M. Àngels Juanmiquel i Pau Joan Hernàndez guanyen els premis Cruïlla.

libros-cru

Els premis Vaixell de Vapor i Gran Angular 2013

M. Àngels Juanmiquel i Pau Joan Hernàndez són els guanyadors enguany dels premis Cruïlla, dotats amb quinze mil euros cadascun. Juanmiquel ha guanyat el XXIX premi Vaixell de Vapor de literatura infantil pel llibre ‘La vergonyosa excusa de la hiena’ i Hernàndez ha ha estat guardonat amb el XXIII premi de literatura juvenil Gran Angular per ‘La balada del funicular miner’.

‘La vergonyosa excusa de la hiena’ explica la història d’un noi, en Pep, que s’agafa molt malament que els seus pares decideixin anar a viure a pagès. L’actitud d’alguns dels nous companys no l’ajudarà gens, ben al contrari: es burlen d’ell, el marginen i li fan la vida impossible. Però un amic, l’Ibra, li descobrirà la Font, una petita vall que convertirà en el seu refugi. Hi passarà moltes estones amb el seu nou amic contemplant unes arpelles majestuoses, i a poc a poc se sentirà fascinat per la vegetació i el paisatge. L’Ibra també li ensenyarà una altra cosa: que ha de plantar cara als qui el volen tenir collat.

‘La balada del funicular miner’ també parla del camp, però no és una novel·la realista com la de Juanmiquel, sinó que té altes dosis de fantasia. L’Alda arriba com a professora de matemàtiques a la vall de Tamasca, una zona d’alta muntanya on les comunicacions a l’hivern són tan difícils que obliguen l’institut i l’escola a disposar d’un internat per als alumnes dels veïnats d’accés més difícil. Entre els seus alumnes hi ha la Mei, arribada amb la seva mare des de la ciutat fa poc temps, fascinada amb les històries de licantrops i de qui la vella trementinaire Agneta diu que és néta i besnéta de bruixa.

M. Àngels Juanmiquel és una escriptora nascuda a Palafrugell (Baix Empordà), llicenciada en Filologia és escriptora de literatura infantil i juvenil. ‘Obre bé els ulls, Marina…!’, ‘Set desitjos i un regal’, ‘El pot de les enrabiades’ i ‘La Lluna a la butxaca’ són alguns dels títols que ha publicat. Ha guanyat el Premi Mercè Llimona i el Premi Crítica Serra d’Or amb ‘Vet aquí un pèl’, i el segon Premi Barcanova de literatura infantil i juvenil amb ‘El dia del voltor’.

De la seva banda, Pau Joan Hernàndez és nascut a Barcelona el 1967. És un escriptor, traductor i crític amb un llarg recorregut. Als divuit anys va publicar la seva primera novel·la, ‘Tot et serà pres’, una obra de caire realista que tracta el tema de l’eutanàsia i que amb més de trenta edicions s’ha convertit en el seu èxit més gran, Des d’aleshores es dedica, sobretot, al públic adolescent. Sobresurten títols com ‘L’ombra del Stuka’ (1998), que rep el Premi Crítica Serra d’Or del 1999 i el Premi de la Institució de les Lletres Catalanes del 2000; ‘La tripulació del pànic’ (2004), Premi Edebé Juvenil del 2004; ‘El misteri de les quatre punyalades’ (2005), guardonat amb el Premi Columna Jove del 2005, i ‘L’illa de la pedra inquieta’ (2009), guardonat amb el White Ravens de Munic del 2010, entre molts d’altres. Les seves traduccions li han valgut la inclusió a la Llista d’Honor de l’IBBY en dues ocasions (2006 i 2008) i el Premi de la Crítica Serra d’Or de traducció de novel·la del 2008. Té obra traduïda al castellà, l’èuscar i el gallec.

Podeu trobar més detalls de La vergonyosa excusa de la hiena a la seva fitxa i més detalls de La balada del funicular miner a la seva fitxa.

Entrevista als autors

El Telenoticies de TV3 va entrevistar els autors premiats. Podeu veure-ho aquí:
Entrevistem els guanyadors dels premis Vaixell de Vapor/Gran Angular

Entrevista als autors

Via: vilaweb.cat, llegircruilla.cat i TV3.