T'ESCRIURÉ amb els meus ULLS

Pràcticum MECAL: Carles Ramírez i López

maig 26 2011

1a Promoció MECAL (curs 2010 – 2011)

Posted in General by 1281915 |

Després de tots aquests mesos de formació i pràctiques ha arribat l’hora que els ocellets aixequem el vol.

Qui sap si algú de nosaltres volarà cap a l’estranger,
qui sap si d’altres farem niu a les aules del Consorci o de la pròpia Universitat,
qui sap si entre nosaltres hi haurà un Pompeu Fabra o una Mercè Rodoreda,
qui sap si d’aquí a un temps estarem piulant per altres camins…

El que és segur que ningú ens traurà són els bons moments viscuts plegats, així com els coneixements, les tècniques i els recursos que hem après al llarg de tot aquest temps. El recorregut no ha estat fàcil, però som la primera promoció de Mecal’s i demostrarem que ens han preparat i que estem preparats per volar i triomfar allà on faci falta.

Ha estat un plaer. Molta sort a tothom!!

Carles Ramírez i López


5 Comments

maig 17 2011

Ia Trobada Intercultural Catalana dels Mecal, Cala Margarida (Palamós, Girona)

Posted in General by 1281915 |

Fideus rossejats amb Gambes i Escamarlans de Palamós, Coques Tarragonines, Embotits de Cardona, Quiches Barcelonines, Pa de Sègol de Vilanova, Maduixes del Maresme i uns bons vins Empordanesos són els ingredients necessaris perquè després de molts correus i moltes anades i vingudes haguem aconseguit fer la Ia Trobada dels Mecal lluny de les aules. Un àpat on compartir reflexions, experiències i converses animades a la vora de la Mediterrània i lluny del bullici de les urbs, com diu en Miquel Strubell, en aquests racons de calma, en paraules d’en Josep Mª Canyelles o en un espai tant agradable, com coincideixen a dir l’Elisabet Alenyà o la Maria Fradera.

Gràcies a tots els Mecals per la vostra companyia i us animo als que no vau poder assistir a conèixer aquest i altres indrets màgics que la Costa Brava amaga al llarg i ample del seu litoral.

Aprofito per compartir amb vosaltres aquest vers de Joan F. Mira (València, 1939) que m’ha enviat una molt bona companya:

No ens estem equivocant en la vida?
No descobrirem el darrer dia que allò que hauríem d’haver fet era pescar o compondre versos?
Perdonen la inconveniència: ja saben què vull dir.
Aquests pensaments venen, de vegades, llegint un bon poema.
També poden venir pescant, supose.


6 Comments

maig 12 2011

Pràctiques d’intervenció autònoma

Posted in General by 1281915 |

El curs en el qual he realitzat les meves pràctiques docents autònomes ha estat un Bàsic 3. Just després de les vacances escolars de Setmana Santa he realitzat 6 hores de docència que m’han portat a desenvolupar la meva seqüència didàctica. Vam acordar amb la coordinadora del centre i també responsable d’aquest curs, Teresa Cuadrado, seguir amb les unitats del llibre de classe, Passos 1, per no trencar el ritme de l’aula ni dels propis alumnes. D’aquesta manera, el dimarts 26 d’abril i el dijous 28 d’abril (de 9 del matí a 12 del migdia) vaig desenvolupar la meva seqüència didàctica, modificant i ampliant lleugerament la Unitat 2 vinculada al món de la cuina i el restaurant.

Amb la proposta d’aquesta unitat didàctica (4 activitats + la tasca final) vaig pretendre que els alumnes poguessin triar un restaurant en funció de les seves preferències, explicar com anar-hi, conèixer els ingredients d’alguns plats típics catalans i saber com demanar-los a l’establiment. Vam treballar exitosament la comprensió lectora i oral i l’expressió oral.


No hi ha comentaris

maig 03 2011

Tastem les Cuines del Món

Posted in General by 1281915 |

La lectura de Poemes del Món que es va realitzar el passat 17 d’abril, dins els actes programats a Palamós en motiu de la festivitat de Sant Jordi, va servir per donar a conèixer també les Cuines del Món. Tots els alumnes que van participar en l’acte van elaborar algun plat o van portar alguna especialitat gastronòmica pròpia del seu país d’origen.

