexions no per jutjar.

– Hi ha una altre format de conversa i reflexiĂł que els dĂłna molt bon resultat. 3 Grups intercicles que debaten sobre una mateixa presentaciĂł o document i on la gent estĂ  repartida de forma el mĂ©s heterogènia possible (un de l’E.D. a cada grup, un de parvulari a cada grup…) S’aixeca acta de la sessiĂł i desprĂ©s es realitza una acta conjunta amb les aportacions de les 3 converses que es retorna als participants.

– Hi ha escoles que elaboren documentacions de les seves reflexions internes i aquests documents d’escola es valora que sĂłn molt Ăştils com a referents.

– Com podem tirar endavant si tothom no s’implica al cent per cent? Com podem involucrar o potser seduir a tothom? Podem?

– Algunes escoles expressen que trobar aquests moments de reflexiĂł i anĂ lisis en el dia a dia es fa difĂ­cil i posar-ho en paper encara mĂ©s.

– La comunicaciĂł Ă©s importantĂ­ssima a l’escola.

– La plantilla Ă©s la que ens toca però ens organitzem d’una manera diferent, aprofitem tots els recursos per estar dues persones a l’aula i treure’n profit. La plantilla no Ă©s estable i això Ă©s una altre repte per l’escola

– La formaciĂł, les converses, les reflexions sĂłn per aprendre tots junts. Hem construĂŻt el PEC junts.

– És important la transparència que hi ha entre nosaltres.

– A mi em dona la sensaciĂł que compartiu molt i tot Ă©s molt maco (com si us haguessin tirat uns “polvos” mĂ gics) però quan ho feu?
Aquest compartir en els intercicles és un objectiu pre fixat, el focalitzar l’atenció en alguna preocupació, aquest any és l’avaluació.

6 de febrer de 2013, visita a l’escola la Llacuna del poble nou:
Una escola atenta
lallacuna1
Unes 59 persones de 23 escoles ens vam aplegar puntualment al vestíbul de l’escola.
Les mestres de la llacuna s’havien preparat la visita, a partir de les preguntes que ens vam fer a principis de curs. Estaven nervioses:
– què hem d’ensenyar a aquesta gent? es preguntaven.

Aviat ens vam adonar que a la Llacuna les nenes i els nenes viuen experiències d’aprendre molt interessants, acompanyats pels seus mestres.
Et pots imaginar què deu passar en una aula i en una escola on un alumne de 7 anys diu:
“La classe és com una capsa gran amb moltes capsetes a dins plenes d’idees.”

Clicant aquĂ­ s’accedeix al blog de l’escola La Llacuna

Xarxa d’escoles que aprenen
El passat 28 de novembre va tenir lloc la primera reunió del curs de la xarxa d’escoles de nova creació que aquest ICE impulsa des de l’any 2005. L’objectiu de la sessió fou planificar les accions formatives. Hi van participar 38 mestres de 18 escoles. Va ser interessant comprovar que a la reunió s’hi van incorporar mestres de dues escoles que no son de nova creació però que estan interessades en generar processos d’innovació en els seus centres. En aquest sentit, durant aquest curs anirem veient com obrim les relacions per donar cabuda a més escoles que no siguin de recent creació, però que comparteixin intencions i pràctiques innovadores.
Seguint la dinàmica encetada el curs anterior, es va acordar l’organització d’un parell de visites a dues escoles i una taula rodona. Les visites s’orientaran a partir de les següents preguntes que es van compartir i prioritzar durant la sessió:
Des d’una perspectiva globalitzadora com gestiono el temps a l’aula, la participació dels infants ? Com hauria d’intervenir el mestra per afavorir l’autonomia de l’alumnat? Quin currículum tenim de referència, i com el reescrivim? Com avaluem les competències? Com preservem i donem continuïtat a les línies metodològiques iniciades amb els més petits?
La taula rodona aportarĂ  tres casos concrets sobre com unes escoles vinculen les famĂ­lies als seus projectes educatius.

Dos dies després de la reunió van rebre un correu electrònic de la directora d’una escola de nova creació de Sabadell, en el que s’hi pot llegir:
“Aquestes trobades representen una comunicaciĂł amb l’entorn molt important per les escoles que anem creixent. Tenim dificultats i inquietuds que al contrastar-les amb d’altres, Ă©s de molta utilitat. SĂłn una eina molt valuosa per a nosaltres.”

Escoles que van assisitir
L’escola la Marina de Montgat
L’escola Sant Jordi de Mollet
L’escola Polinyà de Polinyà
L’escola Riera Alta de Santa Coloma de Gramenet
L’escola Can Fabra de Barcelona
L’escola Virolet de Sabadell
L’escola el Calderí de Caldes de Montbui
L’escola el Sol i la Lluna de Castellar del Vallès
L’escola Mas Rampinyo de Montcada i Reixac
L’escola els Alocs de Vilassar de Mar
L’escola de Rellinars de Rellinars
L’escola Taula Rodona de Sant Quirze del Vallès
L’escola Can Llobet de Barberà del Vallès
L’escola Roser Capdevila de Terrassa
L’escola Joan Coromines de Mataró
L’escola Camins de les Franqueses del Vallès
L’escola Miquel Martí i Pol de Barberà del Vallès
L’escola Can Manent de Cardedeu

Escoles que van excusar la seva assistència
Escola la Llacuna del Poblenou i l’escola Antonio Machado de Mataró

Escoles que s’han ofert per a ser visitades:
Escola la Llacuna del Poblenou
Escola Roser Capdevila
Escola el Calderí de Caldes de Montbui (Comunitats d’aprenentatge)
Escola de PolinyĂ 
Escoles que visitarem aquest curs:
Escola la Llacuna del Poblenou

2 Responses to “ 2012-2013”

  1. Montse ha dit:

    L’escola Soler de Vilardell de Sant Celoni tambĂ© va assistir. Va ser una trobada molt interessant.
    Voldria felicitar a l’equip de mestres de l’escola La Llacuna per obrir-nos les portes de l’escola i compartir la seva experiència.

  2. MĂ­riam ha dit:

    Felicitats a l’equip de mestres de l’escola La Llacuna. Gràcies per compartir el vostre dia a dia.
    L’escola Escola Nova de Cervelló també va assistir. Ens va agradar molt!

Deixa un comentari

Si us plau, demostra que no ets un robot * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.