Crònica de jurisprudència XVII: anotació preventiva d’embargament de béns situats fora del terme municipal del recaptador local.

1.-La important Sentència de 16 de març del 2011, dictada per la Sala Tercera del Tribunal Suprem, estableix la següent doctrina legal:

.

El titular del órgano recaudatorio de una entidad local es competente para dictar, en el seno delprocedimiento ejecutivo de apremio, mandamiento de anotación preventiva de embargo de bien inmueble, respecto de inmuebles radicados fuera de su término municipal”.

 

 

2.- Es tractava d’una sentència dictada en recurs extraordinari de cassació en interès de la Llei. La qüestió ja havia estat debatuda, amb resultats contraris a les pretensions municipals, per diverses resolucions de la Direcció General de Registres i del Notariat (tal com es precisa la Fonament de Dret cinquè):

.

“Pero además la conflictividad sobre la materia se muestra patente a la vista de las tres resoluciones de la Dirección  General de los Registrso y del Notariado de fecha 3 de abril de 2009 (BOE 1 de mayo) desestimando recurso de Recaudadores municipales contra negativas de registradores de la propiedad a practicar una anotación preventiva de embargo por falta de competencia del Ayuntamiento, al carecer de jurisdicción para trabar bienes en actuaciones de recaudación ejecutiva situados fuera del territorio de dicha entidad local, siguiendo un reiterado criterio del centro directivo al que hace mención el Ayuntamiento al mencionar Resoluciones de los años 2006, 2007 y 2008.”

3.-Cal precisar, però, que la sentència es refereix a la fase cautelar i no, encara, al procediment d’execució forçosa. Complicar la fase cautelar amb una exigència de col·laboració interadministrativa “comporta una burocratización no querida ni buscada por nuestro ordenamiento en aras al principio de eficacia y economía procedimental que debe inspirar el funcionamiento de la Administración y el pleno desarrollo por las Corporaciones Locales de sus potestades propias”.

.

En conseqüència, la decisió cautelar constituïda per la sol·licitud d’anotació preventiva d’embargament pot ser adoptada per l’òrgan recaptador municipal –i, normalment, serà admesa pel registrador si segueix els requisits legals- encara que el bé se situï fora de la circumscripció municipal.

Quant a Joan Amenós Álamo

Professor de Dret Administratiu
Aquesta entrada s'ha publicat dins de Dret Tributari, Procediment administratiu i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Si us plau, demostra que no ets un robot * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.