Què t’emportaries?

En aquesta unitat parlem de viatges, les nostres preferències i com els planifiquem. Amb aquest objectiu necessitem vocabulari sobre llocs i paisatges, expressar les nostres opinions, decidir què ens emportaríem i poder parlar del temps que farà.

Resultat d'imatges de parcs naturals de catalunya

Resultat d'imatges de parc natural catalunya presentació

Aquest és el nostre dossier de classe: Elem 9. Què t’emportaries.

Aquí teniu el suport gramatical per fer servir emportar-se i endur-se amb pronoms.

I aquí teniu les solucions (primera part i segona part) dels exercicis.

Si us agrada el tema, busqueu a youtube petits fragments del programa El paisatge favorit de Catalunya. Les presentacions són riques i detallades, però comprensibles i també interessants.

I aquí teniu un petit dossier per llegir sobre viatges. Hi ha un fragment d’A peu per la Terra Alta, de Josep Espinàs, “Els gossos”. Aquests dossiers s’han pensat per provocar la conversa entre aprenents d’un nivell mitjà i catalanoparlants, amics o voluntaris, amb els quals parlen.

La tasca final de la unitat és un text oral o escrit de presentació d’un lloc que us agrada. Cal que

  • descrigueu què hi ha
  • digueu quin temps hi sol fer
  • expliqueu per què és interessant
  • digueu què és important portar per tenir un bon viatge: “per anar a …, jo m’emportaria / us heu d’emportar /…”
Publicat dins de General | Deixa un comentari

Què fas a la universitat? Tinc molta feina!

Treball o feina?

Com és la vida a la universitat? Avui parlem de la nostra vida a la universitat. Aprenem a distingir entre situacions informals i formals, a parlar d’accions d’altres persones (estil indirecte), a expressar les nostres opinions (semblar) i a demanar favors. Aquest és el nostre dossier de classe: Què fas a la universitat. Tinc molta feina

Aquí teniu les solucions dels exercicis.

Resultat d'imatges de universitat trobada despatx

Aquí teniu alguns aspectes de gramàtica i les notes de classe.

A la unitat 5 de l’Elemental 2 aprenem a comunicar-nos en situacions professionals (acadèmiques). Per aquest motiu la tasca final és un comentari a aquesta entrada del blog en forma de missatge [correu electrònic] que adreceu a una persona de referència a la universitat (tutor, cap de departament, companya de grup d’investigació, administratiu…), en el qual

  • us disculpeu per alguna qüestió,
  • li transmeteu informació d’un grup o d’una altra persona,
  • li demaneu un favor i
  • li demaneu permís per a alguna cosa.

 Intenteu utilitzar les estructures que heu treballat a la unitat!

Aquest missatge pot ser formal com els textos que hem vist a la unitat. Un correu electrònic o carta informal és una mica diferent. Aquí teniu l’estructura i fórmules més freqüents.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Com et trobes? Anar fent.

Somio que tinc mal de cap. No és un somni: quan em desperto, el mal de cap encara hi és. Un mal de cap intensament anul·lador: no em deixa dormir, però estar desperta és un malson. Són quarts de cinc de la matinada. M’aixeco com puc i vaig fent tentines fins a la cuina. Em prenc dues pastilles d’Hemicraneal, el medicament que em sol anar millor d’ençà que van retirar el Tonopan del mercat. Torno al llit. Quin turment. M’agafo el cap amb les mans en un intent fracassat de retenir el dolor, d’impedir que creixi. M’incorporo, m’alço. Arribo al lavabo i vomito. Les pastilles no han tingut temps de fer efecte, he tornat a la casella de sortida. No sé què fer. No puc pensar. M’assetja una idea fugaç: no deu ser tan greu morir-se quan el dolor t’està matant. M’estiro. És el mal de cap més insuportable que he tingut mai.

Ara mateix el mal de cap em devasta. No tinc forces ni per queixar-me. Em rebolco de dolor i, de sobte, em sento pronunciar una paraula que em neix de molt endins: “mama”. Només vaig dir “papa” i “mama” als meus pares fins als tres anys. Quan vaig començar a anar a l’escola, van preferir que els digués “pare” i “mare”, i així ho vaig fer. Però m’acaba de sortir un mama infantil, un mama ancestral.

