Del passat al futur: ahir, avui i demà

EL PASSAT, PERSONES IMPORTANTS

Pere Calders, una presentació (minut 1:08-2:30)

EL FUTUR, TOT ÉS POSSIBLE

Podeu expressar les vostres previsions sobre la situació futura en un dels àmbits següents i què caldria fer perquè les coses vagin bé o millor que ara. (Exposició oral o article d’opinió de 120-140 paraules).

EL MÓN

  • Seguirà existint el model de família tradicional?
  • Com serà la política?
  • I el respecte i la tolerància cap a d’altres cultures o religions?
  • Com seran les relacions humanes virtuals?
  • I la comunicació?
  • Hi haurà guerres i fam?
  • Quina serà l’energia que mourà els cotxes?

CIÈNCIA I MEDICINA

  • Podrem triar com volem els fills?
  • Serem joves eternament?
  • Hi haurà vacunes per a totes les malalties?
  • Es podrà curar l’Alzheimer?
  • Les operacions quirúrgiques es podran fer per Internet?
  • Quina serà l’esperança de vida?

TECNOLOGIA

  • Com seran els llibres d’aquí a cinquanta 50 anys?
  • Podrem fer exàmens des de casa?
  • Estarem vigilats a tot arreu?
  • Podrem viatjar per teletransportació?
  • Podrem viatjar al futur o al passat?

Aquestes exposicions estan relacionades amb els continguts de la unitat 7 del nivell Elemental 2.

Aquest és el dossier de suport i aquí hi tenim el dossier de classe. Aquí  hi ha les solucions als últims exercicis.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Què fas a la universitat? Tinc molta feina!

Treball o feina?

Com és la vida a la universitat? Avui parlem de la nostra vida a la universitat. Aprenem a distingir entre situacions informals i formals, a parlar d’accions d’altres persones (estil indirecte), a expressar les nostres opinions (semblar) i a demanar favors. Aquest és el nostre dossier de classe: Què fas a la universitat. Tinc molta feina

Aquí teniu les solucions dels exercicis.

Resultat d'imatges de universitat trobada despatx

Aquí teniu alguns aspectes de gramàtica.

A la unitat 5 de l’Elemental 2 del curs Parla aprenem a comunicar-nos en situacions professionals (acadèmiques). Per aquest motiu la tasca final és un comentari a aquesta entrada del blog en forma de missatge [correu electrònic] que adreceu a una persona de referència a la universitat (tutor, cap de departament, companya de grup d’investigació, administratiu…), en el qual

  • us disculpeu per alguna qüestió,
  • li transmeteu informació d’un grup o d’una altra persona,
  • li demaneu un favor i
  • li demaneu permís per a alguna cosa.

 Intenteu utilitzar les estructures que heu treballat a la unitat!

Aquest missatge pot ser formal com els textos que hem vist a la unitat. Un correu electrònic o carta informal és una mica diferent. Aquí teniu l’estructura i fórmules més freqüents.

 

Publicat dins de General | 5 comentaris

Viatges i celebracions II. Les nostres festes.

En aquesta unitat continuem parlant de viatges. Després parlem de festes tradicionals. 

El 24 de juny celebrem Sant Joan.

L’1 de novembre, en plena tardor, a Catalunya se celebra la castanyada. Com se celebra aquest dia a Mèxic?

En aquest programa ho podem saber.

I nosaltres, quines festes celebrem? Quines són les vostres festes preferides? Als comentaris en teniu algunes d’altres estudiants de nivell Elemental.

Parlant de preparacions de festes, hem de recordar moltes coses, no ens en podem oblidar o descuidar-nos-en. Aquí teniu la presentació dels pronoms que s’utilitzen en aquestes estructures: verbs i preposicions.

I, parlant de pronoms, aquí en teniu una presentació general. I aquí una presentació humorística: Els pronoms febles, cap problema. Polònia, 2017.

Imatge relacionada  la fira d’abril, a Sevilla

Publicat dins de General | 1 comentari

Viatges i celebracions I. Què t’emportaries?

En aquesta unitat parlem de viatges, les nostres preferències i com els planifiquem. Amb aquest objectiu necessitem vocabulari sobre llocs i paisatges, expressar les nostres opinions, decidir què ens emportaríem i poder parlar del temps que farà.

