Imatges del Dret V: la mort del president Allende.

1.-El moviment per a la construcció d’una jurisdicció penal internacional i l’enjudiciament efectiu del genocidi i altres crims d’origen polític produïts a la segona meitat del segle XX té un dels seus moments culminants a la retenció del general xilè A.Pinochet Ugarte  a Londres, ordenada per un Tribunal britànic a instància de la Justícia espanyola.

2.- La història havia començat uns anys abans, amb el cop d’Estat militar de l’11 de setembre del 1973. Disposem avui de l’esglaiador discurs final del president Salvador Allende, uns minuts abans del seu suïcidi, quan ja algunes  unitats militars havien pres el primer pis del “Palacio de la Moneda”.

És un dels documents sonors més rellevants de la segona meitat del segle XX i, a diferència dels enderrocaments que ens empassem de vegades com a “guerres de marcianets” o idíl·liques revoltes de bloggers, conté la misèria i la grandesa de la violència política. Amb tots els matisos que cadascú vulgui afegir, el discurs és, encara, un exemple de dignitat.

El missatge fou emès per “Ràdio Magallanes” i se senten perfectament com a fons les explosions de l’atac (aeri en la primera fase i amb un grup d’infanteria al darrer moment).

3.-El cop d’Estat es produí en el marc d’una situació convulsa, tant a nivell intern com internacional. De fet, molts analistes parlen d’autèntica pre-guerra civil.

Els actors eren diversos: grups paramilitars i terroristes d’extrema dreta, sabotejadors d’extrema esquerra, pressions dels organismes internacionals i fins i tot una decisiva intervenció a l’ombra del govern dels Estats Units (sota la presidència de Richard  Nixon). En aquest clima, la feblesa d’Allende –que intentava construir un règim socialista en el si d’un Estat de Dret- era cada dia més profunda. Per a acabar-ho d’adobar, certs errors de política econòmica dispararen la inflació i, per tant, complicaren la situació social.

DISCURS FINAL DEL PRESIDENT SALVADOR ALLENDE (11 DE SETEMBRE DEL 1973).

Acompanyem el discurs amb un vídeo relativament neutre integrat principalmente per imatges dels esdeveniments  preses per la televisió xilena i amb la transcripció íntegra de les paraules emeses:

“Quizás sea ésta la última oportunidad en que me pueda dirigir a ustedes.

.

La Fuerza Aérea ha bombardeado las torres de Radio Portales y Radio Corporación. Mis palabras no tienen amargura, sino decepción, y serán ellas el castigo moral para los que han traicionado el juramento que hicieron: Soldados de Chile, comandantes en jefe y titulares… …el almirante Merino… más el señor Mendoza, general rastrero que sólo ayer manifestara su solidaridad y lealtad al gobierno, también se ha denominado director general de Carabineros.

.

Ante estos hechos sólo me cabe decirle a los trabajadores: yo no voy a renunciar. Colocado en un tránsito histórico, pagaré con mi vida la lealtad del pueblo. Y les digo que tengo la certeza de que la semilla que entregáramos a la conciencia digna de miles y miles de chilenos no podrá ser segada definitivamente.

.

Tienen la fuerza, podrán avasallarnos, pero no se detienen los procesos sociales ni con el crimen ni con la fuerza.

La historia es nuestra y la hacen los pueblos.

.

¡Trabajadores de mi Patria!: Quiero agradecerles la lealtad que siempre tuvieron, la confianza que depositaron en un hombre que sólo fue intérprete de grandes anhelos de justicia, que empeñó su palabra en que respetaría la Constitución y la ley, y así lo hizo.

.

En este momento definitivo, el último en que yo pueda dirigirme a ustedes, espero que aprovechen la lección.

El capital foráneo, el imperialismo, unidos a la reacción, crearon el clima para que las Fuerzas Armadas rompieran su tradición: la que les señaló Schneider y que reafirmara el Comandante Araya, víctimas del mismo sector social que hoy estará en sus casas esperando, con mano ajena, reconquistar el poder para seguir defendiendo sus granjerías y sus privilegios…

.

Me dirijo a los profesionales de la Patria, a los profesionales patriotas que siguieron trabajando contra la sedición auspiciada por los colegios profesionales, colegios de clases para defender también las ventajas de una sociedad capitalista de unos pocos.

.

Me dirijo a la juventud, a aquellos que cantaron y entregaron su alegría y espíritu de lucha. Me dirijo al hombre de Chile, al obrero, al campesino, al intelectual, a aquellos que serán perseguidos, porque en nuestro país el fascismo ya estuvo hace muchas horas presente; en los atentados terroristas, volando los puentes, cortando las vías férreas, destruyendo lo oleoductos y los gaseoductos, frente al silencio de quienes tenían la obligación de proceder. Estaban comprometidos. La historia los juzgará.

.

…Seguramente Radio Magallanes será acallada y el metal tranquilo de mi voz no llegará a ustedes. No importa, la seguirán oyendo. Siempre estaré junto a ustedes. Por lo menos mi recuerdo será el de un hombre digno que fue leal con la Patria.

.

El pueblo debe defenderse, pero no sacrificarse. El pueblo no debe dejarse arrasar ni acribillar, pero tampoco puede humillarse.

¡Trabajadores de mi Patria!: Tengo fe en Chile y en su destino. Superarán otros hombres este momento gris y amargo donde la traición pretende imponerse. Sigan ustedes sabiendo que, mucho más temprano que tarde, se abrirán de nuevo las grandes alamedas por donde pase el hombre libre, para construir una sociedad mejor. ¡Viva Chile!, ¡Viva el pueblo!, ¡Vivan los trabajadores!

.

Éstas son mis últimas palabras, teniendo la certeza de que mi sacrificio no será en vano. Tengo la certeza de que, por lo menos, habrá una sanción moral que castigará la felonía, la cobardía y la traición.”

Quant a Joan Amenós Álamo

Professor de Dret Administratiu
Aquesta entrada s'ha publicat dins de Imatges del Dret i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Si us plau, demostra que no ets un robot * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.