D’aquí a unes hores hauré dormit, el paracetamol d’un gram haurà fet camí i ja no tindré la sensació d’haver-me quedat per a mi sola tot el mal de cap del món. Llavors trucaré a la meva mare –sempre em cal trucar a la meva mare, encara que em trobi bé– i li explicaré que la nena que vaig ser l’ha necessitat tant aquesta nit.                                                              

Eva Piquer (adaptat)

En aquesta unitat aprenem a

  • descriure com ens trobem
  • donar consells per estar més bé

Amb aquest objectiu

  • coneixem el vocabulari sobre parts del cos i malalties
  • fem servir l’imperatiu positiu i negatiu (subjuntiu)

Aquest és un dossier de revisió bàsica: Com et trobes rev. I aquest és el dossier de classe: Elemental unitat 7 Com et trobes.

I tu, quin és el teu problema de salut més freqüent? Quins problemes importants de salut has tingut a la vida fins ara?

Nosaltres intentarem aconsellar-te!

I aquí trobaràs consells professionals de salut en general.  Aquí hi ha consells de salut laboral per a la manipulació de càrregues i per als paletes.

Publicat dins de General | 3 comentaris

Et ve de gust?

T’agraden les magranes?

Recepta d’amanida amb magrana i vinagreta d’anxoves

Avui parlem de menjar, de gustos i preferències, de receptes de cuina, de locals…

Amb aquest objectiu necessitarem saber utilitzar les estructures de finalitat, el present d’indicatiu, el present de subjuntiu i l’imperatiu. També farem servir els pronoms febles, sols i en combinació, davant i darrere del verb. Aquí teniu una presentació completa d’aquests pronoms, segons la seva funció a la frase.

Aquest és el nostre dossier de classe: Elem 6 Et ve de gust

I aquí teniu les solucions dels exercicis.

TASCA DE LA UNITAT. A partir de l’exercici 7 del dossier de classe, presenteu-nos una recepta que conegueu bé, amb tots els detalls perquè surti perfecta!

RECEPTES

Si us agrada la cuina internacional, mireu els vídeos de Karakia, programa de TV3 en què persones de tot el món que viuen a Catalunya preparen els plats que els agraden més. El programa presenta les persones, els seus orígens i la seva gastronomia. Val la pena!

Publicat dins de General | 3 comentaris

Si vens a casa…

Aquesta setmana, les activitats del curs estan relacionades amb el lloc on vivim, les màquines, els aparells i les eines quotidianes. Aquest és el nostre dossier de classe: Si vens a casa. Aquestes són les solucions dels exercicis. I aquestes són les notes de classe (avui, pàgines 16 i 17).

Aquí hi ha un tastet de lectures sobre casa nostra. Hem parlat del lloc on vivim en les unitats 4 i 5 del curs. Ara ampliem una mica el vocabulari. Aquesta és una activitat opcional.

Ioc.xtec.cat

Us ha passat mai que heu anat a casa d’algú i no trobeu res o no sabeu com funciona una cosa molt bàsica?

Com a tasca final, escriviu en primer lloc UNA NOTA per a una amiga o amic a qui deixeu el vostre pis un cap de setmana. Per circumstàncies de la vida, aquesta persona arribarà quan vosaltres no hi sereu, així que necessita les vostres instruccions per sobreviure (on són les coses, com s’engeguen…; l’electricitat, la cuina, fer cafè, internet, com rentar i eixugar roba, problemes amb l’ascensor…). Podeu ser tan realistes o creatius com vulgueu. L’important és escriure instruccions ben completes i detallades (unes 100 paraules)! L’activitat està relacionada amb la unitat 3 del nivell Elemental 3.

ACTIVITAT COMPLEMENTÀRIA

Torneu a casa i, per desgràcia, el vostre amic o amiga no ha parat prou atenció: algun aparell no funciona o alguna cosa no va bé. Envieu un missatge de veu per correu electrònic adreçat al servei tècnic que us ha de solucionar el problema. (Envieu-me’l a mi, però, que sóc tècnica en moltes coses!). Si és possible, penseu en alguna situació real en què us heu trobat, encara que no es tracti exactament d’electrodomèstics. Es tracta de deixar un missatge descrivint un problema i demanant un servei. Aquesta activitat té relació amb la unitat 6 de l’Elemental 2.

Quants problemes!

Publicat dins de General | 4 comentaris

Busques pis? I som compatibles?