Resultat d'imatges de parcs naturals de catalunya

Resultat d'imatges de parc natural catalunya presentació

Aquest és el nostre dossier de classe:  Elem 8. Viatges i celebracions

Aquí teniu el suport gramatical per fer servir emportar-se i endur-se amb pronoms.

I aquí teniu les solucions (primera part i segona part) dels exercicis.

Si us agrada el tema, busqueu a youtube petits fragments del programa El paisatge favorit de Catalunya. Les presentacions són riques i detallades, però comprensibles i també interessants.

I aquí teniu un petit dossier per llegir sobre viatges. Hi ha un fragment d’A peu per la Terra Alta, de Josep Espinàs, “Els gossos”. Aquests dossiers s’han pensat per provocar la conversa entre aprenents d’un nivell mitjà i catalanoparlants, amics o voluntaris, amb els quals parlen.

La tasca final de la unitat és un text oral o escrit de presentació d’un lloc que us agrada. Cal que

  • descrigueu què hi ha
  • digueu quin temps hi sol fer
  • expliqueu per què és interessant
  • digueu què és important portar per tenir un bon viatge: “per anar a …, jo m’emportaria / us heu d’emportar /…”

Resultat d'imatges de Samantabhadra Bodhisattva del Monte Emei Emei, a la Xina

Resultat d'imatges de ruta dels carboners garrotxa ruta dels carboners, a la Garrotxa

Resultat d'imatges de parque tayrona colombia parc Tayrona, a Colòmbia

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Com et trobes? Anar fent.

Somio que tinc mal de cap. No és un somni: quan em desperto, el mal de cap encara hi és. Un mal de cap intensament anul·lador: no em deixa dormir, però estar desperta és un malson. Són quarts de cinc de la matinada. M’aixeco com puc i vaig fent tentines fins a la cuina. Em prenc dues pastilles d’Hemicraneal, el medicament que em sol anar millor d’ençà que van retirar el Tonopan del mercat. Torno al llit. Quin turment. M’agafo el cap amb les mans en un intent fracassat de retenir el dolor, d’impedir que creixi. M’incorporo, m’alço. Arribo al lavabo i vomito. Les pastilles no han tingut temps de fer efecte, he tornat a la casella de sortida. No sé què fer. No puc pensar. M’assetja una idea fugaç: no deu ser tan greu morir-se quan el dolor t’està matant. M’estiro. És el mal de cap més insuportable que he tingut mai.

Ara mateix el mal de cap em devasta. No tinc forces ni per queixar-me. Em rebolco de dolor i, de sobte, em sento pronunciar una paraula que em neix de molt endins: “mama”. Només vaig dir “papa” i “mama” als meus pares fins als tres anys. Quan vaig començar a anar a l’escola, van preferir que els digués “pare” i “mare”, i així ho vaig fer. Però m’acaba de sortir un mama infantil, un mama ancestral.

D’aquí a unes hores hauré dormit, el paracetamol d’un gram haurà fet camí i ja no tindré la sensació d’haver-me quedat per a mi sola tot el mal de cap del món. Llavors trucaré a la meva mare –sempre em cal trucar a la meva mare, encara que em trobi bé– i li explicaré que la nena que vaig ser l’ha necessitat tant aquesta nit.                                                              

Eva Piquer (adaptat)

En aquesta unitat aprenem a

  • descriure com ens trobem
  • donar consells per estar més bé

Amb aquest objectiu

  • coneixem el vocabulari sobre parts del cos i malalties
  • fem servir l’imperatiu positiu i negatiu (subjuntiu)

Aquí teniu el vocabulari de la cançó La classe malalta.

Aquest és un dossier de revisió bàsica: Com et trobes rev. I aquest és el dossier de classe: Elemental unitat 7 Com et trobes.   Aquí teniu les solucions dels exercicis 3 i 4.

I tu, quin és el teu problema de salut més freqüent? Quins problemes importants de salut has tingut a la vida fins ara?

Nosaltres intentarem aconsellar-te!

I aquí trobaràs consells professionals de salut en general.  Aquí hi ha consells de salut laboral per a la manipulació de càrregues i per als paletes.

Publicat dins de General | 1 comentari

Et ve de gust?

T’agraden les magranes?

