Els Decrets-Llei d’ajornament de pagaments.

1.-Fa uns mesos, quan els noticiaris avisaven de que perillava a Grècia el pagament als funcionaris, l’eco sonava encara molt llunyà. Avui –encara que la lletra és diferent-  ja sentim la mateixa música (tocada, per cert, pels governs més conscients, en espera de que els altres iniciïn també el camí de la devaluació soterrada i sense anestèsia).

El dos recents Decrets –Llei (en especial, el  3/2011)  promulgats per la Generalitat de Catalunya tenen, per tant, una doble qualitat de mesura històrica i de precedent de les regulacions que vindran. Mesura històrica perquè implica probablement la primera suspensió de pagaments encoberta d’una Administració Pública a Espanya de la guerra civil (almenys, amb l’elevat volum d’afectat que aquests dos Decrets-Llei tenen). I són un precedent perquè preanuncien les mesures restrictives que el Govern de l’Estat i d’altres Comunitats Autònomes i ens locals estan començant a prendre o hauran d’assumir ben aviat.

2.-Així, el Decret-Llei 3/2011, de mesures urgents en matèria de tresoreria, autoritza el Govern a ajornar el pagament del líquid de les retribucions del mes de desembre –amb un límit del 20%- per a personal funcionari, personal sotmès a règim estatutari i personal docent de pagament delegat. És cert, però, que certs ens institucionals no es veuen afectats per aquesta facultat (per exemple, algunes entitats del sector públic de la salut.

A més, “se suspenen parcialment tots els acords i pactes sindicals signats en l’àmbit del personal funcionari i estatutari en els termes estrictament necessaris per a la correcta aplicació d’aquest Decret llei i, així mateix, esdevenen inaplicables les clàusules contractuals o les condicions regulades pels convenis col·lectius en l’àmbit del personal laboral que contradiguin el que disposa aquest Decret llei “ (art. 4).

3.-Per la seva banda –i ja amb un to menys apocalíptic- el Decret LLei 4/2011, de 20 de desembre, de necessitats financeres del sector públic en pròrroga pressupostària, autoritza el Govern per a fer ús d’operacions d’endeutament (dins de certs límits) fins que es mantingui la situación de pròrroga pressupostària al llarg del 2012.

Quant a Joan Amenós Álamo

Professor de Dret Administratiu
Aquesta entrada ha esta publicada en Crisi econòmica, Dret pressupostari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *