El periodisme jurídic i la nova senda d’aquest bloc

1.-El 12 de novembre del 2010 varem iniciar aquest bloc o quadern d’actualitat jurídica, després d’una fase prèvia d’assaig. El projecte va néixer íntimament vinculat als  diversos programes de formació d’alcaldes, regidors i personal de les Administracions Locals que tira endavant l’Associació Catalana de Municipis en col·laboració amb la Universitat Autònoma de Barcelona. El paper impulsor dels alumnes va ser decisiu.

Hem fet, per tant, el nostre primer aniversari. Per als aficionats a les estadístiques, els indicarem que, en conjunt, ja hem superat les 11.000.- visites (amb una mitjana, per tant, superior a les nou-centes mensuals) i les 270 entrades o posts. Complert el tràmit estadístic –inherent a aquests instruments- cal fer ara una reflexió més general.

2.-Els blocs són sovint els hereus dels antics dietaris, però amb algunes diferències. El seus avantatges més destacats són la immediatesa i l’encavalcament precís amb l’actualitat. Circulen fins i tot fantasioses llegendes sobre revoltes de bloggers (encara que els experts avisen que l’estri realment influent és el telèfon mòbil i els seus successius perfeccionaments).

A l’àmbit jurídic, crec que un bloc especialitzat podria ocupar en el futur un nínxol de coneixement que, fins ara, no ha estat cobert. En efecte, hi ha un buit entre el moment d’aparició de la informació (bàsicament, la norma o la sentència) i la seva anàlisi pausada i profunda, que es fa posteriorment. En aquest lapse de temps, el debat entre els operadors jurídics (advocats, jutges, funcionaris, polítics…) és vivíssim, però no disposa de gaires canals escrits. És veritat que hi ha excepcions molt notables. Per exemple, Economist&Iuris, el diari i revista La Ley i, amb altres perfils, El Cronista del Estado Social y Democrático de Derecho. És a dir,  el que podríem denominar “periodisme jurídic” (seriós però atractiu, amb base teòrica però enganxat a la realitat, reflexiu però també amb entrevistes amb els experts) té encara un ampli camp per a recórrer. Com ja hem indicat en alguna altra ocasió, un bon model podria ser la premsa econòmica, que s’ha fet gran als darrers anys a través de les seccions fixes dels diaris i fins i tot mitjançant capçaleres especialitzades.

3.-L’assumpció de noves responsabilitats professionals m’obliga a introduir algunes variacions al nostre bloc. En primer lloc, us comunico que, excepte possibles entrades complementàries, els articles apareixeran els dimarts i els dijous.

En segon lloc, no abandonem l’actualitat immediata, però introduirem sovint algunes reflexions més generals nascudes de la docència, de la pràctica jurídica o de la recerca. D’altra banda, mantindrem les seccions de “Crònica de jurisprudència” i “Imatges del Dret”.

El defecte principal de qualsevol bloc és la manca d’un consell editorial o d’un director solvent. Com bé sabeu, són infinites les possibilitats de deixar anar bestieses a la xarxa (i fora d’ella). Per tant, sou vosaltres –estimats lectors- el meu únic contrapès jeràrquic. Els vostres comentaris o la vostra presència silenciosa i activa darrera el llum tremolós de la pantalla són l’estímul més contundent.

Quant a Joan Amenós Álamo

Professor de Dret Administratiu
Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *