Science is not fun

Opinions personals de membres del CEHIC i alumnes de postgrau

maig 21 2010

“I si un dia et preguntessin…t’imagines milers de ciutadans opinant sobre ciència i innovació?”: el Repte 2030

Posted in General |

0.015 per cent de participació per al Repte 2030. L’alcalde Hereu pot estar content amb la participació ciutadana de la seva controvertida consulta popular sobre la reforma de la Diagonal. I el més curiós és que, el que en aquest últim cas es titlla de fracàs rotund (un dotze per cent de participació)  i ha generat dimissions, en el cas del Repte 2030 (mil vegades menys!) és considerat un èxit: unes 75000 persones han votat en tot Europa per decidir quin repte científic (d’entre 14 a triar a través de la pàgina web de l’ Agenda Ciudadana de Ciencia e Innovación creada per això) prefereixen que figuri en les agendes ministerials europees per tal que “es faci realitat” d’aquí al 2030 (i és que la ciència ho pot tot…).

L’eslògan és: “ens canviaràs la vida”, una iniciativa de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia que, en motiu de la presidència espanyola de la Unió Europea durant el primer semestre de 2010, ha presentat a “tota la ciutadania d’Europa” (caldria veure què entenen per “tota”) per a “implicar la societat en el progrés científic”.

Les cosultes populars i votacions ciutadanes estan a l’ordre del dia. Si no que ho preguntin a Carles Martí i Pilar Conesa, que ja estan buscant feina… I la participació dels públics en la ciència és quelcom que també està de moda. Però a la ciència li queda un bon camí per fer abans d’aconseguir estar al capdavant dels interessos de la societat: així com la consulta ciutadana per a la reforma de la Diagonal ha arribat pràcticament a tothom (es va fer una campanya potent d’informació i publicitat i va aparèixer, no només als mitjans de comunicació, sinó també a les safates de correu electrònic de la majoria de ciutadans amb pluja de mails tant a favor com en contra), a set dies per tancar les votacions del Repte 2030, no conec ningú que s’hagi assabentat de la convocatòria oberta des del 22 d’abril (fa gairebé un mes) per a votar per les prioritats científiques i d’innovació de l’Europa en què vivim.

I això que en aquest cas la participació té premi: se sortegen quatre viatges de cinc dies per a dues persones a algun lloc d’Europa i un viatge de tres dies per a un grup escolar de fins a 35 persones a un lloc d’Espanya on es visitarà una gran instal.lació relacionada amb la Ciència i la Innovació.

Potser és lloable la finalitat de la iniciativa, però és clar que els resultats són migrats. Cal dedicar-hi aquests diners? És aquesta la manera de fer arribar la ciència al públic? Difonen iniciatives com aquesta una imatge real del que és la ciència? 75000 no és ni una petita part dels científics que tenim a Europa. Caldria veure quants dels votants d’aquesta convocatòria ho són, per poder valorar si, a més de l’escassa difusió, ha arribat al públic que es pretenia. I potser caldria també, afegir-hi una opció C.

This entry was posted on divendres, 21 maig, 2010 at 11:20 and is filed under General. You can follow any responses to this entry through the feed. You can leave a response, or trackback from your own site.