Dia mundial de la llibertat de premsa, 3 de maig

Dia Mundial Llibertat de Premsa 2016

Pàgina web de les Nacions Unides dedicada al World Press Freedom Day (#WPFD2016), que, com cada any, se celebra arreu del món el 3 de maig. El lema de 2016 és Accés a la informació i a les llibertats fonamentals: és el teu dret!.

Aquest any, els actes centrals del Dia Mundial es faran a Helsinki. El Premi Unesco/Guillermo Cano de Llibertat de Premsa s’ha concedit a la periodista d’Azerbaidjan Khadija Ismayilova.

Reporteros sin Fronteras va publicar fa pocs dies l’edició 2016 de la Classificació Mundial de la Llibertat de Premsa. Podeu llegir el comunicat i diversos anàlisis i valoracions aquí.

El Sindicat de Periodistes de Catalunya ha elaborat el Manifest 3 de maig, per una llibertat de premsa de totes i tots. Es presentarà en una taula rodona el 2 de maig a la Seu de la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya, a Barcelona.

El Col·legi de Periodistes de Lleida i la Universitat de Lleida organitzen el 3 i 4 de maig la segona edició del Simposi Llibertat de Premsa, amb el títol “La llibertat de premsa i els mitjans públics”. Les inscripcions són gratuïtes i es poden fer des d’aquest formulari.

La Federación de Asociaciones de Periodistas de España (FAPE) ha elaborat un manifest que es llegirà públicament als diversos actes commemoratius organitzats per les seves associacions federades i vinculades. També recull en una entrada a la seva web diverses iniciatives que es faran a Espanya el 3 de maig.

Com és costum, la celebració d’aquest dia mundial va acompanyada de la presentació de diversos informes sobre la situació de la llibertat de premsa i les condicions de treball dels periodistes al món. Destaquem:

L’organització nord-americana Freedom House ha donat a conèixer l’informe Freedom of the Press 2016

El Committee to Protect Journalists (CPJ) ha publicat l’estudi Ataques a la prensa – edición 2016.

En voleu saber més?

WAN-IFRA (World Association of Newspapers and News Publishers) manté un apartat sobre la llibertat de premsa a la seva pàgina web, amb notícies, articles, recursos i campanyes. Està previst que el 3 de maig engegui la campanya Protect Journalists.

L’International Press Institute (IPI) és una altra de les institucions que habitualment publica notícies relacionades amb la llibertat de premsa; vegeu-les a la seva nova web. El novembre de 2015 va difondre l’informe España: la libertad de prensa en un momento de cambio [PDF]

La International Federation of Journalists (IFJ) porta a terme campanyes a favor de la llibertat de premsa i de la seguretat dels periodistes. A la seva web, entre altres recursos, podeu veure l’apartat Safety, que registra agressions i atacs a periodistes i altres treballadors dels mitjans de comunicació.

El 13 d’abril Index on Censorship va donar els Freedom of Expression Awards 2016 a periodistes, artistes i activistes que han destacat en la lluita contra la censura.

L’Anuari dels Silencis Mediàtics Mèdia.cat és un projecte de periodisme d’investigació que cada any publica reportatges sobre temes que han estat silenciats pels grans mitjans de comunicació.

Un article publicat recentment per l’International Press Institute comenta el cas del primer periodista espanyol multat per la Llei de Seguretat Ciutadana:
Javier Luque, Scott Griffen. “Primeros estragos de la ‘Ley Mordaza’ a la libertad de información en España”. International Press Institute, 15 abril 2016

Obres sobre la llibertat de premsa a les biblioteques de la UAB

ACTUALITZAT 04/05/16:

Dos articles publicats amb motiu de l’efemèride:

“Els periodistes oblidats del Dia Mundial de la Llibertat de Premsa”. Mèdia.cat, 3 de maig de 2016

David Vidal. “Fins els nassos d”Spotlight’. Llibertat de premsa”. SomAtents, 3 de maig de 2016

El Dia Mundial al nostre blog: 2012 | 2013 | 2014 | 2015

Font de la imatge