Recepta d’amanida amb magrana i vinagreta d’anxoves

Avui parlem de menjar, de gustos i preferències, de receptes de cuina, de locals…

Amb aquest objectiu necessitarem saber utilitzar les estructures de finalitat, el present d’indicatiu, el present de subjuntiu i l’imperatiu. També farem servir els pronoms febles, sols i en combinació, davant i darrere del verb. Aquí teniu una presentació completa d’aquests pronoms, segons la seva funció a la frase.

Aquest és el nostre dossier de classe: Elem 6 Et ve de gust

I aquí teniu les solucions dels exercicis: Elem 6 Et ve de gust solucions

TASCA DE LA UNITAT. A partir de l’exercici 7 del dossier de classe, presenteu-nos una recepta que conegueu bé, amb tots els detalls perquè surti perfecta!

RECEPTES. Truita de patates.

Ingredients per a 2 persones:

50 g de ceba
3 ous
2 patates mitjanes / grans
sal
oli d’oliva

Primer cal pelar, rentar i tallar les patates a llesques fines, i fregir-les en una paella a foc lent amb oli d’oliva.
Després hem de tallar la ceba i quan les patates estiguin començant a fer-se, afegim la ceba a la paella perquè es fregeixi.
Quan ja estigui la ceba una mica fregida i les patates gairebé fetes, ho treiem tot de la paella i escorrem l’oli.
En un bol, hem de batre molt bé els ous amb una mica de sal i barrejar-los amb les patates i la ceba. S’ha de remenar tot bé.
De nou, tirem una mica d’oli a la paella i hi afegim les patates amb els ous.
Quan es quallen per baix hem de donar la volta a la truita amb un plat per fer l’altre costat.
Cal repetir l’operació diverses vegades perquè quedi sucosa per dins.
Finalment, quan la truita està daurada per les dues cares, hem de col·locar-la en un plat per servir-la.

—————————-

Si us agrada la cuina internacional, mireu els vídeos de Karakia, programa de TV3 en què persones de tot el món que viuen a Catalunya preparen els plats que els agraden més. El programa presenta les persones, els seus orígens i la seva gastronomia. Val la pena!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Si vens a casa…

Aquesta setmana, les activitats del curs estan relacionades amb el lloc on vivim, les màquines, els aparells i les eines quotidianes. Aquest és el nostre dossier de classe: Si vens a casa. Aquestes són les solucions dels exercicis no fets a classe.

  • Aprenem a descriure i dir per a què serveixen i quins problemes poden tenir els objectes de casa.
  • Amb aquest objectiu, fem servir l’imperatiu afirmatiu i negatiu.

Aquí hi ha un tastet de lectures sobre casa nostra. Hem parlat del lloc on vivim en les unitats 4 i 5 del curs. Ara ampliem una mica el vocabulari. Aquesta és una activitat opcional.

Ioc.xtec.cat

Us ha passat mai que heu anat a casa d’algú i no trobeu res o no sabeu com funciona una cosa molt bàsica?

Com a tasca final, escriviu en primer lloc UNA NOTA per a una amiga o amic a qui deixeu el vostre pis un cap de setmana. Per circumstàncies de la vida, aquesta persona arribarà quan vosaltres no hi sereu, així que necessita les vostres instruccions per sobreviure (on són les coses, com s’engeguen…; l’electricitat, la cuina, fer cafè, internet, com rentar i eixugar roba, problemes amb l’ascensor…). Podeu ser tan realistes o creatius com vulgueu. L’important és escriure instruccions ben completes i detallades (unes 100 paraules)! L’activitat està relacionada amb la unitat 3 del nivell Elemental 3.

ACTIVITAT COMPLEMENTÀRIA

Torneu a casa i, per desgràcia, el vostre amic o amiga no ha parat prou atenció: algun aparell no funciona o alguna cosa no va bé. Envieu un missatge de veu per correu electrònic adreçat al servei tècnic que us ha de solucionar el problema. (Envieu-me’l a mi, però, que sóc tècnica en moltes coses!). Si és possible, penseu en alguna situació real en què us heu trobat, encara que no es tracti exactament d’electrodomèstics. Es tracta de deixar un missatge descrivint un problema i demanant un servei. Aquesta activitat té relació amb la unitat 6 de l’Elemental 2.

Quants problemes!

