Javier Celaya ens avança com serà el llibre del futur

llibresDissabte passat ens vam escapar a la xerrada que va oferir Javier Celaya a Kosmopolis 2017, “El libro que viene”. Javier Celaya és un expert en edició i cultura digital, i participa des de fa uns quants anys a la secció Bookcamp de Kosmopolis. Aquest any, a més, acabava d’arribar d’Estats Units, on havia assistit al congrés SXSW, una trobada durant la qual es presenten tota mena d’innovacions en els sectors de la cultura i l’entreteniment.

El futur del llibre, segons Celaya, passa per la intel·ligència artificial, que ja és present a les nostres vides però que en els propers anys encara ho serà més. La intel·ligència artificial afectarà el món del llibre en la pròpia creació artística i també en la traducció, la venda a les llibreries, el préstec a les biblioteques… I els avenços en IA van molt lligats a l’explotació de dades massives (big data), derivades, per exemple, de l’ús de les xarxes socials: les dades massives es poden interpretar i se’n poden extreure patrons, i tot això es pot fer a gran escala i en temps real.

Celaya va donar uns quants exemples de creació artística feta per màquines dotades d’IA: màquines que han après a pintar com Rembrandt, màquines que poden compondre música, ordinadors que són capaços de crear tràilers de pel·lícules o d’escriure un text (i presentar-lo a un premi literari). La plataforma Narrative science genera informes periodístics a partir del rastreig de dades. Res no impedeix que algun dia els lectors puguin dialogar amb el personatge d’un llibre o es puguin recrear converses amb persones que han mort (com passava al primer capítol de la sèrie de la CNN “Mostly human”).

Què passarà al món del llibre? L’IA serà important en el procés de descobriment i compra de llibres. Editors, llibreters, biblioteques i lectors es beneficiaran d’eines que permeten conèixer el mercat més enllà dels índexs de vendes i que fan recomanacions personalitzades. Les vendes són un indicador del comportament d’un llibre, però també ho són el grau de satisfacció dels lectors i les sensacions que han experimentat mentre llegien. I així tenim la plataforma Tekstum, per exemple, que ens diu les emocions que ha provocat un llibre. Potser algun dia una llibreria decidirà ordenar els seus llibres per emocions? I també hi ha Komilibro, una app adreçada a joves lectors, que ajuda a descobrir llibres, retroalimentant-se dels comentaris que fan els propis lectors.

L’IA també es pot aplicar al llibre de text: l’editorial Santillana ha llançat la plataforma A20 d'”aprenentatge líquid”, que permet al docent crear diverses velocitats d’aprenentatge. Pot ser un recurs per reduir l’abandonament escolar.

The bestseller code: anatomy of the blockbuster novel és un estudi de Jodie Archer i Matthew L. Jockers que ha identificat quins són els elements comuns dels best-sellers. Això ha estat possible gràcies a un algoritme que ha analitzat milers de novel·les.

Inkitt, “The Hipsters Library”, és una plataforma en la qual els autors poden dipositar els seus manuscrits: ella calcularà quina possibilitat tenen de tenir èxit.

Jellybooks analitza com molts lectors llegeixen un mateix llibre: en quin moment del dia, si l’acaben, on s’han quedat… El seu feedback ajuda els autors i editors.

Aquestes i altres eines que va esmentar Javier Celaya ens serviran per sortir de la nostra zona de confort cultural, per descobrir nous autors. Abans aquesta tasca prescriptora la feia un llibreter o un bibliotecari: ara també la podrà fer un algoritme. Fa uns anys ens preguntàvem si amb l’arribada del llibre electrònic desapareixeria el llibre en paper; ara sabem que aquesta pregunta és irrellevant: les persones seguiran llegint, tant en paper com en format electrònic. El que canviarà és la manera d’acostar-nos a la lectura.

I els llocs de treball? Com els afectarà la IA? Una estimació optimista calcula que el 12% dels llocs de treball desapareixeran, un 75% seran millorats, i un 13% seran noves professions. Amb aquest últim gràfic Javier Celaya va complir el que va prometre al començament de la xerrada: ens va dir que ens venia a inquietar, però no massa.


En voleu saber més?

No us perdeu l’article “El llibre que ve” escrit per Javier Celaya amb motiu de la seva xerrada a Kosmopolis, publicat a la web del festival el 31 de gener de 2017

Eugènia Güell també va assistir a la conferència i n’ha fet un resum que us recomanem, a Núvol: “Quatre coses sobre el futur del llibre abans de l’aperitiu”, 27/03/17

Javier Celaya va recomanar aquest article de The Guardian: “Did Cambridge Analytica influence the Brexit vote and the US election?” (04/03/17), per ajudar a entendre com és possible manipular les xarxes socials de manera que determinats missatges arribin a determinada audiència (i influir en les votacions)

Deixa un comentari

Si us plau, demostra que no ets un robot * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.