Dia mundial de la llibertat de premsa, 3 de maig

WPFD 2017

Pàgina web de les Nacions Unides dedicada al World Press Freedom Day (#WPFD2017), que, com cada any, se celebra arreu del món el 3 de maig. El lema de 2016 és Ments crítiques per a temps crítics: El paper dels mitjans per a l’avenç de societats més pacífiques, justes i inclusives.

Aquest any, els actes centrals del Dia Mundial es faran a Jakarta (Indonèsia). El Premi Unesco/Guillermo Cano de Llibertat de Premsa s’ha concedit al periodista eritreu nacionalitzat suec Dawit Isaak.

A la seu de la Asociación de la Prensa de Madrid (APM) es farà el mateix 3 de maig la taula rodona “El estado de la libertad de expresión en España”.

El Col·legi de Periodistes de Lleida i la Universitat de Lleida organitzen el 4 i 5 de maig la tercera edició del Simposi Llibertat de Premsa, amb el títol “La llibertat de premsa i la societat civil”.

El 6 de maig es commemorarà tant el Dia Internacional del Treball com el Dia Mundial de la Llibertat de Premsa a l’acte “Per un periodisme ni al dictat ni mal pagat”, que es farà a la Casa de la Premsa (Av. Rius i Taulet, 5, Barcelona) a partir de les 10 h. Ho organitza la Comissió per la Recuperació de la Casa de la Premsa, amb l’Ajuntament de Barcelona i la participació de l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya, el Grup de Periodistes Ramon Barnils, el Sindicat de Periodistes de Catalunya i el col·lectiu SomAtents.

Com és costum, la celebració d’aquest dia mundial va acompanyada de la presentació de diversos informes sobre la situació de la llibertat de premsa i les condicions de treball dels periodistes al món. Destaquem:

Reporteros sin Fronteras va presentar a principis de febrer el seu informe anual La libertad de información en el mundo en 2016.

Mapping Media Freedom és una organització que ha elaborat un mapa per avaluar la llibertat de premsa a Europa.

El Committee to Protect Journalists (CPJ) va presentar l’estudi Attacks on the Press – 2017 edition el 25 d’abril.

L’organització nord-americana Freedom House va donar a conèixer l’informe Freedom of the Press 2017: Press Freedom’s dark horizon el 28 d’abril.

En voleu saber més?

WAN-IFRA (World Association of Newspapers and News Publishers) manté un apartat sobre la llibertat de premsa a la seva pàgina web, amb notícies, articles, recursos i campanyes.

L’International Press Institute (IPI) és una altra de les institucions que habitualment publica notícies relacionades amb la llibertat de premsa; vegeu-les a la web.

La International Federation of Journalists (IFJ) porta a terme campanyes a favor de la llibertat de premsa i de la seguretat dels periodistes. A la seva web, entre altres recursos, podeu veure l’apartat Safety, que registra agressions i atacs a periodistes i altres treballadors dels mitjans de comunicació.

El 19 d’abril Index on Censorship va donar els Freedom of Expression Awards 2017 a periodistes, artistes i activistes que han destacat en la lluita contra la censura.

L’Anuari dels Silencis Mediàtics Mèdia.cat és un projecte de periodisme d’investigació que cada any publica reportatges sobre temes que han estat silenciats pels grans mitjans de comunicació.

Obres sobre la llibertat de premsa a les biblioteques de la UAB

Al Jazeera i El País han anunciat que faran una cobertura especial amb motiu del Dia Mundial de la Llibertat de Premsa.

Al Jazeera: Journalism matters

El País: Libertad de prensa