Per tots és conegut que la cultura del menjar uneix a les diverses societats del món. La gastronomia apropa els pobles, per llunyans que aquests siguin, i és una manera molt didàctica de conèixer, a partir de diferents elaboracions i usos d’infinitat d’ingredients, les tradicions i la cultura de molts dels països que conviuen avui dia a casa nostra. Així, entre pastissos freds de Salmó, Cous-cous, amanides de verdures amb iogurt, bunyols, empanades i xampany francès entre d’altres especialitats, vam poder gaudir d’una jornada molt especial on alumnes i familiars comentaven (utilitzant el català com a llengua vehicular) les seves tradicions, tot barrejant nostàlgia i orgull patriòtic.

Crec que actes com aquest faciliten la integració i la socialització de l’alumnat de les diverses procedències. Així mateix, la participació dels familiars dels alumnes pot crear alhora importants vincles socials que facilitin la seva integració i els animi, en alguns casos, a aprendre també la nostra llengua.


No hi ha comentaris

abr. 17 2011

Escoltem les Llengües del Món

Posted in General by 1281915 |

Des del Servei Local de Català de Palamós i dins dels actes culturals de la festivitat de Sant Jordi, s’ha celebrat la quarta edició de Lectura de Poemes del Món. Aquesta trobada mostra com la nostra cultura, la nostra llengua i la nostra identitat acullen i vehiculen la gran diversitat cultural que conviu actualment a casa nostra i fan de nexe comú entre la societat catalana i totes aquelles persones que han triat Catalunya com a país per viure-hi. En aquest marc, l’aprenentatge del català hi té un paper cabdal com a plataforma d’integració cap a la nostra cultura.

En la lectura de poemes del món d’aquesta edició han participat 19 alumnes procedents de Brasil, Cuba, Marroc, Bulgària, Colòmbia, Regne Unit, Finlàndia, França, Hondures, Equador, Alemanya, Senegal, Romania, Argentina i Espanya (Galícia i Astúries), que han llegit en portuguès, castellà, àrab, búlgar, anglès, finès, francès, alemany, wolof, romanès, bable i gallec. Cadascú ha llegit un poema en la seva llengua materna, els textos dels quals, juntament amb la seva traducció al català, s’ha editat en format llibret.

En una segona part, els mateixos alumnes i d’altres catalanoparlants han fet una lectura continuada d’un fragment de L’home dels pijames de seda de Màrius Carol, on es narren el tres intensos estius que Truman Capote va passar a Palamós, a principis dels anys seixanta, escrivint la que seria la seva obra mestre: A sang freda.
L’obra de Carol va servir l’any passat per donar el tret de sortida a la iniciativa de la lectura continuada que es realitza per Sant Jordi a Palamós.

En finalitzar l’acte, s’ha fet entrega a tots els participants d’un exemplar del llibre de l’historiador local Pere Trijueque El convent dels Agustins de Palamós. Tot seguit s’ha celebrat a la plaça de l’exterior del teatre un tastet de les cuines del món, que els alumnes participants han elaborat per a aquesta edició.


