L’efecte benèfic de la prova d’ingrés a l’advocacia

1.-No es coneixen notícies fiables sobre la fórmula i programa del futur examen per a exercir la professió d’advocat. No obstant, és molt probable que acabi concretant-se en un trist test, molt allunyat de les destreses reals que precisa un lletrat.

.

El motiu és simple: el cost en temps i diners d’una selecció més acurada seria elevadíssim (i caldria compensar-lo amb taxes potser escandaloses). De fet, aquest problema ja gravita en algunes oposicions massives a la funció pública i ha justificat canvis en les proves. Per exemple, la introducció a judicatures d’un test “de neteja” previ als exàmens orals, que és on està la molla de carn.

2.-El test és, també, el sistema emprat a la prova nacional que es fa als Estats Units per a l’accés a la professió d’advocat i, igualment, ha estat criticat per la seva simplificació excessiva.

3.-Ara bé, encara que sigui tosc, aquest examen tindrà l’efecte benèfic de crear competència entre les universitats. És cert que operarà directament sobre un post-grau i no sobre la llicenciatura, però iniciarà una dinàmica interessant.

.

Les universitats ja podrien haver iniciat en el passat una sana competència en relació a les grans oposicions a la funció pública (Notaris i Registradors, Jutges i Fiscals, Advocats de l’Estat, Inspectors d’Hisenda, Inspectors de Treball…). Però no es va consolidar una cultura de “lluir la samarreta”. Entre altres raons, perquè la samarreta real  és la del preparador (ja sigui unipersonal o d’un centre formatiu).

.

En conclusió, més que tots els plans de qualitat docent i que totes les innovacions imaginables, podríem tenir a la mà un mínim punt de partida per a veure qui fa les coses bé.

Quant a Joan Amenós Álamo

Professor de Dret Administratiu
Aquesta entrada s'ha publicat dins de Universitat i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *