Servei públic d’ocupació i agències privades: entre la competència i la coordinació (I).

1.- L’important Reial Decret 1796/2010, de 30 de desembre, regula les agències de col·locació i desenvolupa la rellevant Llei 35/2010, de 17 de setembre, de mesures urgents per a la reforma del mercat de treball.

Les crítiques al sistema públic de col·locació i la necessitat d’augmentar el paper de les agències privades van centrar el previ debat als mitjans de comunicació.

2.- La solució donada pel Reial Decret considera la intermediació laboral com a “servicio de carácter público”. No es tracta, per tant, d’un servei públic stricto sensu sinó, més aviat, d’un servei públic virtual o impropi (com tradicionalment van ser qualificats els taxis, les farmàcies, o fins i tot els bancs). Per aquest motiu, les persones físiques o jurídiques que vulguin actuar com agències de col·locació han d’obtenir autorització del Servicio Público de Empleo Estatal o del servei equivalent de la Comunitat Autònoma.

3.- Ara bé, com veurem tot seguit, l’obsessió del Reial Decret consisteix en assegurar el funcionament coordinat dels serveis privats i públics. Per a aconseguir-ho, es preveuen diversos instruments. Per exemple:

-Les agències privades han de tenir sistemes informàtics compatibles i complementaris amb el Sistema d’Informació dels Serveis Públics d’Ocupació (article 5.m)). De fet, es crearà un “espai telemàtic comú” en el Sistema d’Informació dels Serveis Públics d’Ocupació.

-Els serveis públics d’ocupació realitzaran el seguiment i avaluació de les activitats de les agències autoritzades (article 7.1).

-Les agències de col·locació autoritzades poden ser considerades entitats col·laboradores dels serveis públics d’ocupació, previ conveni de col·laboració (que pot implicar la recepció de finançament públic). Per a la subscripció de convenis es tindrà en compte la satisfacció dels indicadors d’eficàcia previstos a la Disposició Addicional Primera. Com veiem, per tant, es tracta de convenis subscrits de forma discrecional i justificada, però que no estan tancats numèricament ni es contempla cap forma de concessió administrativa.

Enllaç al Reial Decret: http://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2010-20151

Quant a Joan Amenós Álamo

Professor de Dret Administratiu
Aquesta entrada s'ha publicat dins de Liberalització de serveis, Serveis públics i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Si us plau, demostra que no ets un robot * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.