1 comentari

abr. 04 2011

Pràctiques docents de dinamització en nivells Bàsic i Elemental

Posted in General by 1281915 |

Les meves pràctiques docents van coincidir amb la setmana blanca escolar i per aquest motiu vaig tenir menys alumnes del que era habitual perquè molts, es van quedar a casa fent-se càrrec de les seves criatures. Tot i això, el dimecres 2 de març, amb el curs de nivell elemental, vaig tenir a l’aula 5 persones i el dijous 3 de març, amb el de nivell bàsic, van assistir a classe unes 12 persones. Per a la realització de les meves classes pràctiques vaig optar per fer les mateixes activitats de dinamització en els dos grups. Vaig triar unes activitats que no fossin gaire complexes i que treballessin força la comprensió oral, per fer que la classe fos més amena i distesa, i sortís del ritme habitual.
Primer de tot, la professora del curs, Rosa Orpina, va dur a terme la correcció dels exercicis manats en la classe anterior i, després, va donar-me lloc a realitzar la meva classe pràctica. Aquesta va consistir en dues activitats de dinamització:
1.- Activitat de presentació i coneixement dels alumnes mitjançant una fitxa que vam treballar a l’aula del Màster amb la professora Montserrat Pérez. Aquesta, consta de 16 requadres. Jo els formulava una pregunta relacionada amb el dibuix de la casella i ells havien de respondre en el requadre la resposta que ells volguessin. El tipus de preguntes era senzilla (quin és el teu somni?; què t’avorreix?; quins països has visitat?; escriu una paraula catalana que t’agradi; quin és el teu llibre preferit?;..). L’activitat buscava trencar el gel amb els alumnes i que es deixessin anar amb l’expressió oral. Va durar aproximadament 1 hora.
2.- El Lingüòmetre. Aquesta és una activitat de conscienciació de la importància de la llengua catalana, en diversos àmbits, en relació amb altres llengües del món (vam aprendre-la a les classes del Màster amb Neus Arnan). Em va semblar molt adient fer-la per motivar a tots els alumnes a continuar amb l’aprenentatge i l’ús del català.

Després vam realitzar una darrera activitat que tenia com a finalitat que els alumnes sortissin de l’aula convençuts de la importància de l’ús de la llengua catalana i que fossin conscients que aquesta no és cap llengua secundària ni residual. A més s’aprofundia també en l’ús de l’expressió escrita, d’una forma distesa.

Activitat d’aula: Recordeu una anècdota divertida, positiva o agradable que hagueu viscut per parlar català amb algú o en algun lloc. Poseu-vos en parelles i que cadascú n’expliqui una al seu company. Després aquest l’explicarà a la resta de la classe. Feu les anècdotes per escrit, encara que sigui recollint només la idea principal.

Entre l’activitat de presentació distesa per agafar contacte real amb tots els alumnes, les explicacions donades amb el Lingüòmetre i el fet de compartir entre tots les experiències positives per parlar català, vaig aconseguir els objectius marcats. Tots els alumnes van marxar de classe molt motivats i convençuts de la importància de la llengua que estan estudiant. Tot i això, el fet que les activitats fossin les mateixes en els dos grups em va comportar un enfocament diferent i també un resultat diferent. El grup d’elemental va comprendre millor l’objectiu de l’activitat i estava més receptiu a les meves explicacions. En canvi, en el grup de bàsic vaig necessitar un major esforç de comunicació per part meva i alhora alentir el ritme de les activitats, donant més èmfasi a les meves explicacions i oferint ajut en l’expressió oral dels alumnes. L’experiència va ser del tot positiva, tant per els alumnes com per mi, i vaig gaudir molt d’aquelles quatre hores al capdavant de les classes.


1 comentari

abr. 01 2011

Activitats culturals de Dinamització i coneixement de l’entorn

Posted in General by 1281915 |

El dia 1 de març el Servei Local de Català de Palamós va organitzar dues activitats culturals de dinamització per a les parelles lingüístiques i per a l’alumnat dels cursos de català per a adults: Visita guiada al Barri Vell de Palamós i Sessió explicativa de Recursos Lingüístics en línia.

VISITA GUIADA AL BARRI VELL DE PALAMÓS, en col•laboració amb el Museu de la Pesca.


Actual avinguda Onze de Setembre i la Planassa al fons, [1916-1920]. Autor desconegut. Col•lecció Imatges Ajuntament de Palamós. SAMP.

A les 10 del matí, les parelles lingüístiques i els alumnes dels cursos Bàsic i Elemental, acompanyats per la Tècnica d’educació i acció cultural del Museu de la Pesca de Palamós, Glòria Ñaco, vam visitar el barri vell de Palamós. Així, tots els interessats van poder conèixer els orígens de la població i els llocs històrics més emblemàtics del municipi.


Entrada carrer Major a inicis del segle XX. Autor desconegut. Col•lecció Imatges Ajuntament de Palamós. SAMP.

Algunes de les zones visitades van ser l’església de Santa Maria del Mar, La Planassa, el Casc Antic (carrer de la Creu, Major,..) i el Pedró (restes del Convent dels Agustins). Vam assistir a l’acte una quinzena de persones.

.
PRESENTACIÓ DE RECURSOS LINGÜÍSTICS EN LÍNIA, a la Biblioteca Lluís Barceló i Bou.