Publicat dins de General | 2 comentaris

Busques pis? I som compatibles?

Aquesta setmana busquem un pis per compartir. Fem servir aquest dossier de classe:         Elem 4 Busques pis                  Busques pis solucions als exercicis.

Per això aprenem a

  • Demanar informació sobre els costums dels altres
  • Parlar sobre les condicions de lloguer d’un pis
  • Descriure i comparar diferents habitatges
  • Descriure millores en un pis
  • Descriure i comparar objectes i aparells (Parla Elemental 2 unitat 2)
  • Sol·licitar un servei de manteniment de la llar (Parla Elemental 1 unitat 3)

I fem servir

  • El present de subjuntiu
  • Preposicions de lloc
  • El vocabulari de la casa
  • El condicional

Si voleu llegir un mica i ampliar el vostre vocabulari sobre els llocs on vivim, aquí teniu un llibret amb unes quantes idees… també per parlar.

I aquí hi ha els apunts de la classe d’aquesta setmana: Notes Elemental 19 novembre

Com a conclusió de la unitat, algunes persones del grup voleu compartir pis! Heu anat a veure aquest (minut 4:45-5:55) i heu decidit que us agrada. Us ha convençut, però creieu que li cal alguna reforma (o unes quantes millores!) i alguns objectes bàsics. Després de pensar-hi una mica, feu un comentari a aquesta entrada del blog concretant les reformes, els canvis que voleu fer i els objectes que voleu comprar tan exactament com pugueu. Aquesta activitat està relacionada amb la unitat 3 del curs Elemental 1.

Per fer l’exercici només heu de mirar un minut del vídeo, però tindreu una idea més completa del pis si en mireu una estona més llarga (per exemple, els minuts 10’55”-13’00”). Heu observat que els personatges parlen en pessetes, la moneda que va desaparèixer l’1 de gener de l’any 2002? Plats bruts és una sèrie vella, però que va tenir molt èxit a Catalunya. Si en voleu saber més, llegiu l’article de la Viquipèdia.

Publicat dins de General | 1 comentari

Vens amb nosaltres?

En les activitats de temps lliure és quan tenim l’oportunitat de decidir què volem fer de veritat. Avui parlem d’entreteniments, espectacles i aficions. Acabem planificant el cap de setmana per a algú que ens visita. Ens pot ser útil la revista Time Out.

En aquesta unitat aprenem a

  • expressar de manera ben concreta els nostres gustos i preferències
  • proposar activitats
  • acceptar, rebutjar o mostrar indiferència davant una proposta
  • reservar entrades per telèfon o per Internet
  • narrar històries (pel·lícules, llegendes urbanes…)

Per a això farem servir

  • els pronoms de complement directe
  • el condicional
  • l’imperfet de subjuntiu
  • textos narratius

Aquest és el dossier de classe: Vens amb nosaltres.   Aquí teniu un dossier de suport. I aquí teniu expressions per fer propostes: Elem-U3-propostes

Aquí hi ha les solucions als exercicis del dossier sobre textos narratius: Elem 3 Vens amb nosaltres solucions

Notes de classe, 12 novembre

Publicat dins de General | 5 comentaris

Barris i ciutats

Avui aprenem a parlar d’aspectes de la vida a les ciutats:

 

  • com anem d’un lloc a un altre
  • quines activitats hi podem fer
  • la convivència entre veïns
  • el trànsit
  • històries urbanes

Amb aquests objectius fem servir expressions de lloc, l’imperatiu, el condicional i l’imperfet de subjuntiu.

Aquí tenim el dossier de classe (Elem 2 Barris i ciutats) i el dossier de suport gramatical (Elem 2 Gram. instruccions imp i consells imp subj).         Aquestes són els solucions dels exercicis no fets a classe.

Aquestes fotos són d’un fet real que va passar a Barcelona l’any 2017. Comenteu amb els companys de classe què deu haver passat.

EXERCICI COMPLEMENTARI (nivell B1-B2 Intermedi)

A Cerdanyola, a Barcelona i a la majoria de ciutats i pobles hi ha ateneus o centres cívics. En aquest article  es reflexiona sobre el paper dels ateneus a la societat actual. Aquí teniu les solucions als exercicis plantejats.

Publicat dins de General | 1 comentari