Aquesta setmana busquem un pis per compartir. Fem servir aquest dossier de classe: Elem 4 Busques pis                  Solucions als exercicis      Elem-4-maig-2019 notes de classe

Per això aprenem a

  • Demanar informació sobre els costums dels altres
  • Parlar sobre les condicions de lloguer d’un pis
  • Descriure i comparar diferents habitatges
  • Descriure millores en un pis
  • Descriure i comparar objectes i aparells (Parla Elemental 2 unitat 2)
  • Sol·licitar un servei de manteniment de la llar (Parla Elemental 1 unitat 3)

I fem servir

  • El present de subjuntiu
  • Preposicions de lloc
  • El vocabulari de la casa
  • El condicional

Com a conclusió de la unitat, algunes persones del grup voleu compartir pis! Heu anat a veure aquest (minut 4:45-5:55) i heu decidit que us agrada. Us ha convençut, però creieu que li cal alguna reforma (o unes quantes millores!) i alguns objectes bàsics. Després de pensar-hi una mica, feu un comentari a aquesta entrada del blog concretant les reformes, els canvis que voleu fer i els objectes que voleu comprar tan exactament com pugueu. Aquesta activitat està relacionada amb la unitat 3 del curs Elemental 1.

Els suggeriments del Felipe:

Per fer l’exercici només heu de mirar un minut del vídeo, però tindreu una idea més completa del pis si en mireu una estona més llarga (per exemple, els minuts 10’55”-13’00”). Heu observat que els personatges parlen en pessetes, la moneda que va desaparèixer l’1 de gener de l’any 2002? Plats bruts és una sèrie vella, però que va tenir molt èxit a Catalunya. Si en voleu saber més, llegiu l’article de la Viquipèdia.

Publicat dins de General | 5 comentaris

Vens amb nosaltres?

En les activitats de temps lliure és quan tenim l’oportunitat de decidir què volem fer de veritat. Avui parlem d’entreteniments, espectacles i aficions. Acabem planificant el cap de setmana per a algú que ens visita. Ens pot ser útil la revista Time Out.

En aquesta unitat aprenem a

  • expressar de manera ben concreta els nostres gustos i preferències
  • proposar activitats
  • acceptar, rebutjar o mostrar indiferència davant una proposta
  • reservar entrades per telèfon o per Internet
  • donar indicacions per anar a llocs
  • narrar històries (pel·lícules, llegendes urbanes…)

Per a això farem servir

  • textos narratius
  • els pronoms de complement directe
  • l’imperatiu

Aquí  (pronoms ho lo) teniu un dossier de suport. Aquest és el dossier de classe:  Vens amb nosaltres? I aquí teniu expressions per fer propostes: Elem-U3 propostes

Aquí hi ha les solucions als exercicis del dossier sobre textos narratius: Elem 3 Vens amb nosaltres solucions

Publicat dins de General | 1 comentari

Barris i ciutats

Avui aprenem a parlar d’aspectes de la vida a les ciutats:

 

  • com anem d’un lloc a un altre
  • quines activitats hi podem fer
  • la convivència entre veïns
  • el trànsit
  • històries urbanes

Amb aquests objectius fem servir expressions de lloc, l’imperatiu, el condicional i l’imperfet de subjuntiu.

Aquí tenim el dossier de classe (Elem 2 Barris i ciutats) i el dossier de suport gramatical (Elem 2 Gram. instruccions imp i consells imp subj).         Aquestes són els solucions dels exercicis no fets a classe.

Aquestes fotos són d’un fet real que va passar a Barcelona l’any 2017. Comenteu amb els companys de classe què deu haver passat.

EXERCICI COMPLEMENTARI (nivell B1-B2 Intermedi)

A Cerdanyola, a Barcelona i a la majoria de ciutats i pobles hi ha ateneus o centres cívics. En aquest article  es reflexiona sobre el paper dels ateneus a la societat actual. Aquí teniu les solucions als exercicis plantejats.

Publicat dins de General | 1 comentari

I tu, qui ets? Les nostres experiències.

Avui comencem el nou curs. Amb el dossier de classe ens coneixerem una mica més: Elem 1 I tu, qui ets Les nostres experiències.

Aquí teniu el dossier de suport: Elem 1 maig 2019 I aquí les solucions dels exercicis de consolidació: Elem 1 I tu, qui ets Solucions

Resultat d'imatges de qui ets tu canvis i experiències

  • En aquesta unitat aprenem a
    • intercanviar informació personal
    • demanar i donar informació sobre fets de la vida dels companys
    • demanar i explicar els motius per estudiar llengües
    • expressar el nostre acord o desacord
  • I farem servir
    • marcadors temporals de passat
    • verbs en passat: perfet i passat perifràstic
    • participis irregulars
    • adjectius per descriure qualitats físiques i de caràcter

Que vagi bé!

Alguns dels objectius i continguts de la unitat es treballen només amb els exercicis del curs Parla.cat.

Publicat dins de General | 6 comentaris