A les tres de la tarda, a la sala polivalent de la Biblioteca Municipal Lluís Barceló i Bou, va tenir lloc la sessió de presentació de recursos lingüístics en línia, a càrrec de la Tècnica responsable del SLC de Palamós, Teresa Cuadrado. Aquesta sessió estava adreçada a les parelles lingüístiques i a l’alumnat dels cursos de català per a adults dels nivells elemental, intermedi, suficiència i superior, però també hi va assistir personal administratiu de l’Ajuntament de Palamós i estudiants de l’IES Palamós. Es va aprofundir en les explicacions sobre el funcionament dels diferents recursos lingüístics a la xarxa: Termcat, l’Optimot, Institut d’Estudis Catalans,..
L’acte va ser tot un èxit i va aplegar unes 50 persones.


1 comentari

abr. 01 2011

Pràctiques d’observació de VxL

Posted in General by 1281915 |

Aprofitant que els dimecres és el dia que l’auxiliar administrativa del SLC de Palamós, Laura Carós, és al municipi, el passat 23 de febrer, vaig conèixer tot el que fa referència al programa del Voluntariat per la Llengua: procediments, tasques, emparellament de voluntaris, inscripcions, qui en pot ser, etc. ( blocs.cpnl.cat/vxlgirona ).
El Voluntariat per la Llengua és un programa que facilita que totes les persones que tenen coneixements bàsics de català i es volen llançar a parlar-lo el puguin practicar en un context real i distès, i que les que el parlen habitualment no canviïn de llengua innecessàriament.
• Poden ser voluntaris aquelles persones que habitualment parlen en català i que disposin d’una hora a la setmana, durant un mínim de 10 setmanes, per parlar català amb una persona que n’està aprenent.
• Poden ser aprenents aquelles persones que parlin una mica català i que disposin també d’una hora setmanal, durant un mínim de 10 setmanes, per practicar el català amb una persona que el parla habitualment.

Aquest programa disposa d’establiments adherits i col•laboradors, normalment bars i cafeteries, que ofereixen als voluntaris la possibilitat d’acollir-los per realitzar les activitats i les trobades del voluntariat i alhora obtenir descomptes en les consumicions realitzades. Els establiments adherits al VxL a Palamós són: Granja Bar Major (Can Vicenç), Granja Collboni, Granja La Mandarina, Cafeteria Can Campa i el Cafè di Carlo.
També hi ha entitats que col•laboren amb el programa oferint descomptes als voluntaris. A Palamós són: El teatre – auditori La Gorga, el Museu de la Pesca, l’Arxiu Municipal de Palamós, la Biblioteca Lluis Barceló i Bou i l’Espai del Barri.
A més, des del Voluntariat per la Llengua es promouen diverses activitats com la que es va fer el passat 21 de febrer en motiu del Dia Internacional per la Llengua: La llengua ens apropa, on tots els voluntaris que ho volien penjaven a la web un text escrit per ells.


No hi ha comentaris

abr. 01 2011

Pràctiques d’observació de nivell Elemental

Posted in General by 1281915 |

Les classes de nivell Elemental al SLC de Palamós s’imparteixen els dilluns i els dimecres de 09:30 del matí a 11:30. Aquest grup està format per 14 alumnes amb nacionalitats molt diverses: 2 Argentina, 1 Colòmbia, 1 Equador, 1 Brasil, 2 Anglesos, 1 Holanda, 1 Romania, 4 Espanya i 1 Marroc. Aquest grup no presenta cap mena de dificultat alhora d’impartir les classes, ja que segueixen correctament la matèria que s’ofereix mitjançant el llibre i el material didàctic extra. Curiosament els que potser tenen més dificultat o si més no, no transmeten assolir els mateixos avenços que la resta de grup són els dos alumnes anglesos (d’edat més avançada que la resta). La matèria que s’ha anat donant és:

Dilluns 14 febrer 2011 – Classe d’Elemental 2.
La professora, Rosa Orpina, em presenta al grup – classe com a observador i professor de català en pràctiques.
Es presenten al grup les activitats de dinamització que es duran a terme properament a la vila (visita guiada pel centre de Palamós, lectura de poemes per Sant Jordi,..). Es corregeixen exercicis de fotocòpia manats el dia anterior (ús dels verbs Anar i Venir) i els exercicis del quadern (pag. 13 i 14) on es treballa l’ús de l’imperatiu i els significats de frases fetes.
De la unitat 3 del llibre (I vosaltres on voldríeu viatjar, a on aniríeu, per què, quants dies hi estaríeu,..) es treballen aquestes qüestions en grups de 3 persones oralment i es presenten a la resta de la classe.
Es fa un exercici fotocòpia per treballar els pronoms Hi / En, i es manen deures per al proper dia de classe (Exercicis 1 i 2 de la pàgina 15 del quadern).

Dimecres 16 febrer 2011 – Classe de Elemental 2
Es finalitza la fotocòpia de correcció dels pronoms Hi / En i es corregeixen els exercicis manats com a deures el dilluns anterior (explicar un itinerari que faràs, utilitzant les formes verbals de futur i connectors).
Es fa una lectura de textos sobre estades i vacances d’alguns famosos i els alumnes expliquen anècdotes. La professora els mana com a deures preparar una anècdota per explicar a classe oralment.
Tot seguit, s’escolta un àudio i es fa un exercici de veritable o fals (pag. 114, llibre de text). Després, s’assigna una destinació de viatge als alumnes i es fan grups. Sota la pregunta què us emporteu de roba i a la farmaciola, es prepara la tasca i s’exposa oralment. S’expliquen en major detall les frases més complicades on hi apareixen pronoms febles.
Es manen deures pel proper dia: Exercicis 3 i 4 (pag. 16 del quadern).

Dilluns 21 febrer 2011 – Classe d’Elemental 2
Correcció de l’exercici 3 i 4 (pàg. 16 del quadern). Es repesca la fotocòpia d’ús verbal i es fa l’exercici d’ús de verbs Portar i Emportar-se.
Els alumnes llegeixen unes redaccions que han fet a casa sobre alguna anècdota personal. S’aprofundeix l’ús dels verbs en passat i es van repassant les errades comeses i s’expliquen a la pissarra per tothom.
S’escolta un àudio de la pàg. 116 del llibre, per treballar la comprensió oral i dir si les afirmacions són veritables o falses.
Es manen deures per al proper dia de classe: Escriure una postal d’un viatge (basant-se en l’exercici de la pàg. 115 del llibre).

Dilluns 28 febrer 2011 – Classe d’Elemental 2
Es formulen els consells per tal de treballar el condicional utilitzant Hauries de (Ex. Abans de marxar de casa, hauries de tancar el foc).
Els alumnes expliquen com funciona la sanitat pública als seus països d’origen (segons l’exercici 1, pàg. 21). Es fa també l’exercici 2 d’omplir buits amb el verb de forma adequada. I posteriorment, es fa un exercici d’una fotocòpia que aporta la professora per treballar els adverbis de lloc.
S’escolta a classe la cançó de Sau “Això es pot salvar”. Els alumnes han d’omplir els buits de la fotocòpia que se’ls ha facilitat. Després es corregeix entre tots, tot tornant-la a escoltar.
Després es llegeixen uns textos sobre els problemes mediambientals que afecten la salut pública (pàg. 119, 120, 121). Es resolen els petits dubtes de comprensió que hi pugui haver. Tot seguit es fa en veu alta l’activitat de la pàg. 123 on es parla de diferents situacions en què es pot transmetre la sida i d’altres en què no. Es comenta entre tots.
Es manen deures pel proper dia de classe: Exercicis 3, 4 i 6 de la pàgina 25 del quadern.


No hi ha comentaris

abr. 01 2011

Pràctiques d’observació de nivell Bàsic

Posted in General by 1281915 |

Les classes de nivell Bàsic al SLC de Palamós s’imparteixen els dimarts i els dijous de 09:30 del matí a 11:30. Aquest grup està format per 26 alumnes amb nacionalitats molt diverses: 2 Argentina, 2 Hondures, 1 Equador, 1 República Dominicana, 1 Colòmbia, 1 Bolívia, 2 Alemanya, 2 França, 2 Anglaterra, 1 Txèquia, 2 Espanya, 8 Marroc i 1 Pakistan. Això permet que el grup sigui més homogeni i no s’hi observin grans diferències en les dificultats d’aprenentatge ni per tant, en el sistema d’impartir la matèria. Aquesta es dona per igual a tots els alumnes:

Dimarts 15 febrer 2011 – Classe de Bàsic 2
La professora, Rosa Orpina, em presenta al grup – classe com a observador i professor de català en pràctiques.
Es procedeix a corregir els exercicis manats en la classe anterior (ex. 6, pag. 9 del quadern) i es fa l’exercici 3 de la pàgina 13 que correspon a una lectura d’un text i els alumnes han de respondre si és veritable o fals.
Després, es divideix la classe en dos grups i es fa una activitat d’anar donant instruccions en base a uns plànols de ciutat A i B. D’aquesta manera practiquen l’ús del Has de + … i es continua amb un altre exercici de parla (pag. 234) on practiquen l’ús del Vas a …
Tot seguit, s’inicia la unitat 5 (pag.114) i es pregunta als alumnes quan fan regals als seus països (si pels sants, aniversaris, Sant Valentí,..). Es fa l’activitat 2 de la pàgina 115 i s’escolta l’àudio 54 de la pàgina 116 (noi i noia en un bar). Es manen deures pel proper dia: Exercicis 4 i 5 (pàg. 14 del quadern).

Dijous 17 febrer 2011 – Classe de Bàsic 2
S’entreguen redaccions corregides als alumnes i es comenten les millores a fer. Es corregeix l’exercici dels plànols de ciutat i direccions (fotocòpia) i els deures del llibre.
Es dona tota l’explicació del futur en les diferents conjugacions i es prepara una activitat a treballar en grups de 3 persones on es van fent preguntes disteses per anar practicant les explicacions teòriques rebudes.
S’expliquen també els pronoms LI i ELS de 3a persona. Es fa un exercici de fotocòpia. Després, fan un exercici oral (exercici 3, pàg. 116) sobre a qui fareu un regal, quin i on el comprareu?.
S’escolta un àudio (àudio 55, pàg. 117) i es treballen els temps verbals amb un altre exercici de fotocòpia. Es manen deures pel proper dia: tots els de les pàg. 15, 16 i 17 del quadern.

Dimarts 22 febrer 2011 – Classe de Bàsic 2
S’entreguen novament redaccions corregides als alumnes. S’explica novament l’activitat de lectura de poemes que s’està preparant per la propera Diada de Sant Jordi i es demana la participació dels alumnes. Es donen les instruccions a fer als voluntaris.
Correcció dels deures manats a la classe anterior i s’aprofita per demanar pel proper dia una activitat de redacció: Digues què faràs el mes que vinent.
Es prepara en grups de 3 persones l’activitat 3 de la pàgina 118 del llibre. Es demana primer que es practiqui l’expressió oral i que posteriorment ho redactin per tal de llegir-ho a la resta de grup – classe.
S’escolten 2 àudios (56 i 57) per treballar la comprensió oral i es fan els exercicis proposats pel llibre. Novament es fa activitat en grups de 3 persones per parlar i redactar la preparació d’una festa (pàg. 119 del llibre).
Es manen deures per al proper dia de classe: Exercicis 1,2,3 i 4 (del quadern, Unitat 5).

Dijous 24 febrer 2011 – Classe de Bàsic 2
Es fa la correcció del exercicis 20 i 21 de la unitat 5 del quadern. Els alumnes llegeixen en veu alta les petites redaccions que han preparat a casa sobre el què faran el mes vinent i es van fent les correccions en veu alta per a tots els alumnes.
S’inicia la unitat 6 (pag. 120) que tracta el tema de Cóm és casa teva?. Es fa l’activitat 1 en parelles: es van fent preguntes perquè els alumnes vagin responent de forma correcta utilitzant els pronoms (Ex. Quants testos hi ha? N’hi ha tres).
S’escolta l’àudio de la pàgina 122, on els alumnes han de situar en el plànol el sofà, la taula i la llibreria. Després, un per un, els alumnes surten a la pissarra per explicar com és casa seva. Ho dibuixen i en fan una descripció, mentre escriuen les parts de la casa.


No hi ha comentaris

Next »